Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6532
Title: A study of characteristics of teachers in the 21st century under the Office of Secondary Education Service Area  Phitsanulok Uttaradit
การศึกษาคุณลักษณะของครูในศตวรรษที่ 21 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์
Authors: Khwanthara Phumphruek
ขวัญธารา พุ่มพฤกษ์
Jitima Wannasri
จิติมา วรรณศรี
Naresuan University
Jitima Wannasri
จิติมา วรรณศรี
jitimaw@nu.ac.th
jitimaw@nu.ac.th
Keywords: คุณลักษณะของครู
ศตวรรษที่ 21
Teacher’s attributes
21st Century
Issue Date:  6
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of this research are 1) to study the guidelines for developing teacher characteristics in the 21st century of under the secondary educational service area office Phitsanulok Uttaradit and 2) to compare teacher characteristics in the 21st century under the secondary educational service area office Phitsanulok Uttaradit, classified by gender, level of education and work experience.The sample group consisted  314  school administrators and the teachers by a stratified random sampling method. The instruments was the questionnaire. The statistic used for data analysis were mean and standard deviation and t-test. The result found that: 1)The teacher characteristics in the 21st century under the secondary educational service area office Phitsanulok Uttaradit in overall were at a high level, the highest mean was the moral was at a high level. The second level average is the ethics of teaching profession and the lowest mean was the leading of professional learning community. 2) The comparison of the teacher characteristics in the 21st century under the secondary educational service area office Phitsanulok Uttaradit, it was found that the teachers who different gender, level of education, and work experience were no statistically significant difference.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาคุณลักษณะของครูในศตวรรษที่ 21 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์ และเพื่อเปรียบเทียบคุณลักษณะของครูในศตวรรษที่ 21 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์  จำแนกตาม เพศ  ระดับการศึกษา และประสบการณ์การทำงาน  กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา และครูผู้สอน จำนวน 314 คน  ได้มาด้วยวิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้น เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าที ผลการวิจัยพบว่า  1) คุณลักษณะของครูในศตวรรษที่ 21 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์ โดยรวมอยู่ในระดับมาก ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด ได้แก่ ด้านคุณธรรม รองลงมา คือ ด้านการปฏิบัติตนในวิชาชีพครู และค่าเฉลี่ยต่ำสุด คือ ด้านการเป็นผู้นำชุมชนวิชาชีพแห่งการเรียนรู้  2) ผลการเปรียบเทียบคุณลักษณะของครูในศตวรรษที่ 21 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์ โดยจำแนกตามเพศ ระดับการศึกษา และประสบการณ์การทำงาน โดยรวม ไม่แตกต่างกัน
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6532
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
64070139.pdf3.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.