Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6512
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorParkin Jantomaen
dc.contributorภาคิน จันโทมาth
dc.contributor.advisorPattanawadee Pattanathaburten
dc.contributor.advisorพัฒนาวดี พัฒนถาบุตรth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-11-25T03:16:59Z-
dc.date.available2024-11-25T03:16:59Z-
dc.date.created2024en_US
dc.date.issued17/11/2024en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6512-
dc.description.abstractThe purposes of this research are: 1) to study the level of behavior of parents in fostering early childhood children with a positive psychology approach, and 2) to study factors influencing parents' behavior in fostering early childhood children with a positive psychology approach in child development centers under local administrative organizations in Phitsanulok province. This cross-sectional study included a sample of 413 parents of children in child development centers under local administrative organizations in Phitsanulok province and utilized the PERMA Model. Descriptive statistics and multiple regression analysis were used to analyze data. The study results showed that the level of behavior of parents in fostering early childhood children with a positive psychology approach was found to be in a fair level (x̅ = 97.75, S.D.=8.53). The most influential predictor was awareness of positive learning management (β=3.03), followed by the external and internal environment conducive to parenting (β=1.92, p < .001) significant at the 0.01 level.   In conclusion, local administrative organizations and child development centers within Phitsanulok Province should initiate programs that promote positive early childhood development, enhance parental knowledge in fostering and supporting early childhood development, promote positive attitudes towards positive psychology and early childhood development, and create home environments conducive to appropriate early childhood upbringing.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับพฤติกรรมของผู้ปกครองในการเลี้ยงดูเด็กปฐมวัยด้วยจิตวิทยาเชิงบวก และศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมของผู้ปกครองในการเลี้ยงดูเด็กปฐมวัยด้วยจิตวิทยาเชิงบวกในศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น จังหวัดพิษณุโลก การศึกษาครั้งนี้เป็นการศึกษาแบบภาคตัดขวาง (Cross-Sectional Research)  กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้ปกครองของเด็กปฐมวัยที่กำลังศึกษาอยู่ในศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น จังหวัดพิษณุโลก จำนวน 413 คน โดยใช้กรอบแนวคิด PERMA model วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติพรรณนา การแจกแจงความถี่ จำนวน ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และสถิติวิเคราะห์ multiple regression analysis ผลการศึกษา พบว่า ระดับพฤติกรรมของผู้ปกครองในการเลี้ยงดูเด็กปฐมวัยด้วยจิตวิทยาเชิงบวก อยู่ระดับพอใช้ ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 97.75 คะแนน (S.D.=8.53) ตัวแปรที่สามารถทำนายปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมของผู้ปกครองในการเลี้ยงดูเด็กปฐมวัยด้วยจิตวิทยาเชิงบวกได้ ได้แก่ ความตระหนักในการจัดการเรียนรู้เชิงบวกมีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการเลี้ยงดูด้วยจิตวิทยาเชิงบวกมากที่สุด (β=3.03) รองลงมาสภาพแวดล้อมภายนอกและภายในที่เอื้อต่อการเลี้ยงดู (β=1.92, p < .001)อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01       ข้อเสนอแนะองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นหรือศูนย์พัฒนาเด็กเล็กในแต่ละแห่งในจังหวัดพิษณุโลก ควรมีการจัดกิจกรรมสนับสนุนการเลี้ยงเด็กปฐมวัยแบบเชิงบวกเสริมสร้างศักยภาพผู้ปกครองในด้านความรู้การดูแลส่งเสริมพัฒนาการเด็กปฐมวัย ทัศนคติเกี่ยวกับจิตวิทยาเชิงบวกและพัฒนาการเด็กปฐมวัยและผู้ปกครองควรมีการจัดสภาพแวดล้อมภายในบ้านให้เอื้อต่อการเลี้ยงดูเด็กปฐมวัยได้อย่างเหมาะสมth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectพฤติกรรมการเลี้ยงดูของผู้ปกครองth
dc.subjectเด็กปฐมวัยth
dc.subjectจิตวิทยาเชิงบวกth
dc.subjectParenting behaviorsen
dc.subjectEarly childhood childrenen
dc.subjectPositive Psychologyen
dc.subject.classificationHealth Professionsen
dc.subject.classificationHuman health and social work activitiesen
dc.subject.classificationNursing and caringen
dc.titleFactors Affecting Parent Behaviors in Early Childhood Caries with Positive Psychology in child development centers under the local Administration Organization Phitsanulok Province.en
dc.titleปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมของผู้ปกครองในการเลี้ยงดูเด็กปฐมวัยด้วยจิตวิทยาเชิงบวกในศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น จังหวัดพิษณุโลกth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorPattanawadee Pattanathaburten
dc.contributor.coadvisorพัฒนาวดี พัฒนถาบุตรth
dc.contributor.emailadvisorpattanawadeep@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorpattanawadeep@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Public Health (M.P.H.)en
dc.description.degreenameสาธารณสุขศาสตรมหาบัณฑิต (ส.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:คณะสาธารณสุขศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
62062495.pdf2.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.