Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6483
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorThitaree Sumreeen
dc.contributorฐิตารีย์ สำรีth
dc.contributor.advisorChakkrid Klin-eamen
dc.contributor.advisorจักรกฤษ กลิ่นเอี่ยมth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-11-20T04:50:37Z-
dc.date.available2024-11-20T04:50:37Z-
dc.date.created2024en_US
dc.date.issued17/11/2024en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6483-
dc.description.abstractThe skills and processes of mathematical problem-solving are important components of 21st century skills that learners should be developed. Therefore, researchers aim to find ways to develop learners to have such skills. The research aimed to 1) study the appropriate learning implementation and the effects of learning through CPA process with Mathigon program. and 2) study the results of the integration of the CPA process with Mathigon program to promote the ability to solve mathematical problems on ratio proportion and percentage of students in grade 7. The target group was 20 students in grade 7 of a secondary school in Sukhothai Province, who is studying in the second semester of the 2023 academic year. The research instruments consisted of three learning management plans, a learning management reflection form, activity sheets, and a mathematics problem-solving ability test. Data was analyzed using content analysis and triangulation of data sources, and analysis using separate scoring criteria. The research results found that 1) study the appropriate learning implementation and the effects of learning through CPA process with Mathigon program started with using tangible media and changed to images to help illustrate concepts. It then developed into the presentation of abstract concepts including continuous assessment, creation of connections, and the use of technology. 2) study the results of the integration of the CPA process with Mathigon program found that learners had increased ability to solve mathematical problems and were at a good level. The ability to understand problems was at the highest level, followed by problem-solving operations, problemsolving planning, and answer checking, respectively.en
dc.description.abstractทักษะและกระบวนการแก้โจทย์ปัญหาทางคณิตศาสตร์เป็นองค์ประกอบสำคัญของทักษะในศตวรรษที่ 21 ที่ผู้เรียนควรได้รับ การพัฒนา ผู้วิจัยจึงมุ่งหาวิธีพัฒนาผู้เรียนให้มีทักษะดังกล่าว โดยการวิจัยที่มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาแนวทางการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ โดยใช้ กระบวนการ CPA ร่วมกับ โปรแกรม Mathigon และ 2) ศึกษาผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ โดยใช้กระบวนการ CPA ร่วมกับ โปรแกรม Mathigon เพื่อส่งเสริมความสามารถใน การแก้ไขปัญหาทางคณิตศาสตร์ เรื่อง อัตราส่วน สัดส่วนและร้อยละของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โดยกลุ่มเป้าหมาย คือ นักเรียนชั้น มัธยมศึกษาปีที่ 1 ของโรงเรียนมัธยมศึกษาแห่งหนึ่งในจังหวัดสุโขทัยที่เรียนในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 20 คน เครื่องมือ วิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้ 3 แผน แบบสะท้อนผลการจัดการเรียนรู้ ใบกิจกรรม และแบบวัดความสามารถในการแก้ปัญหา ทางคณิตศาสตร์ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหาและการตรวจสอบแบบสามเส้าด้านแหล่งข้อมูล และการวิเคราะห์โดยใช้เกณฑ์ การให้คะแนนแบบแยกประเด็น ผลการวิจัยพบว่า 1) แนวทางการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ โดยใช้ กระบวนการ CPA ร่วมกับ โปรแกรม Mathigon เริ่มต้นด้วยการใช้สื่อที่เป็น รูปธรรมจับต้องได้ แล้วเปลี่ยนไปเป็นภาพเพื่อช่วยให้ได้แสดงแนวคิด จากนั้นจึงพัฒนาไปสู่การนำเสนอแนวคิดเชิงนามธรรม โดยมีการ ประเมินอย่างต่อเนื่อง มีการสร้างการเชื่อมโยง และการใช้เทคโนโลยี 2) ศึกษาผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ เรียนรู้ โดยใช้กระบวนการ CPA ร่วมกับ โปรแกรม Mathigon พบว่าผู้เรียนมี ความสามารถในการแก้ไขปัญหาทางคณิตศาสตร์เพิ่มขึ้นและอยู่ในระดับดี โดยด้านความสามารถด้านการทำความเข้าใจปัญหามีระดับสูง ที่สุด รองลงมาคือการดำเนินการแก้ปัญหา การวางแผนการแก้ปัญหาและการตรวจสอบคำตอบ ตามลำดับth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectกระบวนการCPAth
dc.subjectโปรแกรมMathigonth
dc.subjectอัตราส่วน สัดส่วนและร้อยละth
dc.subjectCPA Processen
dc.subjectMathigon Programen
dc.subjectRatio Proportion and Percentageen
dc.subject.classificationMathematicsen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationBasic / broad general programmesen
dc.titleLEARNING IMPLEMENTATION USING ACTIVITIESON CONCRETE PICTORIAL ABSTRACT : CPA WITH MATHIGON  PROGRAM TO ENHANCE MATHEMATICAL PROBLEM SKILLS ABILITY ON RATIO PROPORTION AND PERCENTAGE OF STUDENTS IN GRADE 7en
dc.titleการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ โดยใช้ กระบวนการ Concrete Pictorial Abstract : CPA ร่วมกับ โปรแกรม Mathigon เพื่อส่งเสริมความสามารถในการแก้ปัญหา เรื่อง อัตราส่วน สัดส่วนและร้อยละ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1th
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorChakkrid Klin-eamen
dc.contributor.coadvisorจักรกฤษ กลิ่นเอี่ยมth
dc.contributor.emailadvisorchakkridk@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorchakkridk@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
65090396.pdf5.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.