Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6420
Title: | Factors Affecting Distance Learning Success for students under vocational education, Chainat Province ปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการเรียนรู้ทางไกล สำหรับนักเรียน สังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดชัยนาท |
Authors: | PORAYA SUWANNASIT ปอรยา สุวรรณสิทธิ์ Namthip Ongrardwanich น้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์ Naresuan University Namthip Ongrardwanich น้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์ namthipo@nu.ac.th namthipo@nu.ac.th |
Keywords: | การเรียนรู้ทางไกล ความสำเร็จในการเรียน นักเรียนอาชีวศึกษา ปัจจัย distance learning study success vocational students factor |
Issue Date: | 26 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The objectives of this research were to 1) study the factors affecting the success of distance learning for students under vocational education; and 2) construct a predictive equation for success in distance learning for students under vocational education. This research is an exploratory research. The sample group consisted of 138 students under vocational education in Chainat Province during the first semester of the academic year 2022. The instrument used was a 30-item questionnaire. Teacher factor family factor technology factor and factors in online lessons. It is characterized as a rating scale by specifying the score of the weight box to 5 levels according to the Likert method. The data were analyzed by using statistics, percentage, mean, standard deviation and a stepwise multiple regression analysis.
The results of the research found that
1) Factors Affecting Factors Affecting Distance Learning Success for students under vocational education in Chainat Province Overall, it was at a high level (= 3.88, S.D. = 0.36). When considering each aspect, it was found that all aspects were at a high level. Sorted in order as follows: Factors for online lessons with the highest mean ( = 4.05, S.D. = 0.40), followed by teacher factor (= 3.99, S.D. = 0.44) and student factor with the lowest mean (= 3.72, S.D. = 0.41), respectively.
2) Stepwise Multiple Regression Analysis found that predictive variables affecting the success of distance learning for students under vocational education in Chainat Province. It had a multiple correlation coefficient (R) of 0.937 and predictive power of 87.80% (R2 = 0.878) for students under vocational education in Chainat Province. With statistical significance of .05, there were 4 factors, namely student factor (X1), family factor (X3), technology factor (X4) and online lesson factor (X5), which can be used to predict learning success know distance for students under vocational education in Chainat Province in the form of raw scores and standard scores as follows:
Forecast equations in raw score form
y = -3.783 + 0.291X1 + 0.156X3 + 0.915X4 + 0.298X5
Forecast equations in standard score form
Z = 0.178X1 + 0.115X3 + 0.587X4 + 0.167X5 การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการเรียนรู้ทางไกล สำหรับนักเรียนสังกัดอาชีวศึกษา และ 2) สร้างสมการพยากรณ์ความสำเร็จในการเรียนรู้ทางไกล สำหรับนักเรียนสังกัดอาชีวศึกษา การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดชัยนาท ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 138 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถาม จำนวน 30 ข้อ เก็บข้อมูลปัจจัย 5 ด้าน ได้แก่ ปัจจัยด้านนักเรียน ปัจจัยด้านครูผู้สอน ปัจจัยด้านครอบครัว ปัจจัยด้านเทคโนโลยี และปัจจัยด้านบทเรียนออนไลน์ มีลักษณะเป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า (Rating Scale) โดยกําหนดค่าคะแนนของช่องน้ำหนักเป็น 5 ระดับ ตามวิธีของลิเคิร์ท (Likert) วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน (Stepwise Multiple Regression Analysis) ผลการวิจัย พบว่า 1) ปัจจัยที่ส่งผลต่อปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการเรียนรู้ทางไกล สำหรับนักเรียนสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดชัยนาท โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก ( = 3.88, S.D. = 0.36) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ทุกด้านอยู่ในระดับมาก โดยเรียงตามลำดับ ดังนี้ ปัจจัยด้านบทเรียนออนไลน์ มีค่าเฉลี่ยสูงสุด ( = 4.05, S.D. = 0.40) รองลงมา ปัจจัยด้านครูผู้สอน ( = 3.99, S.D. = 0.44) และปัจจัยด้านนักเรียน มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด ( = 3.72, S.D. = 0.41) ตามลำดับ 2) การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน (Stepwise Multiple Regression Analysis) พบว่า ตัวแปรพยากรณ์ที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการเรียนรู้ทางไกล สำหรับนักเรียนสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดชัยนาท มีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณ (R) เท่ากับ 0.937 และอำนาจในการพยากรณ์ร้อยละ 87.80 (R2 = 0.878) ตัวแปรพยากรณ์ที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการเรียนรู้ทางไกล สำหรับนักเรียนสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดชัยนาท อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ .05 มีจำนวน 4 ตัว ได้แก่ ปัจจัยด้านนักเรียน (X1) ปัจจัยด้านครอบครัว (X3) ปัจจัยด้านเทคโนโลยี (X4) และปัจจัยด้านบทเรียนออนไลน์ (X5) สามารถสร้างเป็นสมการพยากรณ์ความสำเร็จในการเรียนรู้ทางไกล สำหรับนักเรียนสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดชัยนาท ในรูปคะแนนดิบและคะแนนมาตรฐาน ดังนี้ สมการพยากรณ์ในรูปคะแนนดิบ y = -3.783 + 0.291X1 + 0.156X3 + 0.915X4 + 0.298X5 สมการพยากรณ์ในรูปคะแนนมาตรฐาน Z = 0.178X1 + 0.115X3 + 0.587X4 + 0.167X5 |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6420 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
63090626.pdf | 3.36 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.