Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6546
Title: การสร้างแบบสอบวินิจฉัยการแก้โจทย์ปัญหาวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง ลำดับและอนุกรมโดยใช้วิธีลำดับขั้นของคุณลักษณะ
A Diagnostic test construction of problem  solving in mathematics sequence and series through the attribute hierarchy method
Authors: Kamonthip Thupkham
กมลทิพย์ ธูปคำ
Namthip Ongrardwanich
น้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์
Naresuan University
Namthip Ongrardwanich
น้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์
namthipo@nu.ac.th
namthipo@nu.ac.th
Keywords: แบบสอบวินิจฉัย
ลำดับและอนุกรม
วิธีลำดับขั้นคุณลักษณะ
Diagnostic test
Sequence and series
The attribute hierarchy method
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of this research were to 1) create a diagnostic test construction of problem solving in mathematics sequence and series through the attribute hierarchy method to verify the quality of the test in terms of accuracy, item difficulty, item discrimination, item guess, and validity to analyze the strengths and         2) weaknesses of Mattayom 5 students with regards to problem solving in Mathematics sequence and series through the Attribute Hierarchy Method. The total number of respondents were 330 Mattayom 5 students using the Multi-stage Random Sampling. The statistic instrument used to collect the data is a diagnostic test construction of problem solving in mathematics sequence and series through the Attribute Hierarchy Method, which were analyzed with descriptive statistics and content analysis. The diagnostic score calculation was conducted based on applied Bayes' Theorem.             The research had shown that: 1) the construction of diagnostic test through the Attribute Hierarchy Method consisting 6 units of 15 item test, has its level of difficulty (b) at -0.39 – 2.05, item discrimination (a) of 1.18 – 2.48, guess probability parameter (c) of 0.02 – 0.29, and the content validity is 0.80-1.00 with  reliability of 0.79 2) The majority of defect found that students have wisdom explicitly in attribute of problem reading comprehension is the first attribute (A1) and students are short of wisdom mostly in attribute of calculating acceleration of series is the sixth attribute (A6).
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างแบบสอบวินิจฉัยการแก้โจทย์ปัญหาวิชาคณิตศาสตร์เรื่อง ลำดับและอนุกรมโดยใช้วิธีลำดับขั้นคุณลักษณะ และตรวจสอบคุณภาพ ด้านความตรงตามเนื้อหา ค่าความยาก  ค่าอำนาจจำแนก ค่าการเดา ค่าความเที่ยง และ 2) เพื่อวิเคราะห์จุดอ่อนและจุดแข็งของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์เรื่องลำดับและอนุกรม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่ได้จากการสุ่มแบบหลายขั้นตอน จำนวน 330 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบวินิจฉัยการแก้โจทย์ปัญหาวิชาคณิตศาสตร์เรื่องลำดับและอนุกรม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงบรรยาย วิเคราะห์เนื้อหา และคำนวณคะแนนเชิงวินิจฉัยโดยการประยุกต์ใช้ทฤษฎีเบย์             ผลการวิจัย พบว่า 1) การสร้างแบบสอบวินิจฉัยด้วยวิธีลำดับขั้นได้จำนวน 6 คุณลักษณะ มีจำนวน 15 ข้อ คุณภาพแบบสอบวินิจฉัยมีค่าพารามิเตอร์ความยาก (b) ระหว่าง -0.39 – 2.05 ค่าพารามิเตอร์อำนาจจำแนก (a) ระหว่าง 1.18 – 2.48 ค่าพารามิเตอร์โอกาสในการเดา (c) ระหว่าง 0.02 – 0.29 ค่าความตรงเชิงเนื้อหาระหว่าง 0.80 - 1.00 ค่าความเที่ยงแบบสอดคล้องภายในเท่ากับ 0.79 2) ผลการวินิจฉัยข้อบกพร่องพบว่า นักเรียนมีความรอบรู้อย่างชัดเจนในคุณลักษณะที่ 1 (A1)  คือ ด้านความเข้าใจในการอ่านโจทย์และวิเคราะห์โจทย์ปัญหา และนักเรียนที่ขาดความรอบรู้ในคุณลักษณะที่ 6 (A6) คือ ด้านการแก้โจทย์ปัญหาอนุกรมเรขาคณิต
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6546
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KamonthipThupkham.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.