Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6512
Title: | Factors Affecting Parent Behaviors in Early Childhood Caries with Positive Psychology in child development centers under the local Administration Organization Phitsanulok Province. ปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมของผู้ปกครองในการเลี้ยงดูเด็กปฐมวัยด้วยจิตวิทยาเชิงบวกในศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น จังหวัดพิษณุโลก |
Authors: | Parkin Jantoma ภาคิน จันโทมา Pattanawadee Pattanathaburt พัฒนาวดี พัฒนถาบุตร Naresuan University Pattanawadee Pattanathaburt พัฒนาวดี พัฒนถาบุตร pattanawadeep@nu.ac.th pattanawadeep@nu.ac.th |
Keywords: | พฤติกรรมการเลี้ยงดูของผู้ปกครอง เด็กปฐมวัย จิตวิทยาเชิงบวก Parenting behaviors Early childhood children Positive Psychology |
Issue Date: | 17 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The purposes of this research are: 1) to study the level of behavior of parents in fostering early childhood children with a positive psychology approach, and 2) to study factors influencing parents' behavior in fostering early childhood children with a positive psychology approach in child development centers under local administrative organizations in Phitsanulok province. This cross-sectional study included a sample of 413 parents of children in child development centers under local administrative organizations in Phitsanulok province and utilized the PERMA Model. Descriptive statistics and multiple regression analysis were used to analyze data.
The study results showed that the level of behavior of parents in fostering early childhood children with a positive psychology approach was found to be in a fair level (x̅ = 97.75, S.D.=8.53). The most influential predictor was awareness of positive learning management (β=3.03), followed by the external and internal environment conducive to parenting (β=1.92, p < .001) significant at the 0.01 level.
In conclusion, local administrative organizations and child development centers within Phitsanulok Province should initiate programs that promote positive early childhood development, enhance parental knowledge in fostering and supporting early childhood development, promote positive attitudes towards positive psychology and early childhood development, and create home environments conducive to appropriate early childhood upbringing. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับพฤติกรรมของผู้ปกครองในการเลี้ยงดูเด็กปฐมวัยด้วยจิตวิทยาเชิงบวก และศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมของผู้ปกครองในการเลี้ยงดูเด็กปฐมวัยด้วยจิตวิทยาเชิงบวกในศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น จังหวัดพิษณุโลก การศึกษาครั้งนี้เป็นการศึกษาแบบภาคตัดขวาง (Cross-Sectional Research) กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้ปกครองของเด็กปฐมวัยที่กำลังศึกษาอยู่ในศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น จังหวัดพิษณุโลก จำนวน 413 คน โดยใช้กรอบแนวคิด PERMA model วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติพรรณนา การแจกแจงความถี่ จำนวน ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และสถิติวิเคราะห์ multiple regression analysis ผลการศึกษา พบว่า ระดับพฤติกรรมของผู้ปกครองในการเลี้ยงดูเด็กปฐมวัยด้วยจิตวิทยาเชิงบวก อยู่ระดับพอใช้ ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 97.75 คะแนน (S.D.=8.53) ตัวแปรที่สามารถทำนายปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมของผู้ปกครองในการเลี้ยงดูเด็กปฐมวัยด้วยจิตวิทยาเชิงบวกได้ ได้แก่ ความตระหนักในการจัดการเรียนรู้เชิงบวกมีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการเลี้ยงดูด้วยจิตวิทยาเชิงบวกมากที่สุด (β=3.03) รองลงมาสภาพแวดล้อมภายนอกและภายในที่เอื้อต่อการเลี้ยงดู (β=1.92, p < .001)อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 ข้อเสนอแนะองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นหรือศูนย์พัฒนาเด็กเล็กในแต่ละแห่งในจังหวัดพิษณุโลก ควรมีการจัดกิจกรรมสนับสนุนการเลี้ยงเด็กปฐมวัยแบบเชิงบวกเสริมสร้างศักยภาพผู้ปกครองในด้านความรู้การดูแลส่งเสริมพัฒนาการเด็กปฐมวัย ทัศนคติเกี่ยวกับจิตวิทยาเชิงบวกและพัฒนาการเด็กปฐมวัยและผู้ปกครองควรมีการจัดสภาพแวดล้อมภายในบ้านให้เอื้อต่อการเลี้ยงดูเด็กปฐมวัยได้อย่างเหมาะสม |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6512 |
Appears in Collections: | คณะสาธารณสุขศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
62062495.pdf | 2.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.