Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6416
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorNUTTHICHA LIMTHONGen
dc.contributorนัทธิชา ลิ้มทองth
dc.contributor.advisorKrittayakan Topithaken
dc.contributor.advisorกฤธยากาญจน์ โตพิทักษ์th
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-11-20T04:50:29Z-
dc.date.available2024-11-20T04:50:29Z-
dc.date.created2564en_US
dc.date.issued2564en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6416-
dc.description.abstractThis research aimed 1) to create and find a value of efficiency index of collaborative learning management using TAI technique together with a cartoon lesson in order to improve communicative writing among Prathomsuksa 3 students, 2) to compare a communicative writing skill between pre- and post-learning management by employing collaborative learning management using TAI technique with a cartoon lesson to enhance a communicative writing skill among Prathomsuksa 3 students, and 3) to study satisfactions towards Thai subject obtained from collaborative learning management using TAI technique along with a cartoon lesson in order to enhance communicative writing among Prathomsuksa 3 students. The population was 143 Prathomsuksa 3 students in academic year 2021 of Sairung School. The sampling group was 11 Prathomsuksa 3 students in academic year 2021 of Nong Bua Khao Din School selected by purposive sampling. The research instruments were 1) a book of cartoon lesson, 2) a collaborative learning management plan using TAI technique, 3) a competency test of communicative writing skill, and 4) a satisfaction assessment towards Thai subject obtained from post- collaborative learning management using TAI technique together with a cartoon lesson. The statistics used in data analysis were mean, standard deviation, and dependent t-test. The findings revealed that 1) the values of efficiency index of collaborative learning management using TAI technique together with a cartoon lesson in order to improve communicative writing skill among Prathomsuksa 3 students was 0.5015, representing that the students gained a communicative writing skill increased at 0.5015 or 50.15 percent, 2) a communicative writing skill of post-learning management was statistically significantly greater than that of pre-learning management at .05, and 3) overall satisfactions among the students towards Thai subject obtained from collaborative learning management using TAI technique together with a cartoon lesson in order to improve a communicative writing skill were at the highest level (x̅ = 4.76, S.D. = 0.21).en
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) สร้างและหาค่าดัชนีประสิทธิผลของการจัดการเรียนรู้แบบกลุ่มร่วมมือเทคนิค TAI ร่วมกับบทเรียนการ์ตูน เพื่อพัฒนาการเขียนเพื่อการสื่อสาร ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 2) เปรียบเทียบทักษะการเขียนเพื่อการสื่อสาร ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบกลุ่มร่วมมือเทคนิค TAI ร่วมกับบทเรียนการ์ตูน เพื่อพัฒนาทักษะการเขียนเพื่อการสื่อสารของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 และ 3) ศึกษาความพึงพอใจต่อวิชาภาษาไทยที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบกลุ่มร่วมมือเทคนิค TAI ร่วมกับบทเรียนการ์ตูน เพื่อพัฒนาทักษะการเขียนเพื่อการสื่อสาร ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ประชากร ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ปีการศึกษา 2564  กลุ่มโรงเรียนสายรุ้ง ตำบลหนองจิก อำเภอคีรีมาศ จังหวัดสุโขทัย จำนวน 143 คน กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ปีการศึกษา 2564 โรงเรียนหนองบัวเขาดิน จำนวน 11 คน โดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) บทเรียนการ์ตูน จำนวน 1 เล่ม 2) แผนการจัดการเรียนรู้แบบกลุ่มร่วมมือเทคนิค TAI ร่วมกับบทเรียนการ์ตูน 3) แบบวัดทักษะการเขียนเพื่อการสื่อสาร และ 4) แบบประเมินความพึงพอใจต่อวิชาภาษาไทยที่ได้รับหลังการจัดการเรียนรู้แบบกลุ่มร่วมมือเทคนิค TAI ร่วมกับบทเรียนการ์ตูน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบ t-test dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) พบว่า ค่าดัชนีประสิทธิผลของการจัดการเรียนรู้แบบกลุ่มร่วมมือเทคนิค TAI ร่วมกับบทเรียนการ์ตูน เพื่อพัฒนาทักษะการเขียนเพื่อการสื่อสาร ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 มีค่าเท่ากับ 0.5015 ซึ่งแสดงว่านักเรียนมีทักษะการเขียนเพื่อการสื่อสารเพิ่มขึ้น 0.5015 หรือคิดเป็นร้อยละ 50.15 2) ทักษะการเขียนเพื่อการสื่อสารหลังการจัดการเรียนรู้สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05และ 3) ความพึงพอใจต่อวิชาภาษาไทยที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบกลุ่มร่วมมือเทคนิค TAI ร่วมกับบทเรียนการ์ตูน เพื่อพัฒนาทักษะการเขียนเพื่อการสื่อสาร ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ในภาพรวมนักเรียนมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมากที่สุด ( x̅= 4.76, S.D. = 0.21)th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค TAI ร่วมกับบทเรียนการ์ตูนth
dc.subjectทักษะการเขียนเพื่อการสื่อสารth
dc.subjectCooperative group learning management between TAI technique and cartoon lessonsen
dc.subjectWritten communication skillen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleการจัดการเรียนรู้แบบกลุ่มร่วมมือเทคนิค TAI ร่วมกับบทเรียนการ์ตูน เพื่อพัฒนาทักษะการเขียนเพื่อการสื่อสารของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่3th
dc.titleCOOPERATIVE GROUP LEARNING MANAGEMENT BETWEEN TAI TECHNIQUE AND CARTOON LESSONS TO IMPROVE WRITTEN COMMUNICATION SKILL OF PRATHOMSUKSA 3 STUDENTSen
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorKrittayakan Topithaken
dc.contributor.coadvisorกฤธยากาญจน์ โตพิทักษ์th
dc.contributor.emailadvisorkrittayakant@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorkrittayakant@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NutthichaLimthong.pdf5.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.