Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6470
Title: GUIDELINES FOR DEVELOPING ENGLISH LANGUAGE TEACHER  COMPETENCIES IN LERANING MANAGEMENT AT SECONDARY SCHOOL AFFILIATED WITH THE SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE PHITSANULOK-UTTARADIT IN  PHITSANULOK PROVINCE
แนวทางการพัฒนาสมรรถนะในการจัดการเรียนรู้ของครูภาษาอังกฤษโรงเรียนมัธยมศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์ จังหวัดพิษณุโลก
Authors: Napassawan Kwangdoendong
นภัสวรรณ กวางเดินดง
Passkorn Roungrong
ภาสกร เรืองรอง
Naresuan University
Passkorn Roungrong
ภาสกร เรืองรอง
passkornr@nu.ac.th
passkornr@nu.ac.th
Keywords: สมรรถนะ
การจัดการเรียนรู้
ครูภาษาอังกฤษ
Competency
instructional management
English language teachers
Issue Date:  17
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purpose of this research is to study the development of English language teachers management competencies in learning management at secondary schools under the jurisdiction of the Educational Service Area Office, Phitsanulok, Uttaradit Province. The research is conducted in two steps: The frist to study of management competencies in learning management of English language teachers at secondary schools under the jurisdiction of the Educational Service Area Office, Phitsanulok, Uttaradit Province, using a questionnaire. The development of competencies in learning management of English language teachers at secondary schools under the jurisdiction of the Educational Service Area Office, Phitsanulok, Uttaradit Province, is assessed on a 5-point Likert scale with 123 respondents. Data analysis involves the use of mean and standard deviation. The second step is  study of development approaches to learning management competencies of English language teachers at secondary schools under the jurisdiction of the Educational Service Area Office, Phitsanulok, Uttaradit Province, based on interviews with 3 qualified and experienced individuals in English language teaching management. Data collection tools include interview guidelines on development approaches to learning management competencies of English language teachers at secondary schools under the jurisdiction of the Educational Service Area Office, Phitsanulok, Uttaradit Province. Data analysis is conducted through content analysis.The research results 1. In terms of learning management competencies of English language teachers at secondary schools under the jurisdiction of the Educational Service Area Office, Phitsanulok, Uttaradit Province, it was found that among the six dimensions, the highest average score was in curriculum development and learning management planning. This was followed by assessment and evaluation to promote student learning, while the dimension with the lowest average score was self-development. 2. The study of development approaches to competencies of English language teachers at secondary schools under the jurisdiction of the Educational Service Area Office, Phitsanulok, Uttaradit Province, revealed that the Educational Service Area Office should organize training seminars or workshops focusing on self-development, communication to promote student learning, and the use of information technology and innovation in learner-centered learning management.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวทางการพัฒนาสมรรถนะในการจัดการเรียนรู้ ของครูภาษาอังกฤษ โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์ จังหวัดพิษณุโลก โดยวิธีการดำเนินการวิจัยแบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอน ดังนี้ ขั้นตอนที่ 1 ศึกษาสมรรถนะในการจัดการเรียนรู้ของครูภาษาอังกฤษ โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์  จังหวัดพิษณุโลก โดยใช้แบบสอบถาม การพัฒนาสมรรถนะในการจัดการเรียนรู้ของครูภาษาอังกฤษโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์ จังหวัดพิษณุโลก มีลักษณะเป็นมาตรประมาณค่า 5 ระดับ (Rating Scale) จำนวน123 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ขั้นตอนที่ 2 การศึกษาแนวทางการพัฒนาสมรรถนะในการจัดการเรียนรู้ครูภาษาอังกฤษ โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์  จังหวัดพิษณุโลก ข้อมูลได้มาจากการสัมภาษณ์ ผู้ทรงคุณวุฒิที่มีประสบการณ์ในการจัดการเรียนรู้ภาษาอังกฤษ จำนวน 3 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล แบบสัมภาษณ์แนวทางการพัฒนาสมรรถนะในการจัดการเรียนการรู้ ของครูภาษาอังกฤษ โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา (Content analysis) ผลการวิจัย พบว่า 1.สมรรถนะในการจัดการเรียนรู้ครูภาษาอังกฤษ โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์ จังหวัดพิษณุโลก ทั้ง 6 พบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านการพัฒนาหลักสูตรและวางแผนการจัดการเรียนรู้ รองลงมา คือ ด้านการวัดและประเมินผลที่ส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้เรียน และด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำที่สุด คือ ด้านการพัฒนาตนเอง   2. ผลการศึกษาแนวทางการพัฒนาสมรรถนะของครูภาษาอังกฤษ โรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์ จังหวัดพิษณุโลก พบว่าสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาควรจัดอบรม/สัมมนา/ประชุมเชิงปฏิบัติการ ในด้านการพัฒนาตนเอง ด้านการสื่อสารที่ส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้เรียน และด้านการใช้สื่อเทคโนโลยีสารสนเทศและนวัตกรรมในการจัดการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6470
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
65070824.pdf2.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.