Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6338
Title: THE DELVELOPMENT OF LEARNING ACTIVITIES BASED ON TOTAL PHYSICAL RESPONSE TO PROMOTE ENGLISH SPEAKING ABILITY FOR  GRADE 4
การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้แบบตอบสนองด้วยท่าทาง เพื่อส่งเสริมความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4
Authors: Nuttawan Hanthongchuang
นฏวรรณ หาญทองช่วง
Chamnan Panawong
ชำนาญ ปาณาวงษ์
Naresuan University
Chamnan Panawong
ชำนาญ ปาณาวงษ์
chamnanp@nu.ac.th
chamnanp@nu.ac.th
Keywords: การสอนแบบตอบสนองด้วยท่าทาง, กิจกรรมการเรียนรู้แบบตอบสนองด้วยท่าทาง, ความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษ
total physical response learning activity based on total physical response English speaking ability
Issue Date:  26
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purposes of this research were : 1) to construct and assess the efficiency of learning activities based on total physical response to promote English speaking ability for grade 4 students according to criteria 75/75   2) to compare English speaking ability before and after using learning activities based on total physical response. The research procedure comprised with 2 steps of research and development were as follows : Step 1: Constructing and assess the efficiency of learning activities based on total physical response by 3 experts to consider the suitability of learning activities and then tries out with 3 of grade 4 students at Wat Tong Thae School to semester the appropriateness of content, language and time. After that, it was tries out with 9 of grade 4 students to assess the efficiency of learning activities according to criteria 75/75.  Step 2 : Comparing English speaking ability before and after using learning activities based on total physical response. A sample group consisted of 17 students in grade 4, semester 1, academic Year 2022, Watloakhwanjang - anukhor School, Phitsanulok. The experimental model One Group Pretest-Posttest Design. The Instruments used in the study were 1) Learning activities based on total physical response and lesson plans. 2) English speaking ability assessment test. The descriptive statistics used on data analysis was basic statistics (Mean , S.D) and t-test dependent. Research findings were as follows: 1) Learning activities based on total physical response to promote the English speaking ability for grade 4 students had 4 steps were as follow; 1) Presentation and Review Lesson 2) Practice 3) Practice Assessment and Feedback 4) Evaluate Using a Variety of Activities. That learning activities were suitable in various elements of learning activity in the highest level ( Mean = 4.70, S.D.= 0.47 ) Learning activities were as effective as 76.11/78.22  2) Students who studied by Learning activities based on total physical response had English speaking ability higher than before at the significant level of .05
งานวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ  1) สร้างและประเมินประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้แบบตอบสนองด้วยท่าทาง เพื่อส่งเสริมความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ตามเกณฑ์ 75/75    2) เปรียบเทียบความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษก่อนและหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบตอบสนองด้วยท่าทาง เพื่อส่งเสริมความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ระเบียบวิธีวิจัยดำเนินการตามกระบวนการวิจัยและพัฒนา (Research and Development) ประกอบได้ด้วย 2 ขั้นตอน ได้แก่  ขั้นตอนที่ 1 การสร้างและประเมินประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้ โดยผู้เชี่ยวชาญ 3 คน พิจารณาความเหมาะสมของกิจกรรมการเรียนรู้ แล้วทดลองใช้กับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนวัดทองแท้ (จ่างอนุกูลพิทยา) จำนวน 3 คน เพื่อพิจารณาความเหมาะสมของภาษา เวลา และสื่อ แล้วปรับปรุงแก้ไข จากนั้น นำไปทดลองใช้กับนักเรียนจำนวน 9 คน เพื่อศึกษาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้ตามเกณฑ์ 75/75   ขั้นตอนที่ 2 การเปรียบเทียบความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษก่อนและหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบตอบสนองด้วยท่าทาง เพื่อพัฒนาความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนวัดเหล่าขวัญ (จ่างอนุเคราะห์) ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 17 คน โดยใช้แบบแผนการทดลอง One Group Pretest-Posttest Design)  เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) กิจกรรมการเรียนรู้และแผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบตอบสนองด้วยท่าทาง   2) แบบวัดความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่า t-test แบบ dependent sample ผลการวิจัย พบว่า   1)  กิจกรรมการเรียนรู้แบบตอบสนองด้วยท่าทาง ประกอบด้วย 4 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นที่ 1 ขั้นนำเสนอและทบทวนบทเรียน ขั้นที่ 2 ขั้นปฏิบัติ ขั้นที่ 3 ขั้นประเมินการปฏิบัติและการให้ข้อมูลป้อนกลับ ขั้นที่ 4 ขั้นประเมินผลโดยใช้กิจกรรมที่หลากหลาย  กิจกรรมการเรียนรู้มีความเหมาะสมในระดับมากที่สุด ( Mean = 4.70, S.D. = 0.47) มีประสิทธิภาพเท่ากับ 76.11/78.22   2) ความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้แบบตอบสนองด้วยท่าทางสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6338
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60090544.pdf3.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.