Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6401
Title: STUDY THE CONDITION AND THE PROCESS OF RELATION BUILDING BETWEEN SCHOOL AND COMMUNITY OF PHITSANULOK PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 2
การศึกษาสภาพและแนวทางการสร้างความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลก เขต 2
Authors: NARUMON SENGWAT
นฤมล เส็งวัฒน์
Thirasak Uppamaiathichai
ธีรศักดิ์ อุปไมยอธิชัย
Naresuan University
Thirasak Uppamaiathichai
ธีรศักดิ์ อุปไมยอธิชัย
thirasaku@nu.ac.th
thirasaku@nu.ac.th
Keywords: ความสัมพันธ์, โรงเรียนกับชุมชน, สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลก เขต 2
Relationship School and community Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 2
Issue Date:  2
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objective of the study was to explore the relationship building between school and community of Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 2.  There were 2 procedure of this research. First, study 2 samples of the relationship building between school and community of Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 2. A sample was selected from 313 people of school directors and teachers by using the table of sample size Krejcie and Morgan and stratified sampling. The research tool was a questionnaire with Likert rating five scales. The collected data were analyzed using average and standard deviation. Finally, study the process of the relationship building between school and community of Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 2. Informants were 5 luminaries who were selected from purposive sampling. Data was collected by structured interview. The collected data were analyzed using analyzed substance. The results of the study were as follows : 1. The condition of relation building between school and community of Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 2 was as a much level. Considering each aspect ordered from the highest to the least: the publicizing of school, visiting the community and community service are the most. Secondly, having activities with community and Lastly, getting help from community. 2. Studying the process of the relationship building between school and community of Phitsanulok Primary Educational Service Area Office 2 found that there were 7 progresses.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการสร้างความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียน กับชุมชนและศึกษาแนวทางการสร้างความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลกเขต 2 โดยผู้วิจัยได้แบ่งขั้นตอนการวิจัยเป็น 2 ขั้นตอน คือ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาสภาพการสร้างความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลกเขต 2 กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริหารและครูที่ปฏิบัติงานในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลก เขต 2 จำนวน 313 คน โดยใช้ตารางสำเร็จรูปของเครจซี่ และมอร์แกน และเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นตามสัดส่วนของขนาดโรงเรียน เครื่องมือที่ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยและค่า ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และขั้นตอนที่ 2 การศึกษาแนวทางการสร้างความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียน กับชุมชน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลก เขต 2 กลุ่มผู้ให้ข้อมูล คือ ผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 5 ท่าน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า             1.  ผลการศึกษา พบว่า สภาพการสร้างความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลกเขต 2 ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านการประชาสัมพันธ์โรงเรียนและ ด้านการออกเยี่ยมชุมชน รองลงมา คือ ด้านการให้บริการแก่ชุมชน และด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด คือ ด้านการได้รับความช่วยเหลือจากชุมชน             2.  ผลการศึกษาแนวทางการสร้างความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิษณุโลก เขต 2 พบว่า มีจำนวน 7 แนวทาง
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6401
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63071311.pdf2.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.