Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6453
Title: AN ADMINISTRATIVE MODEL FOR PROMOTING ENGLISH TEACHING COMPETENCY BY USING DIGITAL MEDIA FOR TEACHERS OF SMALL PRIMARY SCHOOLS
รูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมสมรรถนะการสอนภาษาอังกฤษโดยใช้สื่อดิจิทัล สำหรับครูโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก
Authors: Jintana Lao-in
จินตนา เหล่าอินทร์
Thirasak Uppamaiathichai
ธีรศักดิ์ อุปไมยอธิชัย
Naresuan University
Thirasak Uppamaiathichai
ธีรศักดิ์ อุปไมยอธิชัย
thirasaku@nu.ac.th
thirasaku@nu.ac.th
Keywords: รูปแบบการบริหาร
สมรรถนะการสอนภาษาอังกฤษ
สื่อดิจิทัล
โรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก
Administrative model
English teaching competency
Digital media
Small primary schools
Issue Date:  17
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of this research are 1) to investigate the needs for promoting English teaching competencies using digital media for teachers in small primary schools 2) to develop a model to promote English teaching competencies using digital media 3) to study the effects of implementing the model 4) to evaluate the model's effectiveness. The sample group consists of 375 English teachers from small primary schools. Statistical analysis methods employed include means, standard deviations, the Priority Needs Index modified (PNImodified), and t-tests. Research findings are as follows: 1. The needs of teachers in small primary schools for promoting their English teaching competencies using digital media in overall is high, the needs, ranked from the highest to the lowest, was skills, knowledge, and attributes, respectively. 2. The model consists of 6 components: 1) Principles, 2) Objectives, 3) Content, 4) Processes, 5) Measurement and Evaluation, 6) Conditions for implementation. 3. The teachers' English teaching competencies have increased in terms of Knowledge, Skills, and Attributes. 4. The evaluation of the model indicated that the model is feasible and utility at the highest level.
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาความต้องการจำเป็นส่งเสริมสมรรถนะการสอนภาษาอังกฤษโดยใช้สื่อดิจิทัลสำหรับครูโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก 2) เพื่อสร้างรูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมสมรรถนะการสอนภาษาอังกฤษโดยใช้สื่อดิจิทัล 3) เพื่อศึกษาผลการใช้รูปแบบการบริหารที่สร้างขึ้น 4) เพื่อประเมินรูปแบบการบริหารที่สร้างขึ้น การศึกษาใช้กลุ่มตัวอย่าง คือ ครูผู้สอนภาษาอังกฤษของโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก จำนวน 375 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย (Mean) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) ค่าความต้องการจำเป็น (PNImodified) และการทดสอบ t-test ผลการวิจัย พบว่า 1. ผลการศึกษาความต้องการแสดงให้เห็นว่าครูมีความต้องการในการส่งเสริมสมรรถนะการสอนภาษาอังกฤษโดยใช้สื่อดิจิทัลอยู่ในระดับมาก ด้านทักษะ ความรู้ และคุณลักษณะ ตามลำดับ 2. รูปแบบการบริหารเพื่อส่งเสริมสมรรถนะการสอนภาษาอังกฤษโดยใช้สื่อดิจิทัลสำหรับครูโรงเรียนประถมศึกษาขนาดเล็ก ซึ่งประกอบด้วย 6 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) หลักการ 2) วัตถุประสงค์ 3) เนื้อหาสาระ 4) กระบวนการ 5) การวัดและประเมินผล 6) เงื่อนไขการนำรูปแบบไปใช้ 3. ผลการทดสอบการใช้รูปแบบการบริหารแสดงให้เห็นว่าครูมีสมรรถนะในการสอนเพิ่มขึ้นทั้ง 3 ด้าน ได้แก่ ด้านความรู้ ทักษะ และคุณลักษณะ 4. ผลการประเมินรูปแบบการบริหารแสดงให้เห็นว่ารูปแบบนี้มีความเป็นไปได้และเป็นประโยชน์ในระดับมากที่สุด
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6453
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
64031406.pdf8.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.