Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6368
Title: ENERGY AND ENVIRONMENTAL LEARNING MANAGEMENT TO HUMAN DEVELOPMENT IN AN EXTRA LARGE SCHOOL PHITSANULOK
แนวทางการจัดการเรียนรู้ เรื่องพลังงานและสิ่งแวดล้อม เพื่อพัฒนาสมรรถนะการเป็นพลเมืองที่เข้มแข็ง ในโรงเรียนขนาดใหญ่พิเศษ จังหวัดพิษณุโลก
Authors: NAVAPORN SANGNARK
นวพร แสงนาค
Atchara Sriphan
อัจฉรา ศรีพันธ์
Naresuan University
Atchara Sriphan
อัจฉรา ศรีพันธ์
atcharas@nu.ac.th
atcharas@nu.ac.th
Keywords: แนวทางการจัดการเรียนรู้
สมรรถนะการเป็นพลเมืองที่เข้มแข็ง
พลังงาน
สิ่งแวดล้อม
เทคนิคการคิดแบบหมวกหกใบ
learning management
Active citizen
Energy
Environmental
Six thinking hats
Issue Date:  3
Publisher: Naresuan University
Abstract: The objectives of this research were 1) to study the current conditions in learning about energy and environment of Social Studies, Religion, and Culture subject in extra-large secondary schools in Phitsanulok Province 2) to develop the guidelines for organizing learning activities about energy and environment to develop active citizen. This research is qualitative research. The main sample group included students from grade 11 who were studying at Janokrong School Phitsanulok Province in the course of energy and environment. The main information is 5 informants who had qualifications according to criteria for theselection and a group of experienced teaching and learning management in school. The tools for this research were In-Depth interviews, participant observation, and learning activities on “ How to leave behind and not forget each other ”. The results showed that 1. Studying of current conditions in learning about energy and environment of Social Studies, Religion, and Culture subject in extra-large secondary schools in Phitsanulok Province. Both groups of students and those who have experience in teaching and learning management in schools There is a view in teaching that has problems in teaching that the main process emphasizes lecturing. 2. Developing guidelines for organizing learning activities about energy and environment to develop active citizen. The researcher was able to summarize the issues into 3 main components: the learner aspect was knowledge about energy and environment, the teacher aspect was applying with the subject, and the media and learning resources aspect was various teaching aids
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบันในการเรียนรู้เรื่องพลังงานและสิ่งแวดล้อม ของกลุ่มสาระสังคมศึกษา ศาสนา และวัฒนธรรม ในโรงเรียนขนาดใหญ่พิเศษ จังหวัดพิษณุโลก 2) เพื่อพัฒนาแนวทางการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่องพลังงานและสิ่งแวดล้อม เพื่อพัฒนาสมรรถนะการเป็นพลเมืองที่เข้มแข็ง การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ กลุ่มผู้ให้ข้อมูลหลักในการวิจัย นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนจ่านกร้อง จังหวัดพิษณุโลก ในรายวิชาพลังงานและสิ่งแวดล้อม โดยผู้ให้ข้อมูลหลักที่มีคุณสมบัติตามที่กำหนดใช้เกณฑ์การคัดเลือกแบบเจาะจง จำนวน 5 คน และกลุ่มผู้มีประสบการณ์ทางด้านการจัดการเรียนการสอนในโรงเรียน โดยผู้ให้ข้อมูลหลักที่มีคุณสมบัติตามที่กำหนด เครื่องมือการวิจัยครั้งนี้ คือ การสัมภาษณ์เชิงลึก แนวทางสังเกตแบบมีส่วนร่วม และกิจกรรมการเรียนรู้ ฮาวทูทิ้ง ทิ้งอย่างไร ไม่ให้ลืมกัน  ผลการวิจัยพบว่า 1. การศึกษาสภาพปัจจุบันในการเรียนรู้เรื่องพลังงานและสิ่งแวดล้อม ของกลุ่มสาระสังคมศึกษา ศาสนา และวัฒนธรรม ในโรงเรียนขนาดใหญ่พิเศษ จังหวัดพิษณุโลก ทั้งกลุ่มนักเรียนและกลุ่มผู้มีประสบการณ์ทางด้านการจัดการเรียนการสอนในโรงเรียน มีมุมมองในการเรียนการสอนที่มีปัญหาในเรื่องของการเรียนการสอนที่เน้นการบรรยายเป็นหลักในการเรียนการสอน 2. การพัฒนาแนวทางการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่องพลังงานและสิ่งแวดล้อม เพื่อพัฒนาสมรรถนะการเป็นพลเมืองที่เข้มแข็ง ผู้วิจัยสามารถสรุปประเด็นสำคัญ คือ ด้านผู้เรียน ผู้เรียนเกิดองค์ความรู้เกี่ยวกับพลังงานและสิ่งแวดล้อมของตนเอง ด้านผู้สอน มีการบูรณาการเข้ากับรายวิชา และด้านสื่อและแหล่งเรียนรู้ การใช้สื่อการเรียนรู้ที่หลากหลาย
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6368
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63070390.pdf4 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.