Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6319
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorWIPANEE TIAMJANen
dc.contributorวิภาณี เทียมจันทร์th
dc.contributor.advisorTussana Siputtaen
dc.contributor.advisorทัศนะ ศรีปัตตาth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-10-09T02:14:25Z-
dc.date.available2024-10-09T02:14:25Z-
dc.date.created2022en_US
dc.date.issued2/6/2022en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6319-
dc.description.abstractThe objectives of this research were to study the state, problems and guidelines of state budget administration in accordance with the principles of good governance in educational institutions  under the Kamphaengphet Secondary Education Service Area Office. The researcher divided the research process into 2 steps: Step 1: Studying the state and problems of the state budget management according to good governance in educational institutions under the Kamphaengphet Secondary Education Service Area Office The sample consisted of 32 administrators, 32 budget supervisors and 32 teachers who performed in finance, a total of 96 people.  The tool for collecting the data was a 5-level estimation scale questionnaire. The statistics used for data analysis were mean and standard deviation. And the second step is to study the approach to solving the problems of the administration of the state budget according to the principles of good governance in Secondary Educational Service Area Office Kamphaengphet. The group of informants consisted of 3 qualified persons who were selected by specific means. The instrument used for data collection was a semi-structured interview. Analyze the data by analyzing the content. The results showed that 1.State budget administration in accordance with the principles of good governance in educational institutions Under the Kamphaengphet Secondary Education Service Area Office Overall, it is at a high level. When considering each aspect, it was found that the aspect with the highest average was the budget preparation and proposal, followed by the budget allocation. and the aspect with the lowest average was the financial management aspect. 2. Problems in the administration of the state budget according to the principles of good governance in educational institutions Under the Kamphaengphet Secondary Education Service Area Office Overall, it was at a moderate level. When considering each aspect, it was found that the aspect with the highest average was financial management, followed by budget allocation. and the aspect with the lowest average was accounting management. 3. There were 13 guidelines to solving the problems of state budget management according to the principles of good governance in educational institutions under the Kamphaengphet Secondary Education Service Area Office, include  1. There were 2 guidelines in the preparation and proposal of the budget. 2. There were 2 guidelines in the aspect of appropriation budget by the administrators. 3. There were 2 guidelines in terms of auditing, monitoring, evaluating, and reporting on the use of funds and operating results. 4. There were 2 guidelines in terms of resource mobilization and investment in education. 5. There were 3 guidelines in terms of financial management.  6. There were 2 guidelines in accounting management.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพ  ปัญหา และแนวทางการบริหารงานงบประมาณตามหลักธรรมาภิบาลในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากำแพงเพชร  แบ่งขั้นตอนการวิจัยเป็น 2 ขั้น คือ ขั้นตอนที่ 1 ศึกษาสภาพและปัญหาการบริหารงานงบประมาณตามหลักธรรมาภิบาลในสถานศึกษา  สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากำแพงเพชร กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริหาร จำนวน 32 คน  หัวหน้างานงบประมาณ จำนวน 32 คน และครูที่ปฏิบัติหน้าที่งานการเงิน จำนวน 32 คน รวมทั้งสิ้น  96  คน  กลุ่มตัวอย่างได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง  เครื่องมือที่ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ยและค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และขั้นตอนที่ 2 ศึกษาแนวทางการบริหารงานงบประมาณตามหลักธรรมาภิบาลในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากำแพงเพชร  โดยกลุ่มผู้ให้ข้อมูล คือ ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 3 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง  เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสัมภาษณ์แบบกึ่งมีโครงสร้าง  วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. สภาพการบริหารงานงบประมาณตามหลักธรรมาภิบาลในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากำแพงเพชร ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านการจัดทำและเสนอของบประมาณ รองลงมา คือ ด้านการจัดสรรงบประมาณ และด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด คือ ด้านการบริหารการเงิน   2. ปัญหาการบริหารงานงบประมาณตามหลักธรรมาภิบาลในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากำแพงเพชร ในภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านการบริหารการเงิน รองลงมา คือ ด้านการจัดสรรงบประมาณ และด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด คือ ด้านการบริหารการบัญชี  3. แนวทางการบริหารงานงบประมาณตามหลักธรรมาภิบาลในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากำแพงเพชร มีทั้งหมด 13 แนวทาง ประกอบด้วย 1. ด้านการจัดทำและเสนอของบประมาณ มี 2 แนวทาง 2. ด้านการจัดสรรงบประมาณ มี 2 แนวทาง 3. ด้านการตรวจสอบ ติดตาม ประเมินผล และรายงานผลการใช้เงินและผลการดำเนินงาน มี 2 แนวทาง 4. ด้านการระดมทรัพยากรและการลงทุนเพื่อการศึกษา มี 2 แนวทาง  5.ด้านการบริหารการเงิน มี 3 แนวทาง  และ 6. ด้านการบริหารการบัญชี มี 2 แนวทางth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการบริหารสถานศึกษาth
dc.subjectการบริหารงานงบประมาณth
dc.subjectหลักธรรมาภิบาลth
dc.subjectschool administrationen
dc.subjectbudget administrationen
dc.subjectregarding to good governanceen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleState, problems and guidelines for the budget administration according to good  governance Principles in Educational  Institutions under the Secondary Educational Service Area Officeen
dc.titleสภาพ  ปัญหาและแนวทางการบริหารงานงบประมาณตามหลักธรรมาภิบาลในสถานศึกษา  สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากำแพงเพชรth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorTussana Siputtaen
dc.contributor.coadvisorทัศนะ ศรีปัตตาth
dc.contributor.emailadvisortatsanas@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisortatsanas@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educational Administration and Developmenten
dc.description.degreedisciplineภาควิชาบริหารและพัฒนาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63070734.pdf3.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.