Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6486
Title: โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อทักษะการคิดสร้างสรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศีกษาตอยต้น โรงเรียนขยายโอกาส สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุทัยธานี เขต 2
CASUAL RELATIONSHIP MODEL OF FATORS INFLUENCING THE CREATIVE THINKING SKILLS OF JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS IN THE EDUCATIONAL OPPORTUNITY EXPANSION SCHOOLS UNDER UTHAITHANI PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 2
Authors: Tanakrit Ti-ud
ธนกฤต ทิอุด
Nattakan Prechanban
ณัฐกานต์ ประจันบาน
Naresuan University
Nattakan Prechanban
ณัฐกานต์ ประจันบาน
nattakanp@nu.ac.th
nattakanp@nu.ac.th
Keywords: ปัจจัยเชิงสาเหตุ, ความคิดสร้างสรรค์
Causal Factors
Creative Thinking
Issue Date: 2566
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purposes of this research were 1) to develop a casual relationship model of factors influencing the creative thinking skills of junior high school students in the educational opportunity expansion schools 2) to examine the congruences of the casual relationship model of factors influencing the creative thinking skills of junior high school students in the educational opportunity expansion schools with empirical data. The samples were 150 junior high school students, academic year 2023, selected by multi-stage random sampling from the educational opportunity expansion schools under Uthaithani primary educational service area office 2. The research instrument used to collect data was a five-point rating scale questionnaire. The result showed that the analysis to examine the construct validity of the four latent variable measurement models was consistent with the empirical data in every model. The weight of the component of the observed variable was positive. The values ​were between 0.471 - 0.871 and statistically significant at the .05 level for all values. The model was in congruence with the empirical data (=113.693 df = 83, p – value =0.0143, RMSEA = 0.050, CFI = 0.989, TLI =0.979, SRMR = 0.156). The analysis of causal paths influencing creative skills revealed that creativity was directly influenced by achievement motivation with an influence size of 0.557 and was indirectly influenced by the atmosphere in the classroom with an influence size of 0.377.
การวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อทักษะการคิดสร้างสรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น โรงเรียนขยายโอกาส 2) ตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อทักษะการคิดสร้างสรรค์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น โรงเรียนขยายโอกาสกับข้อมูลเชิงประจักษ์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ปีการศึกษา 2566  จากโรงเรียนขยายโอกาส สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุทัยธานี เขต 2 จำนวน 150 คน  ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน (multi-stage random sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเพื่อเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามแบบมาตราประมาณค่า 5 ระดับ ผลการวิจัย พบว่า การวิเคราะห์เพื่อตรวจสอบความตรงเชิงโครงสร้างของโมเดลการวัดตัวแปรแฝงทั้ง 4 ตัวแปร มีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเขิงประจักษ์ทุกโมเดล มีค่าน้ำหนักองค์ประกอบของตัวแปรสังเกตได้เป็นบวก มีค่าอยู่ระหว่าง 0.471 – 0.871 และมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ทุกค่า โมเดลมีความกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์ (=113.693 df = 83, p – value =0.0143, RMSEA = 0.050, CFI = 0.989, TLI =0.979, SRMR = 0.156) การวิเคราะห์เส้นทางเชิงสาเหตุที่มีอิทธิพลต่อทักษะความคิดสร้างสรรค์ พบว่า ความคิดสร้างสรรค์ได้รับอิทธิพลทางตรงมาจากแรงจูงใฝ่สัมฤทธิ์ โดยมีขนาดอิทธิพลเท่ากับ 0.557 ได้รับอิทธิพลทางอ้อมจากบรรยากาศในชั้นเรียน มีขนาดอิทธิพลเท่ากับ 0.377
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6486
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TanakritTiud.pdf5.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.