Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6466
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorNatchanok Saelowen
dc.contributorณัชญ์ชนก แซ่โล้วth
dc.contributor.advisorHenry yuh Anchundaen
dc.contributor.advisorHenry Yuh Anchundath
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-11-20T04:50:35Z-
dc.date.available2024-11-20T04:50:35Z-
dc.date.created2024en_US
dc.date.issued23/6/2024en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6466-
dc.description.abstractThis research aims to 1) develop English writing skills for explaining agricultural procedures among third-year vocational certificate students using project-based learning, and 2) evaluate the satisfaction of third-year vocational certificate students with project-based learning for developing writing skills. The sample group consisted of 19 third-year vocational certificate students majoring in agriculture and agribusiness at Kamphaeng Phet College of Agriculture and Technology, Muang District, Kamphaeng Phet Province, in the academic year 2566. They were selected through purposive sampling. The research instruments included 1) Project-Based Learning Management plans, 2) a pre-test and a post-test of English writing skills for explaining agricultural procedures, and 3) a questionnaire on students’ satisfaction with Project-Based Learning. Data analysis involved calculating the mean and standard deviation. The results were 1) The comparison of agricultural work procedural writing skills in English among third-year vocational certificate students at Kamphaeng Phet College of Agriculture and Technology before and after learning using project-based learning management found that the average score before learning was 10.95 with a standard deviation of 2.35, while the average score after learning was 15.53 with a standard deviation of 2.94. When comparing the scores before and after learning, it was found that the post-learning scores of students were significantly higher than the pre-learning scores at a statistical significance level of .05. and 2) The study found that overall satisfaction of students with project-based learning management was high, with a mean satisfaction score of 3.73 and a standard deviation of 0.99.en
dc.description.abstractงานวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) เพื่อพัฒนาทักษะการเขียนขั้นตอนการปฏิบัติงานเกษตรของนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 3 โดยใช้การเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน 2) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 3 ต่อการใช้การเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานในการพัฒนาทักษะการเขียน กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 3 สาขาวิชาการเกษตรและธุรกิจเกษตร วิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีกำแพงเพชร อำเภอเมืองกำแพงเพชร จังหวัดกำแพงเพชร ปีการศึกษา 2566 จำนวน 19 คน ได้มาจากการสุ่มแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้แบบแบบโครงงานเป็นฐาน 2) แบบทดสอบวัดทักษะการเขียนขั้นตอนการปฏิบัติงานเกษตร 3) แบบประเมินความพึงพอใจที่มีต่อการใช้การเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานในการพัฒนาทักษะการเขียน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย (Mean) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการเปรียบเทียบทักษะการเขียนขั้นตอนการปฏิบัติงานเกษตรภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 3 วิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีกำแพงเพชร ก่อนและหลังการเรียนโดยใช้การจัดการเรียนรู้รูปแบบโครงงานเป็นฐาน พบว่า มีคะแนนเฉลี่ยก่อนเรียนเท่ากับ 10.95 มีค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 2.35 และมีคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนเท่ากับ 15.53 มีค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 2.94 เมื่อเปรียบเทียบคะแนนก่อนและหลังเรียนพบว่า คะแนนสอบหลังเรียนของนักเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 2) ผลการศึกษาความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้รูปแบบโครงงานเป็นฐาน ของนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 3 วิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีกำแพงเพชรภาพรวมมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก มีค่าเฉลี่ย = 3.73, S.D. = 0.99)th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน, ทักษะการเขียน, ขั้นตอนการปฏิบัติงานเกษตรth
dc.subjectProject-Based Learning English Writing skill Work Procedure Writingen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for teachers with subject specialisationen
dc.titleUSING PROJECT-BASED LEARNING TO DEVELOP ENGLISH WRITING SKILLS OF EXPLAINING AGRICULTURAL PROCEDURES AMONG THIRD-YEAR VOCATIONAL STUDENTS AT KAMPHAENG PHET COLLEGE OF AGRICULTURE AND TECHNOLOGYen
dc.titleการพัฒนาทักษะการเขียนขั้นตอนการปฏิบัติงานเกษตรเป็นภาษาอังกฤษ โดยใช้การเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน สำหรับนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 3 วิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีกำแพงเพชรth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorHenry yuh Anchundaen
dc.contributor.coadvisorHenry Yuh Anchundath
dc.contributor.emailadvisorhenryy@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorhenryy@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
65070473.pdf3.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.