Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6383
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorWATIYA SRIWIRATen
dc.contributorวาทิยา ศรีวิรัตน์th
dc.contributor.advisorAtchara Sriphanen
dc.contributor.advisorอัจฉรา ศรีพันธ์th
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-11-20T04:50:19Z-
dc.date.available2024-11-20T04:50:19Z-
dc.date.created2022en_US
dc.date.issued3/6/2022en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6383-
dc.description.abstractThe objectives of this research were 1) tostudy the current condition of social studies learning activities that enhance human rights in Phichit Province, and 2) to develop social studies learning activities to enhance human rights through life skill-based education for high school students in Phichit province. This research was qualitative research with a group of 98 key informants dividing into 92 students and 6 social studies teachers. Data collection was conducted through observations, interviews and focus group discussions. The researcher then verified the reliability of triangulation method and analyzed data with analytic induction. The results of this research found that: 1. The analytic results of the current condition of social studies learning activities to enhance human rights in Phichit province revealed that teachers did not pay their attention to human rights. Students were unable to put their understanding of human rights into practice in their daily lives. The content of the Universal Declaration of Human Rights was emphasized in the classroom, which included the use of worksheets and basic technological materials. The environment and atmosphere were not conducive to learning, and the learning activities were measured and evaluated by taking tests. 2. The results of the development of social studies learning activities to enhance human rights through life skill-based education for high school students in Phichit province found that human rights were emphasized by the teachers. The content of the learning activities is up to date with the current situation. There were a variety of interesting learning materials available. Furthermore, students were happy and engaged in learning activities, as well as paying attention to human rights as a concern that affects oneself and society.en
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพปัจจุบันของกิจกรรมการเรียนรู้ วิชาสังคมศึกษาที่ส่งเสริมสิทธิมนุษยชนในพื้นที่จังหวัดพิจิตร 2) เพื่อพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ วิชาสังคมศึกษาในการส่งเสริมสิทธิมนุษยชนผ่านการจัดการศึกษาบนฐานทักษะชีวิตสำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในพื้นที่จังหวัดพิจิตร ซึ่งการวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) มีกลุ่มผู้ให้ข้อมูล ประกอบด้วย กลุ่มนักเรียน จำนวน 92 คน และกลุ่มครูผู้สอนวิชาสังคมศึกษา จำนวน 6 คน รวม 98 คน ดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลจากการสังเกต การสัมภาษณ์ และการสนทนากลุ่ม ตรวจสอบความน่าเชื่อถือของข้อมูลแบบสามเส้า และวิเคราะห์ข้อมูลแบบสร้างข้อสรุป ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการวิเคราะห์สภาพปัจจุบันของกิจกรรมการเรียนรู้วิชาสังคมศึกษาที่ส่งเสริมสิทธิมนุษยชนในพื้นที่จังหวัดพิจิตร พบว่า ครูผู้สอนไม่ได้ให้ความสำคัญในเรื่องสิทธิมนุษยชนมากนัก รวมถึงนักเรียนไม่สามารถนำความรู้เรื่องสิทธิมนุษยชนไปปฏิบัติในชีวิตประจำวันได้ การสอนเน้น การบรรยายเนื้อหาเกี่ยวกับปฏิญญาสากลว่าด้วยสิทธิมนุษยชน ประกอบการใช้ใบงานและสื่อเทคโนโลยีพื้นฐาน มีการวัดและประเมินผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยการทำแบบทดสอบ อีกทั้งสภาพแวดล้อมและบรรยากาศไม่เอื้อต่อการเรียนรู้ 2. ผลการพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้วิชาสังคมศึกษาในการส่งเสริมสิทธิมนุษยชนผ่าน การจัดการศึกษาบนฐานทักษะชีวิตสำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในพื้นที่จังหวัดพิจิตร พบว่า ครูผู้สอนให้ความสำคัญในเรื่องสิทธิมนุษยชน และเนื้อหาในกิจกรรมการเรียนรู้ทันต่อสถานการณ์ปัจจุบัน สื่อการเรียนรู้หลากหลายน่าสนใจ รวมทั้งนักเรียนมีความสุขและมีส่วนร่วมในกิจกรรมการเรียนรู้ ให้ความสนใจในเรื่องสิทธิมนุษยชนว่าเป็นเรื่องใกล้ตัว ซึ่งส่งผลกระทบต่อตนเองและสังคมth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectกิจกรรมการเรียนรู้th
dc.subjectสิทธิมนุษยชนth
dc.subjectการศึกษาบนฐานทักษะชีวิตth
dc.subjectLearning activitiesen
dc.subjectHuman rightsen
dc.subjectLife skill-based educationen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleSOCIAL STUDIES LEARNING ACTIVITIES TO ENHANCE HUMAN RIGHTS THROUGH LIFE SKILL-BASED EDUCATION FOR HIGH SCHOOL STUDENTS IN PHICHIT PROVINCEen
dc.titleกิจกรรมการเรียนรู้วิชาสังคมศึกษาเพื่อส่งเสริมสิทธิมนุษยชนผ่านการจัดการศึกษาบนฐานทักษะชีวิตสำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในพื้นที่จังหวัดพิจิตรth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorAtchara Sriphanen
dc.contributor.coadvisorอัจฉรา ศรีพันธ์th
dc.contributor.emailadvisoratcharas@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisoratcharas@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63070703.pdf2.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.