Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6344
Title: | THE DEVELOPMENT OF LOCAL HISTORY LEARNING ACTIVITIES ON THE QUEEN CHAMDHEVI MARCH USING COMMUNITY-BASED HISTORICAL APPROACH FOR GRADE 5 STUDENTS IN SAM NGAO DISTRICT, TAK PROVINCE การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ประวัติศาสตร์ท้องถิ่นผ่านเส้นทางการเดินทัพของพระนางจามเทวีวงศ์ โดยใช้วิธีการทางประวัติศาสตร์บนฐานชุมชน อำเภอสามเงา จังหวัดตาก สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 |
Authors: | THANAPORN DEEPRASERT ธนพร ดีประเสริฐ Nattachet Pooncharoen ณัฐเชษฐ์ พูลเจริญ Naresuan University Nattachet Pooncharoen ณัฐเชษฐ์ พูลเจริญ Nattachetp@nu.ac.th Nattachetp@nu.ac.th |
Keywords: | เส้นทางการเดินทัพ พระนางจามเทวีวงศ์ วิธีการทางประวัติศาสตร์ The route of the march Phra Nang Chamadeviwong Historical |
Issue Date: | 3 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The objectives of this research are 1) To study the current condition of learning about the local history of Phra Nang Chamadeviwong and 2) To develop activities to learn local history through the route of Phra Nang Chamadeviwong by using historical methods on community bases. This research is qualitative research. The main informants consisted of 31 people. The present condition of learning local history about Phra Nang Chamadeviwong in Sam Ngao District, Tak Province. Organizing activities to learn local history through the march of Phra Nang Chamadeviwong by using historical methods based on community, consisting of village philosophers, students, school directors, experienced in teaching management with students in grade 5, the academic year 2021, Chonprathan Rangsan School. The research tools were 1) Participation observation form and 2) In-depth interview questionnaires. Data collections are 1) The study collects data from documents or information related to research, 2) Participation observation method and 3) In-depth interview methods. The qualitative data analysis used an inductive summative analysis method by summarizing the students' innovative data on the history of Phra Nang Chamadeviwong March in order to promote descriptive learning of local history. Methods for verifying the reliability of information quality by a review advisor.
The results of the research revealed that the present condition of the historical learning management of Phra Nang Chamadeviwong march route, Sam Ngao District, Tak Province. Lecture management storytelling teaching subject content based on mainstream history. The spread of the coronavirus or COVID-19 งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบันของการเรียนรู้ประวัติศาสตร์ท้องถิ่น เรื่อง พระนางจามเทวีวงศ์ 2) เพื่อพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ประวัติศาสตร์ท้องถิ่นผ่านเส้นทางเดินทัพของพระนางจามเทวีวงศ์โดยใช้วิธีการทางประวัติศาสตร์บนฐานชุมชน งานวิจัยนี้เป็นวิจัยเชิงคุณภาพ ผู้ให้ข้อมูลหลัก จำนวน 31 คน สภาพปัจจุบันของการเรียนรู้ประวัติศาสตร์ท้องถิ่น เรื่อง พระนางจามเทวีวงศ์ ในอำเภอสามเงา จังหวัดตาก การจัดกิจกรรมการเรียนรู้ประวัติศาสตร์ท้องถิ่นผ่านเส้นทางเดินทัพของพระนางจามเทวีวงศ์โดยใช้วิธีการทางประวัติศาสตร์บนฐานชุมชน ประกอบด้วย ปราชญ์ชาวบ้าน นักเรียน ผู้อำนวยการโรงเรียน ผู้มีประสบการณ์ทางด้านการจัดการเรียนการสอน นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ปีการศึกษา 2564 โรงเรียนชุมชนชลประทานรังสรรค์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย 1) แบบสังเกตแบบมีส่วนร่วม 2) แนวคำถามในการสัมภาษณ์เชิงลึก การเก็บรวบรวมข้อมูล 1) การศึกษารวบรวมข้อมูลจากเอกสารหรือข้อมูลที่เกี่ยวกับงานวิจัย 2) วิธีการสังเกตแบบมีส่วนร่วม 3) วิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ ใช้วิธีการวิเคราะห์สรุปอุปนัย โดยการวิเคราะห์สรุปข้อมูลจากนวัตกรรมของนักเรียนเกี่ยวกับประวัติศาสตร์เส้นทางการเดินทัพของพระนางจามเทวีวงศ์ เพื่อส่งเสริมให้เกิดการเรียนรู้ประวัติศาสตร์ท้องถิ่นแบบพรรณนา วิธีการตรวจสอบคุณภาพความน่าเชื่อถือของข้อมูลโดยอาจารย์ที่ปรึกษาตรวจสอบ ผลการวิจัย พบว่า สภาพปัจจุบันของการจัดการเรียนรู้ประวัติศาสตร์เส้นทางการเดินทัพของพระนางจามเทวีวงศ์ อำเภอสามเงา จังหวัดตาก การจัดการเรียนรู้ด้วยการบรรยาย การเล่าเรื่อง สอนเนื้อหาวิชาตามประวัติศาสตร์กระแสหลัก การแผ่ระบาดไวรัสโคโรนาหรือโควิด-19 ไม่สามารถลงพื้นที่ได้ การเรียนรู้ประวัติศาสตร์เส้นทางการเดินทัพของพระนางจามเทวีวงศ์ อำเภอสามเงา จังหวัดตาก นักเรียนเกิดการเรียนรู้แบบ Active learning เป็นการฝึกกระบวนการทำงานเป็นกลุ่ม การวางแผนเป็นขั้นตอน และพัฒนาทักษะการเรียนรู้ในคริสต์ศตวรรษที่ 21 |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6344 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
62090078.pdf | 3.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.