Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6458
Title: DEVELOPMENT OF ENGLISH COMMUNICATIVE SKILLS IN COMPLIANCE WITH COMMUNICATIVE LANGUAGE TEACHING CONCEPTS FOR GRADE-3 STUDENTS AT KAMPHAENGPHET KINDERGARTEN SCHOOL, KAMPHAENGPHET PROVINCE
การพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษตามแนวคิดการสอนภาษาเพื่อการสื่อสารสำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนอนุบาลกำแพงเพชร จังหวัดกำแพงเพชร
Authors: Worakan Boonsri
วรกานต์ บุญศรี
Sudakarn Patamadilok
สุดากาญจน์ ปัทมดิลก
Naresuan University
Sudakarn Patamadilok
สุดากาญจน์ ปัทมดิลก
sudakarnp@nu.ac.th
sudakarnp@nu.ac.th
Keywords: ทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษ
การจัดการเรียนรู้โดยใช้การสอนตามแนวคิดของการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร
development of communicate
English Club Activities
Issue Date:  23
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of the research were: 1) to compare the English development of communicate through teaching according to concept of communicative language teaching for grade-3 student. The 60 grade students, selected by purposive sampling, participated during 2nd semester in 2023. A one-group pre-test/post-test design was used. The research tools were consisted of teaching according to concept of communicative language teaching lesson plans, with pre-test and post-test results compared statistically. The results showed that the teaching according to concept of communicative language teaching technique was effective in developing the students’ English communitive skills through with the post-test scores being statistically significantly higher than the pre-test scores at p=0.05. The students' score in the communicate through English post-test could gain statistically significance at .05; the students' score in each criteria of speaking assessment shown that Comprehensibility was a highest. Moreover, all criteria of in communicate through English post-test could gain statistically significance at .05. (x = 4.46, S.D.=0.90)
บทความวิชาการนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ก่อนและหลัง การพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษโดยใช้การสอนตามแนวคิดของการสอนภาษา เพื่อการสื่อสาร สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 มีกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3/1,3/2 โรงเรียนอนุบาลกำแพงเพชร จำนวน 60 คน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 ได้มาโดยใช้วิธีการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Sampling) ดำเนินการทดลองกลุ่มเดียวโดยการวัดผลก่อนและหลังเรียน เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษโดยใช้การสอนตามแนวคิดของ การสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร แบบทดสอบเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ก่อนและหลังการพัฒนาทักษะ การสื่อสารภาษาอังกฤษโดยใช้การสอนตามแนวคิดของการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร สำหรับนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 จากการศึกษา พบว่า ทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษโดยใช้การสอน ตามแนวคิดของการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร มีคะแนนทดสอบหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ 0.05 และเกณฑ์การประเมินทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษเป็นรายด้าน พบว่า ภาพรวมทุกด้านมีคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนอยู่ในระดับมาก (x = 4.46, S.D.=0.90) ส่งผลให้ทักษะ การสื่อสารภาษาอังกฤษทั้ง 4 ด้าน หลังเรียนผู้เรียนสูงขึ้นกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ .05
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6458
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
64091219.pdf3.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.