Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6471
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Patitta Techawan | en |
dc.contributor | ปทิตตา เตจะวัน | th |
dc.contributor.advisor | Nattakan Prechanban | en |
dc.contributor.advisor | ณัฐกานต์ ประจันบาน | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2024-11-20T04:50:36Z | - |
dc.date.available | 2024-11-20T04:50:36Z | - |
dc.date.created | 2024 | en_US |
dc.date.issued | 23/6/2024 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6471 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this research are as follows: 1) To develop and validate the quality of an empathy measurement tool for basic-level Thai teachers. 2) To establish norms for assessing the empathy of basic-level Thai teachers. The research sample consisted of 577 basic-level teachers affiliated with the Thai Basic Education Commission in the academic year 2023. The research instrument used was an empathy measurement scale for basic-level Thai teachers, comprising approximately 25 items on a 5-point rating scale. Statistical analyses included mean, standard deviation, coefficient of variation, kurtosis, percentiles, and scores following a normal distribution. Confirmatory factor analysis of the research findings revealed: 1. The empathy measurement scale for basic-level Thai teachers comprised five components: understanding others, Developing others, Service Orientation, Leveraging diversity, and Political awareness, totaling 25 indicators/questions. The Index of Congruence (IOC) ranged from 0.60 to 1.00, with discriminant power ranging from 0.453 to 0.842. The reliability coefficient was 0.95, and the measurement tool Construct Validity (Chi-squared = 31.625, df = 22, p-value = 0.084, RMSEA = 0.045, CFI = 0.992, TLI = 0.984, and SRMR= 0.028). 2. Regarding the establishment of norms for the empathy measurement scale among basic-level Thai teachers, four levels were identified: high-level empathy teachers, scoring 121 and above, with a normal range starting from 58; moderately high-level empathy teachers, scoring between 115 and 120, with a normal range from 52 to 57; moderate-level empathy teachers, scoring between 106 and 114, with a normal range from 43 to 51; and low-level empathy teachers, scoring below 105, with a normal range below 42. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อพัฒนาและตรวจสอบคุณภาพของเครื่องมือวัดความเห็นอกเห็นใจผู้อื่นของครูระดับขั้นพื้นฐานของประเทศไทย 2) เพื่อสร้างเกณฑ์ปกติ (Norm) สำหรับการประเมินความเห็นอกเห็นใจผู้อื่นของครูระดับขั้นพื้นฐานของประเทศไทย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในงานวิจัยครั้งนี้ คือ ครูระดับขั้นพื้นฐานสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานของประเทศไทย ปีการศึกษา 2566 จำนวน 577 คน เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัย คือ เครื่องมือวัดความเห็นอกเห็นใจผู้อื่นของครูระดับขั้นพื้นฐานของประเทศไทย มีลักษณะแบบมาตรประมาณค่า 5 ระดับ (Rating Scale) จำนวน 25 ข้อ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สัมประสิทธิ์การกระจาย ความเบ้ ความโด่ง เปอร์เซ็นไทล์ คะแนนมาตรฐานทีแบบแจกแจงปกติ การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน ผลการวิจัยพบว่า 1. เครื่องมือวัดความเห็นอกเห็นใจผู้อื่นของครูระดับขั้นพื้นฐานของประเทศไทย แบ่งองค์ประกอบออกเป็น 5 ด้าน ได้แก่ ด้านการเข้าใจผู้อื่น ด้านการรู้จักส่งเสริมผู้อื่นด้านการมีจิตใจใฝ่บริการช่วยเหลือ ด้านการรู้จักให้โอกาสผู้อื่น และด้านการตระหนักถึงความคิดเห็นของกลุ่ม ซึ่งประกอบด้วย 25 ตัวบ่งชี้โดยเป็นข้อคำถามจำนวน 25 ข้อ มีค่าดัชนีความสอดคล้อง IOC อยู่ระหว่าง 0.60 ถึง 1.00 มีค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง 0.453 ถึง 0.842 มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.95 และแบบวัดมีความตรงเชิงโครงสร้าง (Chi-squared = 31.625, df = 22, p–value = 0.084, RMSEA = 0.045, CFI = 0.992,TLI = 0.984 และ SRMR = 0.028) 2. การพัฒนาเกณฑ์ปกติ (Norm) ของเครื่องมือวัดความเห็นอกเห็นใจผู้อื่นของครูระดับขั้นพื้นฐานของประเทศไทย พบว่า เกณฑ์ปกติ (Norm) ของเครื่องมือวัดความเห็นอกเห็นใจผู้อื่นของครูระดับขั้นพื้นฐานของประเทศไทย แบ่งออกเป็น 4 ระดับ ได้แก่ ครูมีความเห็นอกเห็นใจผู้อื่นในระดับสูงมีคะแนนดิบตั้งแต่ 121 คะแนนขึ้นไปมีช่วงคะแนนทีปกติ 58 คะแนนขึ้นไป ครูมีความเห็นอกเห็นใจผู้อื่นในระดับค่อนข้างสูงมีคะแนนดิบตั้งแต่ 115 ถึง 120 คะแนน มีช่วงคะแนนทีปกติ 52 ถึง 57 คะแนน ครูมีความเห็นอกเห็นใจผู้อื่นในระดับปานกลาง มีคะแนนดิบตั้งแต่ 106 ถึง 114 คะแนน มีช่วงคะแนนทีปกติ 43 ถึง 51 คะแนน และครูมีความเห็นอกเห็นใจผู้อื่นในระดับต่ำมีคะแนนดิบน้อยกว่า 105 คะแนน และมีช่วงคะแนนทีปกติน้อยกว่า 42 ตามลำดับ | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | เครื่องมือวัด | th |
dc.subject | ความเห็นอกเห็นใจ | th |
dc.subject | เกณฑ์ปกติ | th |
dc.subject | Measurement Tool | en |
dc.subject | Empathy | en |
dc.subject | Norm | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Training for teachers at basic levels | en |
dc.title | THE DEVELOPMENT OF AN EMPATHY MEASUREMENT TOOL FOR BASIC-LEVEL THAI TEACHERS | en |
dc.title | การพัฒนาเครื่องมือวัดความเห็นอกเห็นใจผู้อื่นของครูระดับขั้นพื้นฐานของประเทศไทย | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Nattakan Prechanban | en |
dc.contributor.coadvisor | ณัฐกานต์ ประจันบาน | th |
dc.contributor.emailadvisor | nattakanp@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | nattakanp@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Educational Administration and Development | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาบริหาร วิจัย และพัฒนานวัตกรรมทางการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
65070947.pdf | 3.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.