Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6544
Title: THE STUDY OF STATE AND GUIDELINE FOR PROMOTING DEMOCRACY WAY IN SCHOOLS OF SCHOOLS IN SECONDARY EDUCATION SERVICE AREA OFFICE SUKHOTHAI
การศึกษาสภาพและแนวทางการส่งเสริมประชาธิปไตยในโรงเรียนของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุโขทัย
Authors: Chatchawan Kanphet
ชัชวาลย์ กันเพชร
Sathiraporn Chaowachai
สถิรพร เชาวน์ชัย
Naresuan University
Sathiraporn Chaowachai
สถิรพร เชาวน์ชัย
sathirapornc@nu.ac.th
sathirapornc@nu.ac.th
Keywords: การส่งเสริมประชาธิปไตย
ประชาธิปไตยในโรงเรียน
โรงเรียนมัธยมศึกษา
The promoting of democracy
Democracy in school
The secondary school
Issue Date:  6
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purpose of this study is to consider the states and guidelines for promoting democratic ways at schools in the Secondary Education Service Area Office Sukhothai. This study is divided into two steps. The first step is to consider the states of democracy at schools in the Secondary Education Service Area Office Sukhothai. Data was gathered though the questionnaires of 285 samples, consisted of 61 secondary school principals and 224 teachers. The statistical methods used for data analysis involve mean and standard deviation. The second step is to study the guidelines for promoting democratic ways at schools in the Secondary Education Service Area Office Sukhothai. Data was gathered through the interviews with three senior experts. The statistical method used for data analysis is content analysis. The results of the study are as follows: 1. The result of the state for promoting democratic ways at schools in the Secondary Education Service Area Office Sukhothai revealed that the highest frequency was organizing activities that promote democracy, followed by learning management that promotes democracy and the organization of a democratic atmosphere and environment respectively.   2. The guidelines for promoting democratic ways at schools in the Secondary Education Service Area Office Sukhothai suggest organizing activities together in a friendly manner at various occasions by holding semester meetings to jointly criticize, improve and develop the curriculum that promotes democracy with the appropriation according to the current situation around the world. It is also important to create a channel for listening to teachers for their opinions in learning management through websites and prepare manuals or media for organizing activities that promote democracy. This includes organizing development trainings on democracy for teachers to encourage them to be aware of the promotion of democracy at schools.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพและแนวทางการส่งเสริมประชาธิปไตยในโรงเรียนของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุโขทัย แบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอนได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาสภาพการส่งเสริมประชาธิปไตยในโรงเรียนของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุโขทัย โดยใช้แบบสอบถามผู้บริหารและครูผู้สอน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุโขทัย จำนวน 285 คน จำแนกเป็นผู้บริหารสถานศึกษาจำนวน 61 คนและครูจำนวน 224 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ขั้นตอนที่ 2 การศึกษาแนวทางการส่งเสริมประชาธิปไตยในโรงเรียนของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุโขทัย ข้อมูลได้มาจากการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 3 คน วิเคราะห์ ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการศึกษา พบว่า 1. ผลการศึกษาสภาพการส่งเสริมประชาธิปไตยในโรงเรียนของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุโขทัย พบว่า ด้านการจัดกิจกรรมที่ส่งเสริมประชาธิปไตย มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมา คือ ด้านการจัดการเรียนรู้ที่ส่งเสริมประชาธิปไตย และด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำที่สุดคือด้านการจัดบรรยากาศและสภาพแวดล้อมที่เป็นประชาธิปไตย 2. แนวทางการส่งเสริมประชาธิปไตยในโรงเรียนของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุโขทัย พบว่า สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา ควรมีการจัดกิจกรรมร่วมกันในโอกาสต่าง ๆ แบบกัลยาณมิตร ควรมีการจัดประชุมประจำภาคเรียน เพื่อร่วมกันวิพากษ์ปรับปรุงพัฒนาหลักสูตรที่ส่งเสริมประชาธิปไตยให้มีความเหมาะสมตามสถานการณ์โลกปัจจุบัน สร้างช่องทางการรับฟังความคิดเห็นในการจัดการเรียนรู้ของครู ผ่านทางเว็บไซต์ และจัดทำคู่มือหรือสื่อการจัดกิจกรรมที่ส่งเสริมประชาธิปไตยในโรงเรียน รวมถึงจัดให้มีการอบรมพัฒนาครูด้านประชาธิปไตยเพื่อส่งเสริมให้ครูตระหนักต่อการส่งเสริมประชาธิปไตยในโรงเรียนของโรงเรียน
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6544
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
64071358.pdf3.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.