Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6547
Title: | Development of Learning Activities Using Theory of Multiple- Intelligences to Enhance Thai Reading Ability for Grade 1 Students การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ทฤษฎีพหุปัญญา เพื่อส่งเสริมความสามารถการอ่านภาษาไทย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 |
Authors: | Kamonwan Khumthong กมลวรรณ ขุมทอง Chamnan Panawong ชำนาญ ปาณาวงษ์ Naresuan University Chamnan Panawong ชำนาญ ปาณาวงษ์ chamnanp@nu.ac.th chamnanp@nu.ac.th |
Keywords: | กิจกรรมการเรียนรู้ ทฤษฎีพหุปัญญา ความสามารถการอ่านภาษาไทย Learning Activities Theory of Multiple Intelligences Thai Reading Ability |
Issue Date: | 6 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | This research aims 1) to construct and verify the effectiveness of learning activities using the theory of multiple intelligences enhance Thai reading ability for grade 1 students (according to the criteria 75/75, 2) to compare Thai reading ability for grade 1 students before and after studying with learning activities using the theory of multiple intelligences, 3) to study the satisfaction of learning Thai language subject affecting the learning activities using the theory of multiple intelligences to enhance Thai reading ability for grade 1 students. The research was conducted by research and development methodology. The sample was 26 grade 1 students , room 2, semester 2, academic year 2022, Banphot Phisai Kindergarten School (Wat-Som Siew), Primary Educational Service Area Office Nakhon Sawan 2, which obtained by simple random sampling. One group pretest - posttest design was used in experiment. The research instruments were learning activities using the theory of multiple intelligences, learning management plan, and Thai reading ability test. Data were analyzed using mean, standard deviation, percentage, and an independent t-test. The results showed that;
1. Learning activities using the theory of multiple intelligences enhance Thai reading ability for grade 1 students, there were 4 stages of development such as, Step 1: stimulate intelligence, Step 2: expand or increase intelligence, Step 3: teach, Step 4: apply. The results of appropriateness of learning activities were at a highest level (mean = 4.60, S.D. = 0.42) and had efficiency of 76.15/78.08, which met the criterion.
2. The students had Thai reading ability after studying with learning activities using the theory of multiple intelligences for grade 1 students higher than before at the statistical significance level of 0.05
3. The students were satisfied with learning activities using the theory of multiple intelligences for grade 1 students, overall was at the highest level (mean = 4.92, S.D. = 0.06) การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) สร้างและหาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ทฤษฎีพหุปัญญา เพื่อส่งเสริมความสามารถการอ่านภาษาไทย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ตามเกณฑ์ 75/75 2) เปรียบเทียบความสามารถการอ่านภาษาไทย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ก่อนและหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ทฤษฎีพหุปัญญา 3) ศึกษาความพึงพอใจต่อการเรียนวิชาภาษาไทย ที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ทฤษฎีพหุปัญญา เพื่อส่งเสริมความสามารถการอ่านภาษาไทย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ดำเนินการวิจัยด้วยกระบวนการวิจัยและพัฒนา กลุ่มตัวอย่างเป็น นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1/2 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โรงเรียนอนุบาลบรรพตพิสัย (วัดส้มเสี้ยว) สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครสวรรค์ เขต 2 จำนวน 26 คน ได้มาโดยการสุ่มอย่างง่าย ใช้แบบแผนการทดลองกลุ่มเดียวทดสอบก่อนและหลัง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ทฤษฎีพหุปัญญา แผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบวัดความสามารถในการอ่านภาษาไทย วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตราฐาน ร้อยละ และการทดสอบทีแบบไม่เป็นอิสระ ผลการวิจัยพบว่า 1. กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ทฤษฎีพหุปัญญาเพื่อส่งเสริมความสามารถการอ่านภาษาไทย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ที่พัฒนาขึ้นมี 4 ขั้นตอน คือ ขั้นที่ 1 กระตุ้นสติปัญญา ขั้นที่ 2 ขยายหรือเพิ่มพูนสติปัญญา ขั้นที่ 3 สอน ขั้นที่ 4 นำไปใช้ ผลการประเมินกิจกรรมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด (mean = 4.60, S.D. = 0.42) มีประสิทธิภาพเท่ากับ 76.15/78.08 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ 2. นักเรียนมีความสามารถการอ่านภาษาไทยหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ทฤษฎีพหุปัญญาสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 3. นักเรียนมีความพึงพอใจต่อกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ทฤษฎีพหุปัญญา สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (mean = 4.92, S.D. = 0.06) |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6547 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
64090069.pdf | 5.49 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.