Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6551
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPhanporn Phenphuen
dc.contributorพรรณพร เพ็ญภู่th
dc.contributor.advisorChamnan Panawongen
dc.contributor.advisorชำนาญ ปาณาวงษ์th
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-12-11T02:45:52Z-
dc.date.available2024-12-11T02:45:52Z-
dc.date.created2565en_US
dc.date.issued2565en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6551-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to 1) create and find the effectiveness of learning activities based on the theory of multiple intelligences to enhance listening and viewing skills of 5th-year high school students according to the 75/75 criteria. 2) Compare the listening and viewing skills before and after learning activities based on the theory of multiple intelligences of 5th-year high school students. 3) Study the satisfaction of 5th-year high school students towards learning activities. The target group was 29 students of 5th year 3 division from Banpatpisai Pittayakom School, Nakornsawan Educational District, Tanganiew Sub-district, Borphatsai District, Nakornsawan Province. A specific selection method was used. The research tools were 1) Learning activities based on the theory of multiple intelligences to enhance listening and viewing skills 2) A plan for organizing learning activities based on the theory of multiple intelligences to enhance listening and viewing skills and 3) An evaluation form for the suitability of learning activities based on the theory of multiple intelligences to enhance listening and viewing skills. Statistical analysis used in data analysis were mean, percentage, standard deviation, and t-test dependent. The results of the research showed that 1) Learning activities based on the theory of multiple intelligences to enhance listening and viewing skills were effective with a score of 77.22/79.44. 2) The listening and viewing skills after learning were significantly higher than before learning at a statistically significant level of 0.5 3) The students were satisfied after participating in the learning activity based on the theory of multiple intelligences, which aimed to enhance their listening and viewing abilities to the highest level (mean = 4.27, S.D. = 0.06)en
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพกิจกรรมการเรียนรู้ตามทฤษฎีพหุปัญญาเพื่อเสริมสร้างความสามารถการฟังและการดูของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ตามเกณฑ์ 75/75 2) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถการฟังและการดู ก่อนและหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้ตามทฤษฎีพหุปัญญาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 และ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้ กลุ่มเป้าหมาย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5/3 โรงเรียนบรรพตพิสัยพิทยาคม สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษานครสวรรค์ ตำบลท่างิ้ว อำเภอบรรพตพิสัย จังหวัดนครสวรรค์  จำนวน 29 คน โดยเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1. กิจกรรมการเรียนรู้ตามทฤษฎีพหุปัญญาเพื่อเสริมสร้างความสามารถการฟังและการดู  2. แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามทฤษฎีพหุปัญญาเพื่อเสริมสร้างความสามารถการฟังและการดู และ 3. แบบประเมินความเหมาะสมของกิจกรรมการเรียนรู้ตามทฤษฎีพหุปัญญาเพื่อเสริมสร้างความสามารถการฟังและการ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบทีแบบไม่อิสระ ผลการวิจัยพบว่า 1) กิจกรรมการเรียนรู้ตามทฤษฎีพหุปัญญาเพื่อเสริมสร้างความสามารถการฟังและการดู มีประสิทธิภาพอยู่ในเกณฑ์  77.22 /79.44 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด 2) ความสามารถการฟังและดู หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.5 และ 3) นักเรียนมีความพึงพอใจหลังการกิจกรรมการเรียนรู้ตามทฤษฎีพหุปัญญาเพื่อเสริมสร้างความสามารถการฟังและการดูอยู่ในระดับมากที่สุด (mean = 4.27, S.D. = 0.06)th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectความสามารถการฟังและการดูth
dc.subjectกิจกรรมการเรียนรู้ตามทฤษฎีพหุปัญญาth
dc.subjectพหุปัญญาth
dc.subjectlistening and viewing abilitiesen
dc.subjectlearning activity based on the theory of multiple intelligencesen
dc.subjectmultiple intelligencesen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleการพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ตามทฤษฎีพหุปัญญาเพื่อเสริมสร้างความสามารถการฟังและการดู สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5th
dc.titleDevelopment of the learning activities based on theory of multiple intelligences for support listening and Viewing abilities of Matthayomsuksa 5 studentsen
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorChamnan Panawongen
dc.contributor.coadvisorชำนาญ ปาณาวงษ์th
dc.contributor.emailadvisorchamnanp@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorchamnanp@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PhanpornPhenphu.pdf2.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.