Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6467
Title: Organizing geography learning through Metaverse for grade 6 students to create awareness of Environmental issues Chao Phraya River area Manorom Chainat
การจัดการเรียนรู้วิชาภูมิศาสตร์ผ่านจักรวาลนฤมิตระดับประถมศึกษาปีที่ 6เพื่อสร้างความตระหนักรู้ปัญหาสิ่งแวดล้อม บริเวณลุ่มน้ำเจ้าพระยาอำเภอมโนรมย์ จังหวัดชัยนาท
Authors: Thanachai Kongphaya
ธนชัย ก๋งพยา
Nattachet Pooncharoen
ณัฐเชษฐ์ พูลเจริญ
Naresuan University
Nattachet Pooncharoen
ณัฐเชษฐ์ พูลเจริญ
Nattachetp@nu.ac.th
Nattachetp@nu.ac.th
Keywords: ภูมิศาสตร์
จักรวาลนฤมิต
ความตระหนักรู้
ปัญหาสิ่งแวดล้อม
ลุ่มน้ำเจ้าพระยา
Geography
Metaverse
Awareness
Environmental issues
Chao Phraya River area
Issue Date:  23
Publisher: Naresuan University
Abstract: This research is qualitative research (Qualitative Research) with the objectives to 1) study the environment. Chao Phraya River basin area, Manorom District, Chainat Province, at present 2) Create learning activities for geography through Naruemit Universe. Grade 6 level to raise awareness of environmental problems. Chao Phraya River Basin area, Manorom District, Chainat Province. The information providers are 1) a group of teachers in the Social Studies, Religion, and Culture subject group in the Manorom District area. Chainat Province, 3 people. 2) Environmental information providers in the Manorom District area. Chainat Province, number of 4 people and 3) target group number of 30 people, the research area is Manorom Kindergarten School, Manorom District, Chainat Province. The tools used in the research are 1) Questions to interview environmental informants about the current state of the environment. Chao Phraya River basin area, Manorom District, Chainat Province, and teachers in geography learning activities through the Metaverse in order to create awareness of environmental problems. 2) Collect data from observation. Analyze data in terms of content analysis and synthesis to write descriptive narratives.   The research results found that the Current environmental conditions Chao Phraya River basin area, Manorom District, Chainat Province There is a problem with water circulation. The water quality is contaminated with chemicals from agriculture. and from nearby industrial factories This causes water pollution, affecting the ecosystem around the Chao Phraya River. The researcher then proceeded to collect data using interview questions with a group of informants. It is of the opinion that geography learning should be organized using the media "Khung Sampao Lao Phap" consisting of 4 learning rooms: 1) Chao Phraya Chonburi Learning Ecosystem 2) Chao Phraya Nannatee of Way of Life 3) Chao Phraya Rathom 4) Continuing and maintaining the Thara Chao Chao Ya line. in the form of a creative universe in order to create awareness of environmental problems among students and adapt innovative media as media and used to organize learning activities to make students aware of Environmental problems in the Chao Phraya River Basin, Manorom District, Chainat Province
การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพแวดล้อม บริเวณลุ่มน้ำเจ้าพระยา อำเภอมโนรมย์ จังหวัดชัยนาท ในปัจจุบัน 2) สร้างกิจกรรมการจัดการเรียนรู้วิชาภูมิศาสตร์ผ่านจักรวาลนฤมิต ระดับประถมศึกษาปีที่ 6 เพื่อสร้างความตระหนักรู้ปัญหาสิ่งแวดล้อม บริเวณลุ่มน้ำเจ้าพระยา อำเภอมโนรมย์ จังหวัดชัยนาท ผู้ให้ข้อมูล คือ 1) กลุ่มครูผู้สอนกลุ่มสาระสังคมศึกษา ศาสนา และวัฒนธรรม ที่อยู่ในพื้นที่อำเภอมโนรมย์ จังหวัดชัยนาท จำนวน 3 คน 2) ผู้ให้ข้อมูลด้านสิ่งแวดล้อมพื้นที่อำเภอมโนรมย์ จังหวัดชัยนาท จำนวน 4 คน และ 3) กลุ่มเป้าหมายจำนวน 30 คน พื้นที่วิจัย คือ โรงเรียนอนุบาลมโนรมย์ อำเภอมโนรมย์ จังหวัดชัยนาท เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) แนวคำถามในการสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลด้านสิ่งแวดล้อมเกี่ยวกับสภาพปัจจุบันสิ่งแวดล้อม บริเวณลุ่มน้ำเจ้าพระยา อำเภอมโนรมย์ จังหวัดชัยนาท และครูผู้สอน ในด้านกิจกรรมการเรียนรู้วิชาภูมิศาสตร์ผ่านจักรวาลนฤมิต (Metaverse) เพื่อสามารถสร้างความตระหนักรู้ปัญหาสิ่งแวดล้อม 2) เก็บรวบรวมข้อมูลจากการสังเกต วิเคราะห์ข้อมูลด้านการวิเคราะห์เนื้อหาและสังเคราะห์เขียนบรรยายเชิงพรรณนา ผลการวิจัย พบว่า สภาพปัจจุบันสิ่งแวดล้อม บริเวณลุ่มน้ำเจ้าพระยา อำเภอมโนรมย์ จังหวัดชัยนาท มีปัญหาการไหลเวียนของน้ำ คุณภาพน้ำมีการปนเปื้อนสารเคมีจากการทำการเกษตร และจากโรงงานอุตสาหกรรมบริเวณใกล้เคียง ทำให้เกิดมลพิษทางน้ำส่งผลกระทบต่อระบบนิเวศบริเวณโดยรอบของแม่น้ำเจ้าพระยา ผู้วิจัยจึงดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยใช้แนวคำถามในการสัมภาษณ์กับกลุ่มผู้ให้ข้อมูล ซึ่งมีความคิดเห็นว่าควรดำเนินการจัดการเรียนรู้วิชาภูมิศาสตร์ด้วยสื่อ “คุ้งสำเภาเล่าปัญหา”  ประกอบด้วย 4 ห้องการเรียนรู้  ได้แก่  1) นิเวศการเรียนรู้สายชลเจ้าพระยา 2)  เจ้าพระยาน่านนทีแห่งวิถีชีวิต  3)  เจ้าพระยาระทม  4)  สืบสาน รักษา สายธาราเจ้าพระเจ้ายา ในรูปแบบจักรวาลนฤมิตเพื่อสามารถสร้างความตระหนักรู้ปัญหาสิ่งแวดล้อมให้กับนักเรียน และนำสื่อนวัตกรรมมามาปรับใช้เป็นสื่อ และนำมาจัดกิจกรรมการเรียนรู้ทำให้ผู้เรียนมีความตระหนักรู้ ปัญหาสิ่งแวดล้อมบริเวณลุ่มน้ำเจ้าพระยา อำเภอมโนรมย์ จังหวัดชัยนาท
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6467
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
65070695.pdf10.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.