Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6357
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorKANGWAN SOYTHONGen
dc.contributorกังวาน สร้อยทองth
dc.contributor.advisorAnucha Kornpuangen
dc.contributor.advisorอนุชา กอนพ่วงth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-11-20T04:50:00Z-
dc.date.available2024-11-20T04:50:00Z-
dc.date.created2022en_US
dc.date.issued3/6/2022en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6357-
dc.description.abstractThis research aimed to 1) study the leadership level influencing the effectiveness of school. 2) study the effectiveness level of school. 3) study the relationship between leadership influencing the effectiveness of school 4) Search the forecasting equation effectiveness of school under Phetchabun Primary Educational Service Area Office 3. The samples comprised teachers in the schools under Phetchabun Primary Educational Service Area Office 3 in academic year 2021. The Quantity three hundred and thirty – three persons that define the sample size by mean comparison the table of Krejcie and Morgan. And choose the samples with simple random sampling. The instruments used for collecting the data were 5-level rating-scale questionnaires about leadership influencing the effectiveness of school amount of 114 items. The value of Index of Item Objective Congruence (IOC) equal to 1 all items. Validity of Predictor variable and Criterion variable were between 0.95-0.98. The statistics used for analyzing the data were percentage, mean (X), standard deviation (S.D.), Pearson’s product correlation coefficient and Enter Regression. The research results were found as follows. 1) the leadership level influencing the effectiveness of school overall were in the high level 2) The effectiveness level of school overall were in the high level. 3) The relationship between leadership influencing the effectiveness of school were moderate level in positive direction, are statistically at the .01 level. 4) Strategic Leadership (X1) and Transformational Leadership (X3) be able prevision, explain the effectiveness of school equal to 40.00 precents, were able to write raw scores and standard scores as follows:            Y  = 1.49 + 0.30X1 + 0.30X3            Zy = 0.33ZX1 + 0.32ZX3en
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับภาวะผู้นำที่ส่งผลต่อประสิทธิผลสถานศึกษา 2) ศึกษาระดับประสิทธิผลสถานศึกษา 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำที่ส่งผลต่อประสิทธิผลสถานศึกษา และ 4) สร้างสมการพยากรณ์ประสิทธิผลสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเพชรบูรณ์ เขต 3 กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเพชรบูรณ์ เขต 3 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 317 คน ซึ่งกำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยการเทียบตารางเครจซี่และมอร์แกน และเลือกกลุ่มตัวอย่างด้วยการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถามภาวะผู้นำที่ส่งผลต่อประสิทธิผลสถานศึกษาเป็นแบบชนิดมาตรประมาณค่า 5 ระดับ จำนวน 114 ข้อ และคุณภาพเครื่องมือด้านความสอดคล้องมีดัชนีความสอดคล้อง IOC เท่ากับ 1 ทุกข้อ และมีค่าความเที่ยงของตัวแปรพยากรณ์และตัวแปรเกณฑ์อยู่ระหว่าง 0.95-0.98 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย (X) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณเชิงเส้นแบบปกติ ผลการวิจัยพบว่า 1) ระดับภาวะผู้นำที่ส่งผลต่อประสิทธิผลสถานศึกษา ในภาพรวมอยู่ระดับมาก 2) ระดับประสิทธิผลสถานศึกษา ในภาพรวมอยู่ระดับมาก 3) ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำที่ส่งผลต่อประสิทธิผลสถานศึกษา มีความสัมพันธ์ทางบวกอยู่ในระดับปานกลาง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4) ภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ (X1) และภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง (X3) สามารถทำนาย ประสิทธิผลสถานศึกษา ได้ร้อยละ 40.00 สามารถเขียนสมการพยากรณ์ในรูปของคะแนนดิบและคะแนนมาตรฐานได้ดังนี้ตามลำดับ           Y  = 1.49 + 0.30X1 + 0.30X3           Xy = 0.33ZX1 + 0.32ZX3th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectภาวะผู้นำth
dc.subjectประสิทธิผลสถานศึกษาth
dc.subjectการบริหารการศึกษาth
dc.subjectLeadershipen
dc.subjectThe effectiveness of schoolen
dc.subjectAdministrationen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for teachers with subject specialisationen
dc.titleThe Model of Leadership Affecting The Effectiveness of SchoolUnder Phetchabun Primary Educational Service Area Office 3en
dc.titleแบบภาวะผู้นำที่ส่งผลต่อประสิทธิผลสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเพชรบูรณ์ เขต 3th
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorAnucha Kornpuangen
dc.contributor.coadvisorอนุชา กอนพ่วงth
dc.contributor.emailadvisoranuchako@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisoranuchako@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educational Administration and Developmenten
dc.description.degreedisciplineภาควิชาบริหารและพัฒนาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63070062.pdf5.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.