Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6509
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPoowin Bunyavejchewinen
dc.contributorภูวิน บุณยะเวชชีวินth
dc.contributor.advisorWatcharabon Buddharaksaen
dc.contributor.advisorวัชรพล พุทธรักษาth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-11-25T02:32:51Z-
dc.date.available2024-11-25T02:32:51Z-
dc.date.created2024en_US
dc.date.issued17/11/2024en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6509-
dc.description.abstractUnder the governance of the National Council for Peace and Order (NCPO), Thai foreign policy has been subject to significant scrutiny, with allegations of excessive alignment with China, a rising major power. Critics have contended that the NCPO's administration compromised Thailand’s security interests in favor of accommodating Chinese demands. However, through the application of hedging theory as an analytical lens, this study posits that such criticisms are misplaced. The NCPO’s policy toward China should instead be interpreted as a nuanced hedging strategy, designed to navigate potential threats stemming from the inherent uncertainties of international politics, while simultaneously capitalizing on the strategic benefits of its engagement with China. This hedging approach was fundamentally motivated by the regime’s imperative to bolster its own legitimacy.en
dc.description.abstractนโยบายต่างประเทศของไทยภายใต้รัฐบาลคณะรักษาความสงบแห่งชาติ (คสช.) ต่อจีน มักถูกวิจารณ์ว่าเป็นการปรับแนวทางการเมืองเข้าหาจีน ในฐานะชาติมหาอำนาจที่กำลังทะยานขึ้น บ้างก็ว่าไทยยอมประนีประนอมกับจีน โดยแลกกับความมั่นคงของชาติ อย่างไรก็ตาม ด้วยการใช้ทฤษฎีป้องกันความเสี่ยง (hedging theory) เป็นกรอบการวิเคราะห์ งานวิจัยนี้พบว่า รูปแบบนโยบายไทยต่อจีน หรือ พฤติกรรมรัฐ นั้นหาได้เป็นเช่นนั้นไม่ ตรงกันข้ามกลับมีการปฏิบัตินโยบายที่ก่อผลกระทบสวนทางกัน ซึ่งอาจเรียกว่า “ป้องกันความเสี่ยง” (hedging) เพื่อลดภัยอันตรายจากความไม่แน่นอนของการเมืองระหว่างประเทศ ขณะเดียวกันก็แสวงหาประโยชน์จากจีน ทั้งนี้ การดังกล่าวมี “การทำให้ระบอบชอบธรรม” (regime legitimation) เพื่อคงความชอบธรรมทางการเมืองให้กับ คสช. เป็นปัจจัยกำหนดรูปแบบการปฏิบัตินโยบายth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการถ่วงดุลth
dc.subjectการร่วมขบวนth
dc.subjectการป้องกันความเสี่ยงth
dc.subjectไทยth
dc.subjectจีนth
dc.subjectbalancingen
dc.subjectbandwagoningen
dc.subjecthedgingen
dc.subjectThailanden
dc.subjectChinaen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationProfessional, scientific and technical activitiesen
dc.subject.classificationPolitical science and civicsen
dc.titleThailand's China Policy, 2014-2019: Balancing, Bandwagoning or Hedging?en
dc.titleนโยบายของไทยต่อจีน ค.ศ. 2014-2019: ถ่วงดุล ร่วมขบวน หรือ ป้องกันความเสี่ยง?th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorWatcharabon Buddharaksaen
dc.contributor.coadvisorวัชรพล พุทธรักษาth
dc.contributor.emailadvisorwatcharabonb@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorwatcharabonb@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameDoctor of Philosophy (Ph.D.)en
dc.description.degreenameปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)th
dc.description.degreelevelDoctoral Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาเอกth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Political Science and Public Administrationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชารัฐศาสตร์และรัฐประศาสนศาสตร์th
Appears in Collections:คณะสังคมศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
62031392.pdf1.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.