Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6437
Title: | DEVELOPING READING COMPREHENSION SKILLS OF SECONDARY 3 STUDENTS BY USING COMPUTER ASSISTED INSTRUCTION LESSONS WITH CONSTRUCTIVIST THEORY. การพัฒนาทักษะการอ่านจับใจความสำคัญของนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โดยใช้บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ร่วมกับทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ |
Authors: | ANURAK NUALSREE อนุรักษ์ นวลศรี Omthajit Pansri อ้อมธจิต แป้นศรี Naresuan University Omthajit Pansri อ้อมธจิต แป้นศรี omthajitp@nu.ac.th omthajitp@nu.ac.th |
Keywords: | คอมพิวเตอร์ช่วยสอน ทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ การอ่านจับใจความสำคัญ Computer Assisted Instruction Constructivist Theory Reading Comprehension Skills |
Issue Date: | 3 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The objectives of this research were 1) to develop computer-assisted instruction in Thai language group on reading comprehension together with constructivist theory of secondary 3 students who are effective according to the criteria 80/80 2) to compare the students academic achievement before and after learning 3) to study the tasks score that student create of learning with the computer assisted instruction lessons. The samples used in this study are secondary 3 students at Muang Sawankhalok Municipal Secondary school in the second semester of Academic year 2564, a total of 41 people from the choose a specific. Equipment used in the study include 1) the computer-assisted instruction on reading comprehension together with constructivist theory 2) the academic achievement test 3) teaching plan of computer-assisted instruction on reading comprehension together with constructivist theory 4) the satisfaction questionnaire.
The result found that
1) The performance of the computer-assisted instruction on reading comprehension together with constructivist theory the efficiency is 83.02/80.16 percent
2) The students academic achievement after learning with computer-assisted instruction was statistically significantly higher than before at the .05 level.
3) Satisfaction of students learning with computer-assisted instruction was at the highest level. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ ดังนี้ 1) เพื่อพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย เรื่อง การอ่านจับใจความสำคัญร่วมกับทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนระหว่างก่อนและหลังเรียน 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3/3 ปีการศึกษา 2564 ภาคเรียนที่ 2 โรงเรียนมัธยมศึกษาเทศบาลเมืองสวรรคโลก จังหวัดสุโขทัย 1 ห้องเรียน จำนวน 41 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย เรื่อง การอ่านจับใจความสำคัญร่วมกับทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียน 3) แผนการจัดการเรียนรู้ การจัดกิจกรรมการเรียนการสอนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนร่วมกับทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน ผลการวิจัยพบว่า 1) บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย เรื่อง การอ่านจับใจความสำคัญร่วมกับทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 มีประสิทธิภาพเท่ากับ 83.02/80.16 สูงกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนหลังเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ความพึงพอใจของนักเรียนที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6437 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
63091036.pdf | 8.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.