Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6383
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | WATIYA SRIWIRAT | en |
dc.contributor | วาทิยา ศรีวิรัตน์ | th |
dc.contributor.advisor | Atchara Sriphan | en |
dc.contributor.advisor | อัจฉรา ศรีพันธ์ | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2024-11-20T04:50:19Z | - |
dc.date.available | 2024-11-20T04:50:19Z | - |
dc.date.created | 2022 | en_US |
dc.date.issued | 3/6/2022 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6383 | - |
dc.description.abstract | The objectives of this research were 1) tostudy the current condition of social studies learning activities that enhance human rights in Phichit Province, and 2) to develop social studies learning activities to enhance human rights through life skill-based education for high school students in Phichit province. This research was qualitative research with a group of 98 key informants dividing into 92 students and 6 social studies teachers. Data collection was conducted through observations, interviews and focus group discussions. The researcher then verified the reliability of triangulation method and analyzed data with analytic induction. The results of this research found that: 1. The analytic results of the current condition of social studies learning activities to enhance human rights in Phichit province revealed that teachers did not pay their attention to human rights. Students were unable to put their understanding of human rights into practice in their daily lives. The content of the Universal Declaration of Human Rights was emphasized in the classroom, which included the use of worksheets and basic technological materials. The environment and atmosphere were not conducive to learning, and the learning activities were measured and evaluated by taking tests. 2. The results of the development of social studies learning activities to enhance human rights through life skill-based education for high school students in Phichit province found that human rights were emphasized by the teachers. The content of the learning activities is up to date with the current situation. There were a variety of interesting learning materials available. Furthermore, students were happy and engaged in learning activities, as well as paying attention to human rights as a concern that affects oneself and society. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพปัจจุบันของกิจกรรมการเรียนรู้ วิชาสังคมศึกษาที่ส่งเสริมสิทธิมนุษยชนในพื้นที่จังหวัดพิจิตร 2) เพื่อพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ วิชาสังคมศึกษาในการส่งเสริมสิทธิมนุษยชนผ่านการจัดการศึกษาบนฐานทักษะชีวิตสำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในพื้นที่จังหวัดพิจิตร ซึ่งการวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) มีกลุ่มผู้ให้ข้อมูล ประกอบด้วย กลุ่มนักเรียน จำนวน 92 คน และกลุ่มครูผู้สอนวิชาสังคมศึกษา จำนวน 6 คน รวม 98 คน ดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลจากการสังเกต การสัมภาษณ์ และการสนทนากลุ่ม ตรวจสอบความน่าเชื่อถือของข้อมูลแบบสามเส้า และวิเคราะห์ข้อมูลแบบสร้างข้อสรุป ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการวิเคราะห์สภาพปัจจุบันของกิจกรรมการเรียนรู้วิชาสังคมศึกษาที่ส่งเสริมสิทธิมนุษยชนในพื้นที่จังหวัดพิจิตร พบว่า ครูผู้สอนไม่ได้ให้ความสำคัญในเรื่องสิทธิมนุษยชนมากนัก รวมถึงนักเรียนไม่สามารถนำความรู้เรื่องสิทธิมนุษยชนไปปฏิบัติในชีวิตประจำวันได้ การสอนเน้น การบรรยายเนื้อหาเกี่ยวกับปฏิญญาสากลว่าด้วยสิทธิมนุษยชน ประกอบการใช้ใบงานและสื่อเทคโนโลยีพื้นฐาน มีการวัดและประเมินผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยการทำแบบทดสอบ อีกทั้งสภาพแวดล้อมและบรรยากาศไม่เอื้อต่อการเรียนรู้ 2. ผลการพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้วิชาสังคมศึกษาในการส่งเสริมสิทธิมนุษยชนผ่าน การจัดการศึกษาบนฐานทักษะชีวิตสำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในพื้นที่จังหวัดพิจิตร พบว่า ครูผู้สอนให้ความสำคัญในเรื่องสิทธิมนุษยชน และเนื้อหาในกิจกรรมการเรียนรู้ทันต่อสถานการณ์ปัจจุบัน สื่อการเรียนรู้หลากหลายน่าสนใจ รวมทั้งนักเรียนมีความสุขและมีส่วนร่วมในกิจกรรมการเรียนรู้ ให้ความสนใจในเรื่องสิทธิมนุษยชนว่าเป็นเรื่องใกล้ตัว ซึ่งส่งผลกระทบต่อตนเองและสังคม | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | กิจกรรมการเรียนรู้ | th |
dc.subject | สิทธิมนุษยชน | th |
dc.subject | การศึกษาบนฐานทักษะชีวิต | th |
dc.subject | Learning activities | en |
dc.subject | Human rights | en |
dc.subject | Life skill-based education | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.title | SOCIAL STUDIES LEARNING ACTIVITIES TO ENHANCE HUMAN RIGHTS THROUGH LIFE SKILL-BASED EDUCATION FOR HIGH SCHOOL STUDENTS IN PHICHIT PROVINCE | en |
dc.title | กิจกรรมการเรียนรู้วิชาสังคมศึกษาเพื่อส่งเสริมสิทธิมนุษยชนผ่านการจัดการศึกษาบนฐานทักษะชีวิตสำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายในพื้นที่จังหวัดพิจิตร | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Atchara Sriphan | en |
dc.contributor.coadvisor | อัจฉรา ศรีพันธ์ | th |
dc.contributor.emailadvisor | atcharas@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | atcharas@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
63070703.pdf | 2.68 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.