Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6358
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorKANYANAT PHILUEKen
dc.contributorกัญญาณัฐ พิลึกth
dc.contributor.advisorSathiraporn Chaowachaien
dc.contributor.advisorสถิรพร เชาวน์ชัยth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-11-20T04:50:01Z-
dc.date.available2024-11-20T04:50:01Z-
dc.date.created2022en_US
dc.date.issued3/6/2022en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6358-
dc.description.abstractThe purposes of the research were to study about secondary school library administration under Sukhothai Secondary Educational Service Area Office, and to study the guidelines for supporting secondary school library administration under Sukhothai Secondary Educational Service Area Office. The research methods were Step 1: The study of secondary school library administration. The samples in this research were 54 educational institute administrators and school librarians under Sukhothai Secondary Educational Service Area Office. The sample group was chosen by purposive sampling. Data was collected using a questionnaire and analyzed using the mean and standard deviation, and Step 2: The study of guidelines for supporting secondary school library administration. The samples in this research were 5 senior experts with knowledge and experience in library administration chosen by purposive sampling. Data was collected using the interview and analyzed using the content analysis. The results showed that 1. The overall of secondary school library administration under Sukhothai Secondary Education Service Area Office was at a high level. When each aspect was considered, it was found that the mean of building management was at the highest level and the mean of information resource services was at the lowest level. 2. The guidelines for supporting secondary school library administration found that administrators should meet with stakeholders to provide the opportunities for the stakeholders to explore the facility needs and participate in the provision of information resources for providing enough services, as well as support school activities for raising money to improve the school library. However, administrators and teachers should promote volunteer activities for assisting librarians in order to give students the opportunity to practice cooperation in order to create a good relationship between service providers and service users.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการบริหารงานห้องสมุดของโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุโขทัย และศึกษาแนวทางการส่งเสริมการบริหารงานห้องสมุดของโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุโขทัย โดยวิธีการดำเนินการวิจัย ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาการบริหารงานห้องสมุดของโรงเรียนมัธยมศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา และบรรณารักษ์ สังกัดสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุโขทัย จำนวน 54 คน โดยการเลือกแบบเจาะจง โดยใช้แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และขั้นตอนที่ 2 การศึกษาแนวทางการส่งเสริมการบริหารงานห้องสมุดของโรงเรียนมัธยมศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ผู้ทรงคุณวุฒิที่มีความรู้และประสบการณ์เกี่ยวกับการบริหารงานห้องสมุด จำนวน 5 คน โดยการเลือกแบบเจาะจง โดยใช้แบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. การบริหารงานห้องสมุดของโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุโขทัย ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ด้านการจัดการอาคารสถานที่ มีค่าเฉลี่ยสูงสุด และด้านการให้บริการทรัพยากรสารสนเทศ มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด 2. แนวทางการส่งเสริมการบริหารงานห้องสมุดของโรงเรียนมัธยมศึกษา พบว่า ผู้บริหารควรประชุมผู้มีส่วนเกี่ยวข้อง เพื่อเปิดโอกาสให้ผู้มีส่วนเกี่ยวข้องสำรวจความต้องการสิ่งอำนวยความสะดวก และมีส่วนร่วมในการจัดหาทรัพยากรสารสนเทศมีเพียงพอให้บริการ สนับสนุนกิจกรรมของโรงเรียนเพื่อหารายได้มาใช้ปรับปรุงพัฒนาห้องสมุดโรงเรียน ทั้งนี้ผู้บริหารและครูควรส่งเสริมกิจกรรมจิตอาสาผู้ช่วยบรรณารักษ์ เพื่อให้นักเรียนได้มีโอกาสฝึกปฏิบัติทำงานร่วมกันเกิดความสัมพันธ์ที่ดีระหว่างผู้ให้บริการและผู้ใช้บริการth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการบริหารงานห้องสมุดth
dc.subjectโรงเรียนมัธยมศึกษาth
dc.subjectLibrary Administrationen
dc.subjectSecondary Schoolen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleTHE LIBRARY ADMINISTRATION OF SECONDARY SCHOOL UNDER SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE SUKHOTHAIen
dc.titleการบริหารงานห้องสมุดของโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุโขทัยth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorSathiraporn Chaowachaien
dc.contributor.coadvisorสถิรพร เชาวน์ชัยth
dc.contributor.emailadvisorsathirapornc@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorsathirapornc@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educational Administration and Developmenten
dc.description.degreedisciplineภาควิชาบริหารและพัฒนาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63070079.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.