Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6538
Title: | NEEDS ASSESSMENT FOR ACADEMIC DEVELOPMENT OF SCHOOL ADMINISTRATOR OF PHICHIT PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 1 การประเมินความต้องการจำเป็นในการพัฒนาการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1 |
Authors: | Sonram Bungaubon ศรราม บุ่งอุบล Thirasak Uppamaiathichai ธีรศักดิ์ อุปไมยอธิชัย Naresuan University Thirasak Uppamaiathichai ธีรศักดิ์ อุปไมยอธิชัย thirasaku@nu.ac.th thirasaku@nu.ac.th |
Keywords: | ความต้องการจำเป็น, แนวทางการพัฒนา, การบริหารงานวิชาการ Needs Assessment Guidelines for Enhancing Academic Administration |
Issue Date: | 6 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The purposes of this research were to study the needs assessment for academic administration development of school administrator and the guidelines for academic administration development of school administrator of Phichit Primary Educational Service Area Office 1. There were two steps of the research, the first step was the study of the needs assessment for academic development of school administrator of Phichit Primary Educational Service Area Office 1. By using the questionnaire with 348 school’s administrators and teachers of Phichit Primary Educational Service Area Office 1. The data was analyzed by means, standard derivation (SD) and arranged priority by Modified Priority Needs Index (PNImodified). The second step was the study of guidelines for academic development of school administrator of Phichit Primary Educational Service Area Office 1. The data was collected by using interviewing method which was held by the 5 qualified experts. The data were analyzed by content analysis. The results were shown that:
1. The study of needs index (PNImodified) of the needs assessment for academic administration development of school administrator of Phichit Primary Educational Service Area Office 1 found that the highest score of the Priority Needs Index was the measurement and assessment, followed by the management and learning development, curriculum administration and development, research for learning development, academic plans, and educational supervision respectively.
2. The study of guidelines for academic administration development of school administrator of Phichit Primary Educational Service Area Office 1 found that the Educational Service Office should setup the seminars and workshops for academic administration development of school administrator to improve cognitive function and apply to develop academic matter in order to achieve the good quality of school goals. Moreover, the administrators should promote on measurement and assessment in various ways and educational supervision monitoring properly. So that administrators should study and exchange knowledge in the Professional Learning Community (PLC) to develop quality education. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความต้องการจำเป็นในการพัฒนาการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา และแนวทางการพัฒนาการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1 โดยวิธีดำเนินการวิจัยแบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาความต้องการจำเป็นในการพัฒนาการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1 โดยใช้แบบสอบถามกับผู้บริหารสถานศึกษาและครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1 จำนวน 348 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการจัดลำดับความสำคัญของต้องการจำเป็น PNImodified ขั้นตอนที่ 2 การศึกษาแนวทางการพัฒนาการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1 ข้อมูลได้มาจากการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 5 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหาผลการศึกษา พบว่า 1. ผลการศึกษาความต้องการจำเป็นในการพัฒนาการบริหารงานวิชาการ ของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1 พบว่า ด้านการวัดและประเมินผล มีดัชนีความต้องการจำเป็นมากที่สุด รองลงมา คือ ด้านการจัดและพัฒนาการเรียนรู้ ด้านการบริหารและพัฒนาหลักสูตร ด้านการวิจัยเพื่อพัฒนาการเรียนรู้ ด้านการวางแผนงานวิชาการ และด้านการนิเทศการศึกษา ตามลำดับ 2. ผลการศึกษาแนวทางการพัฒนาการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1 พบว่า สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาควรจัดอบรม ประชุมเชิงปฏิบัติการในการพัฒนาการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษา สร้างความรู้ ความเข้าใจ ให้ผู้บริหารสถานศึกษานำไปใช้พัฒนาการบริหารงานวิชาการให้เกิดคุณภาพตามเป้าหมายของสถานศึกษา รวมทั้งผู้บริหารสถานศึกษาควรส่งเสริมให้มีการวัดและประเมินผลด้วยวิธีการที่หลากหลาย มีระบบการนิเทศ ติดตามที่เหมาะสม เพื่อพัฒนาคุณภาพการศึกษาผ่านการสร้างชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ (PLC) |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6538 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
64070900.pdf | 2.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.