Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6375
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPunyisa Pimsooken
dc.contributorปุญญิศา พิมพ์สุขth
dc.contributor.advisorNattachet Pooncharoenen
dc.contributor.advisorณัฐเชษฐ์ พูลเจริญth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-11-20T04:50:17Z-
dc.date.available2024-11-20T04:50:17Z-
dc.date.created2022en_US
dc.date.issued26/10/2022en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6375-
dc.description.abstractThe research is The Development of Student Activities in Entrepreneurial Competence Enhancing by Using Designed Thinking Methods for Lower-Secondary Students in Phitsanulok, have a purpose are 1) study the Development of Student Activities in Entrepreneurial competence enhancing by Using Designed Thinking Methods for Lower-Secondary Students in Phitsanulok. 2) develop the Development of Student Activities in Entrepreneurial competence enhancing by Using Designed Thinking Methods for Lower-Secondary Students in Phitsanulok. This research is a qualitative research, with a key informants total 15 people include 1) Representative of the teachers of Social studies religion and culture department of Secondary educational service area office Phitsanulok Uttaradit 5 people. 2) Lower-Secondary Students 10 people. Conducted research by document study, interviews, observations, document analysis, inductive summary, analysis Triangular data and analytical descriptive report. 1. The results of current situation of learning management about the development of student activities in entrepreneurial competence, it was found that the learning process wasn’t organized in a concrete manner but found other learning subjects of social studies such as history, Buddhism, geography and citizenship. Student development activities (Activity club) are mostly organized by teachers according to the practical guidelines that can be performed. Therefore, the learning management process of students. Teachers an important role in action to make this happen to students. Part of entrepreneurial competence and design thinking, teachers intervene in learning management in social studies courses including economics. Focused on lectures, group activities, product designs but didn’t extend the activity. In addition, learners gain an integrated entrepreneurial experience from other activities of the school such as marketplace important day etc. 2. The development results of the Development of Student Activities in Entrepreneurial Competence Enhancing by Using Designed Thinking Methods for Lower-Secondary Students in Phitsanulok, it was found that activities for student development by using design thinking methods able to develop entrepreneurial competence for students. The activity has 7 steps is 1. Discovery 2. Empathize 3. Define 4. Ideation 5. Design 6. Prototype and 7. Test. Learners can apply their knowledge to produce products and services creatively. Learners can demonstrate success in creating their own work after following the activities. There is a creative application of knowledge in the production of goods and service. Learned what interests and attention to benefits of implementing.en
