Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6526
Title: การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนแบบบูรณาการเชิงรุกเพื่อการมีส่วนร่วมกับชุมชนเกษตรกรบนระบบเครือข่ายอินเทอร์เน็ต
DEVELOPMENT OF INSTRUCTIONAL MODEL BY THE INTEGRATED ACTIVE LEARNING TO ENHANCE PARTICIPATION WITH THE AGRICULTURAL COMMUNITIES ON THE INTERNET
Authors: Satapol Kunlaya
ศตพล กัลยา
Wiwat Meesuwan
วิวัฒน์ มีสุวรรณ์
Naresuan University
Wiwat Meesuwan
วิวัฒน์ มีสุวรรณ์
wiwatm@nu.ac.th
wiwatm@nu.ac.th
Keywords: การพัฒนารูปแบบ
การเรียนการสอนแบบบูรณาการเชิงรุก
การมีส่วนร่วม
ชุมชนเกษตร
Model Development
Integrated Active Learning
Participation
Agricultural Communities
Issue Date: 2565
Publisher: Naresuan University
Abstract: This research and development study aimed to develop an instructional model based on integrated active learning to enhance participation with communities on the internet. The objectives were as followed: 1) to develop and assess effectiveness of an instructional model designed based on integrated active learning, 2) to study the implementation of the developed instructional model, (2.1) to determine students’ participation in the instructional model, (2.2) to study the learning achievement of  students participated in the instructional model, (2.3) to investigate students’ opinions toward the instructional model, and 3) to evaluate and certify the developed instructional model. The research findings were as follows: 1) the instructional model consisted of 1) inputs, 2) integrated active learning process, 3) products, 4) quality management mechanisms, and 5) feedback. 2) the implementation of the developed instructional model, (2.1) students learning participation. It was found that students participated in exchanging knowledge with the instructors, students as well as agricultural specialists (agricultural communities) that led to analytical thinking skill for problem solving and assignment completion, (2.2) students’ learning achievement after participating in the developed instructional model was at an excellent level. The pre-and post-test results showed that students’ learning achievement was higher after participating in    the instructional model with a statistical significance of 0.05. (2.3) students’ opinions toward the instructional model revealed that students perceived that all steps in integrated active learning process were important. 3) The efficiency of the developed instructional model was certified by the experts at a high level ( Average = 4.45, S.D.= 0.56) and could be used for undergraduate students.
การวิจัยนี้ เป็นการวิจัยและพัฒนา มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนแบบบูรณาการเชิงรุก เพื่อการมีส่วนร่วมกับชุมชนเกษตรบนระบบเครือข่ายอินเทอร์เน็ต โดยมีวัตถุประสงค์เฉพาะดังนี้ 1) เพื่อสร้างและตรวจสอบคุณภาพรูปแบบการเรียนการสอน 2) เพื่อศึกษาผลการใช้รูปแบบการเรียนการสอน (2.1) เพื่อศึกษาการมีส่วนร่วมทางการเรียนจากรูปแบบการเรียนการสอน (2.2) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนจากรูปแบบการเรียนการสอน (2.3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นต่อรูปแบบการเรียนการสอน และ 3) เพื่อรับรองรูปแบบการเรียนการสอน ผลการศึกษาดังนี้ จากการศึกษาพบว่า 1) องค์ประกอบของรูปแบบการเรียนการสอน มี 5 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) ปัจจัยนำเข้า 2) กระบวนการเรียนการสอน 3) ผลผลิต 4) กลไกควบคุม และ5) ข้อมูลย้อนกลับ 2) ผลการใช้รูปแบบการเรียนการสอน (2.1) การมีส่วนร่วมทางการเรียน พบว่าผู้เรียนมีส่วนร่วมในการแลกเปลี่ยนความรู้ระหว่างผู้สอน ผู้เรียน ผู้มีความรู้ด้านการเกษตร (ชุมชนเกษตร) นำไปสู่ทักษะการคิดวิเคราะห์แก้ไขปัญหาและทำชิ้นงานได้สำเร็จ (2.2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนพบว่าผลคะแนนหลังจากการเรียนโดยใช้รูปแบบการเรียนการสอน อยู่ในระดับดีมาก และผลการเรียนของผู้เรียน คะแนนหลังเรียนมีค่าเฉลี่ยสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และ (2.3) ผลการศึกษาความคิดเห็นของผู้เรียนต่อการเรียนตามรูปแบบการเรียนการสอน พบว่ากระบวนการเรียนการสอนแบบบูรณาการเชิงรุก ในทุกขั้นตอนมีความสำคัญมากที่สุด 3) การรับรองรูปแบบการเรียนการสอน ผู้ทรงคุณวุฒิมีความเห็นว่ารูปแบบที่พัฒนาขึ้นมีความเหมาะสมในระดับมาก (Average =4.45, S.D.= 0.56) สามารถนำไปใช้กับนักศึกษาระดับปริญญาตรีได้
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6526
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SatapolKunlaya.pdf6.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.