Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6534
Title: | NEEDS AND GUIDELINES DEVELOPMENT OF INTERNAL SUPERVISION OF SCHOOL ADMINISTRATORS OF OPPORTUNITY EXPANSION SCHOOL UNDER THE PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 2, KAMPHAENG PHET ความต้องการจำเป็นและแนวทางพัฒนาการนิเทศภายในสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา โรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากำแพงเพชร เขต 2 |
Authors: | Titiporn Yangkeaw ธิติพร ยางเขียว Tussana Siputta ทัศนะ ศรีปัตตา Naresuan University Tussana Siputta ทัศนะ ศรีปัตตา tatsanas@nu.ac.th tatsanas@nu.ac.th |
Keywords: | ความต้องการจำเป็นของการนิเทศ แนวทางการพัฒนา โรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา Need of Supervision Guidelines Development Opportunities Expansion School |
Issue Date: | 6 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The objectives of this research article were to study the priority need and guidelines development of internal supervision of school administrators of school administrators of opportunities expansion school under the primary educational service area office 2, Kamphaeng Phet. The research method was divided into 2 steps. There were step 1, A study the priority needs of supervision of school administrators of school administrators of opportunities expansion school under the primary educational service area office 2, Kamphaeng Phet on 5 aspects 1. Teacher assistance 2. Group work development 3. Professional development 4. Curriculum development 5. Classroom action research. The sample of this research consisted of 254 teachers. Dimensions were determined using the Krejcie and Morgan tables. The comparison method was used for the proportion of teachers in each school. The obtained by a stratified random method by calculated the proportion of teachers. Instruments used in the study was classified. The data was analyzed with frequency distribution, percentage, average and standard deviation. The standard used data to analyzed the demand index from the Modified Priority Index (PNI modifiend) formula. Step 2, A study of the developmental guidelines of supervision school administrators of opportunities expansion school under the primary educational service area office 2, Kamphaeng Phet. Information was obtained from interviews this research consisted of 3 experts, derived from specific selection. The tools used to collect information was interview form. Analyzed data with content analysis.
The results were shown
1. The overall needs assessment index of supervision within the school of the school administrators to expand educational opportunities Under the Office of Kamphaeng Phet Primary Education Area 2 was 0.074. The results were as followed to study the priority need of index of internal supervision of school administrators of opportunity expensio school under the primary educational service Area Office 2, Kamphaeng Phet as a whole were 0.074. The following was further found: The aspect of the PNI modified at the first rank was Direct Assistance. Lastly was Professional Development.
2. The results of the study the guideline development of supervision implementation with in educational institutions of educational institute administrators of opportunities expansion school under the primary educational service area office 2, Kamphaeng Phet. Revealed that educational institute administrators should analyze problems and guide teachers to develop teaching techniques and teaching processes. Encourage teachers to develop or invent new innovations, including having a meeting to discuss common goals emphasis on teamwork have class supervision Course evaluation Examine the learning plan. to monitor and evaluate Use the results to review, develop, change, learn. by using the PLC (Professional Learning Community) process once a week or once a month. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความต้องการจำเป็นและแนวทางพัฒนาการนิเทศภายในสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา โรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากำแพงเพชร เขต 2 โดยวิธีวิจัยแบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอน คือ ขั้นตอนที่ 1 ศึกษาความต้องการจำเป็นของการนิเทศภายในสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา โรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากำแพงเพชร เขต 2 โดยใช้แบบสอบถามความคิดเห็นเกี่ยวกับสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการนิเทศภายในสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา โรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากำแพงเพชร เขต 2 จำนวน 5 ด้าน ได้แก่ 1. ด้านการให้ความช่วยเหลือครู 2. ด้านการพัฒนาการทำงานกลุ่ม 3. ด้านการพัฒนาวิชาชีพ 4. ด้านการพัฒนาหลักสูตร 5. ด้านการวิจัยเชิงปฏิบัติการในชั้นเรียน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูผู้สอน โรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา จำนวน 254 คน กำหนดขนาดโดยใช้ตารางเครจซี่และมอร์แกน ใช้วิธีเทียบบัญญัติไตรยางค์ตามสัดส่วนของครูแต่ละโรงเรียน โดยการสุ่มแบบแบ่งชั้น โดยคำนวณเทียบสัดส่วนครูผู้สอน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์หาค่าดัชนีความต้องการจำเป็นจากสูตร Modified Priority Needs Index (PNI) ขั้นตอนที่ 2 ศึกษาแนวทางพัฒนาการนิเทศภายในสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา โรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากำแพงเพชร เขต 2 ข้อมูลได้มาจากการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 3 คน โดยการเลือกแบบเฉพาะเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสัมภาษณ์และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัย พบว่า 1. ผลการศึกษาความต้องการจำเป็นของการนิเทศภายในสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา โรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากำแพงเพชร เขต 2 ในภาพรวมเท่ากับ 0.074 เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ด้านการให้ความช่วยเหลือครู มีดัชนีความต้องการจำเป็นสูงสุด และด้านการพัฒนาวิชาชีพ มีดัชนีความต้องการจำเป็นต่ำสุด 2. ผลการศึกษาแนวทางพัฒนาการนิเทศภายในสถานศึกษาของผู้บริหารสถานศึกษา โรงเรียนขยายโอกาสทางการศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากำแพงเพชร เขต 2 พบว่า ผู้บริหารสถานศึกษาควรวิเคราะห์ปัญหาและแนะนำเทคนิคการสอนและกระบวนการสอน ส่งเสริมให้ครูพัฒนาหรือคิดค้นนวัตกรรมใหม่ ๆ รวมทั้งควรมีการประชุมเพื่อวางเป้าหมายร่วมกัน เน้นการทำงานเป็นทีม มีการนิเทศชั้นเรียน ประเมินผลหลักสูตร ตรวจสอบแผนการจัดการเรียนรู้ เพื่อติดตามและประเมินผล นำผลที่ได้มาทบทวนพัฒนาแลกเปลี่ยนเรียนรู้ โดยใช้กระบวนการ PLC (Professional Learning Community) |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6534 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
64070443.pdf | 3.09 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.