dc.description.abstractการวิจัย เรื่อง กิจกรรมพัฒนาผู้เรียนเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการเป็นผู้ประกอบการ โดยใช้วิธีการคิดเชิงออกแบบ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ในจังหวัดพิษณุโลก มีวัตถุประสงค์ ดังนี้ 1) เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบันของการจัดการเรียนรู้กิจกรรมพัฒนาผู้เรียนเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการเป็นผู้ประกอบการโดยใช้วิธีการคิดเชิงออกแบบ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ในจังหวัดพิษณุโลก 2) เพื่อพัฒนากิจกรรมพัฒนาผู้เรียนในการเสริมสร้างสมรรถนะการเป็นผู้ประกอบการ โดยใช้วิธีการคิดเชิงออกแบบ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ในจังหวัดพิษณุโลก วิจัยฉบับนี้เป็นวิจัยเชิงคุณภาพ โดยมีกลุ่มผู้ให้ข้อมูล รวมทั้งสิ้นจำนวน 15 คน ซึ่งประกอบด้วย 1) ตัวแทนครู กลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพิษณุโลก อุตรดิตถ์ จำนวน 5 คน 2) นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น จำนวน 10 คน ดำเนินการวิจัยโดยการศึกษาเอกสารที่เกี่ยวข้อง  การสัมภาษณ์  การสังเกต  การวิเคราะห์เอกสาร การวิเคราะห์สรุปอุปนัย การตรวจสอบคุณภาพของข้อมูลแบบสามเส้า และรายงานแบบพรรณนาเชิงวิเคราะห์ ผลการศึกษาและวิเคราะห์สภาพปัจจุบัน พบว่า กิจกรรมพัฒนาผู้เรียนที่เสริมสร้างสมรรถนะการเป็นผู้ประกอบการ ไม่ได้มีการจัดกระบวนการเรียนรู้อย่างเป็นรูปธรรม พบการจัดการเรียนรู้ในสาระการเรียนรู้อื่นของสังคมศึกษา ได้แก่ ประวัติศาสตร์ พระพุทธศาสนา ภูมิศาสตร์ และหน้าที่พลเมือง เป็นต้น ส่วนกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน (กิจกรรมชุมนุม) ก่อตั้งกิจกรรมชุมนุมโดยครูผู้สอนเป็นส่วนใหญ่ ตามแนวทางการปฏิบัติที่สามารถปฏิบัติได้ ดังนั้นกระบวนการจัดการเรียนรู้ของนักเรียน ครูผู้สอนจึงมีส่วนสำคัญในการดำเนินการที่จะทำให้เกิดขึ้นกับผู้เรียน ส่วนสมรรถนะการเป็นผู้ประกอบการ การคิดเชิงออกแบบ ครูผู้สอนสอดแทรกในการจัดการเรียนรู้ในรายวิชาสังคมศึกษา ได้แก่  สาระเศรษฐศาสตร์  เน้นไปที่การบรรยาย  กิจกรรมกลุ่ม  มีการออกแบบผลิตภัณฑ์ แต่ไม่ได้ต่อยอดกิจกรรม นอกจากนั้น ผู้เรียนได้รับประสบการณ์การเป็นผู้ประกอบการเชิงบูรณาการจากกิจกรรมอื่น ๆ ของโรงเรียน ได้แก่ ตลาดนัดวิชาการ กิจกรรมวันสำคัญ เป็นต้น ผลการพัฒนากิจกรรมพัฒนาผู้เรียนในการเสริมสร้างสมรรถนะการเป็นผู้ประกอบการ โดยใช้วิธีการคิดเชิงออกแบบ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ในจังหวัดพิษณุโลก พบว่า รูปแบบกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนโดยใช้วิธีการคิดเชิงออกแบบสามารถพัฒนาสมรรถนะการเป็นผู้ประกอบการให้แก่ผู้เรียนได้ กิจกรรมมี 7 ขั้นตอน คือ 1) การสำรวจ (Discovery) 2) การรู้ซึ้งถึงความรู้สึก (Empathize) 3) นิยามปัญหา (Define) 4) การสร้างความคิด (Ideation) 5) การออกแบบ (Design) 6) การสร้างต้นแบบ (Prototype) และ 7) การทดสอบ (Test) ผู้เรียนสามารถแสดงให้เห็นถึงความสำเร็จในการสร้างสรรค์ชิ้นงานของตนเองหลังจากปฏิบัติตามกิจกรรม มีการประยุกต์ใช้ความรู้ในผลิตสินค้าและบริการอย่างสร้างสรรค์ ได้เรียนรู้ในสิ่งที่สนใจและเห็นประโยชน์ในการลงมือปฏิบัติth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนth
dc.subjectสมรรถนะการเป็นผู้ประกอบการth
dc.subjectการคิดเชิงออกแบบth
dc.subjectDevelopment of Student Activitiesen
dc.subjectEntrepreneurial competenceen
dc.subjectDesign thinkingen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleTHE DEVELOPMENT OF STUDENT ACTIVITIES IN ENTREPRENEURIAL COMPETENCE ENHANCING BY USING DESIGEND THINKING METHODS FOR LOWER-SECONDARY STUDENTS IN PHITSANULOKen
dc.titleกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการเป็นผู้ประกอบการ โดยใช้วิธีการคิดเชิงออกแบบ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ในจังหวัดพิษณุโลกth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorNattachet Pooncharoenen
dc.contributor.coadvisorณัฐเชษฐ์ พูลเจริญth
dc.contributor.emailadvisorNattachetp@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorNattachetp@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63070529.pdf4.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.