Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6439
Title: THE DEVOLOPEMENT FOR CRITICAL THINKING SKILL IN LITERATURE “HENKAELOOK’’ WITH APPRECIATIVE INQUIRY PROCESS WITH USING MULTIMEDIA FOR MATHAYOMSUKSA 3 STUDENTS
การพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ในบทละครพูดเรื่องเห็นแก่ลูกด้วยกระบวนการสุนทรียสาธกร่วมกับการใช้สื่อมัลติมีเดียสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
Authors: ARKKARAWAT SORNWATTHANANON
อัครวัฒน์ ศรวัฒนานนท์
Songphop Khunmathurot
ทรงภพ ขุนมธุรส
Naresuan University
Songphop Khunmathurot
ทรงภพ ขุนมธุรส
songphopk@nu.ac.th
songphopk@nu.ac.th
Keywords: ทักษะการคิดวิเคราะห์
สุนทรียสาธก
สื่อมัลติมีเดีย
บทละครพูดเรื่องเห็นแก่ลูก
Critical skill
Appreciative inquiry
Multimedia
Hen Kae Luk
Issue Date:  3
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of this research were 1) to create a lesson plan in order to develop the critical skill in terms of drama dialog by using the Appreciative inquiry process and the multimedia for Mayattayom 3 level students 2) to compare the student’s critical skill before and after learning by the Appreciative inquiry and the multimedia. 3) to acknowledge the students’ satisfaction towards the learning plan by using the Appreciative inquiry process and the multimedia in order to develop the critical skill regarding the drama dialog “Hen Kae Luk”. The objectives of this research were 1) to create a lesson plan in order to develop the critical skill in terms of drama dialog by using the Appreciative inquiry process and the multimedia for Mayattayom 3 level students 2) to compare the student’s critical skill before and after learning by the Appreciative inquiry and the multimedia. 3) to acknowledge the students’ satisfaction towards the learning plan by using the Appreciative inquiry process and the multimedia in order to develop the critical skill regarding the drama dialog “Hen Kae Luk”.     The samples of this research are Mayattayom 3 students at Chiang Mai University Demonstration School, Chiang Mai, Thailand. The research is conducted on the 2nd semester in 2021. There are 221 samples in 5 classes, which each room has 42 students by using a simple random sampling The research instrument consists of 1) 5 papers of the lesson plan by using the Appreciative inquiry process and multimedia 2) The multiple choice test on the critical reading on the drama dialog “Hen Kae Luk” . There are 40 questions with 4 choices. 3) the QA evaluation form towards the quality of the multimedia in the drama dialog “Hen Kae Luk”.4) The questionnaire towards the students’ satisfaction on their learning by using the Appreciative inquiry process and the multimedia. In terms of the analysis, the methods of statistics are implemented in this research—mean, percentage, the standard deviation, as well as T-test dependent.  From the result of the research, it is shown that  1. the lesson plan by using the Appreciative inquiry process and multimedia for Mattayom 3 students is in the excellent level. (x̄ = 4.72, S.D=0.20) 2. Students’ critical skill after learning by using the Appreciative inquiry process and multimedia regarding the drama dialog “Hen Kae Luk” significantly increases comparing to before learning by 0.5 by a statistical calculation.  3. Students are satisfied with this learning method by applying the Appreciative inquiry process and multimedia regarding the drama dialog “Hen Kae Luk” with an excellent level of satisfaction.(x̄ = 4.01,S.D=0.14)
การวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) เพื่อสร้างแผนการเรียนรู้เพื่อพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ในบทละครพูดเรื่องเห็นแก่ลูกด้วยกระบวนการสุนทรียสาธกร่วมกับสื่อมัลติมีเดีย และ 2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการคิดวิเคราะห์ก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยกระบวนการสุนทรียสาธกร่วมกับสื่อมัลติมีเดียเรื่องบทละครพูดเรื่องเห็นแก่ลูก และ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการสุนทรียสาธกร่วมกับสื่อมัลติมีเดีย กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3/5 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ อำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 1 ห้อง จำนวน 42 คน ด้วยการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ 1) แผนการเรียนรู้เรื่องการคิดวิเคราะห์ในบทละครพูดเรื่องเห็นแก่ลูกด้วยกระบวนการสุนทรียสาธกและสื่อมัลติมีเดีย 5 แผน 2) แบบทดสอบทางการเรียนเรื่องการคิดวิเคราะห์ในเรื่องบทละครพูดเรื่องเห็นแก่ลูกเป็นชนิดปรนัยเลือกตอบ 4 ตัวเลือก 40 ข้อ และ 3) แบบประเมินคุณภาพของสื่อมัลติมีเดีย 4) แบบสอบความความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานการทดสอบ t-test dependent  ผลการวิจัยพบว่า  1. แผนการเรียนรู้เพื่อพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ในบทละครพูดเรื่องเห็นแก่ลูก ด้วยกระบวนการสุนทรียสาธกร่วมกับสื่อมัลติมีเดียสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 อยู่ในระดับมากที่สุด (x̄ = 4.72, S.D=0.20)   2. ทักษะการคิดวิเคราะห์หลังเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยกระบวนการสุนทรียสาธกและสื่อมัลติมีเดียเรื่องบทละครพูดเห็นแก่ลูกสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.5  3. นักเรียนมีความพึงพอใจของนักเรียนหลังการจัดการเรียนรู้อยู่ในระดับมาก (x̄ = 4.01, S.D=0.14)    
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6439
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63091067.pdf7.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.