Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6250
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorChaloemkiad Chuenmonen
dc.contributorเฉลิมเกียรติ ชื่นมอญth
dc.contributor.advisorNalinee Mohprasiten
dc.contributor.advisorนลินี เหมาะประสิทธิ์th
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-09-23T06:31:54Z-
dc.date.available2024-09-23T06:31:54Z-
dc.date.created2023en_US
dc.date.issued6/6/2023en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6250-
dc.description.abstractAn in-depth comparative study in buyers' decision to purchase medical materials, appliances and equipment of public hospitals and private hospitals in the lower northern region was conducted to study in-depth of the service marketing mix and the decision-making process to purchase medical materials, appliances and equipment between the public hospital and the private hospital in the lower northern region. The participants for this study consisted of personnel from government and private hospitals in the lower northern region, who were interviewed using a semi-structured interview approach. Key informants were selected based on a specific selection method with personnel of government and private hospitals who work in the lower northern region for 5 provinces. The sample included 5 government hospitals and 5 private hospitals, with a total of 10 medical technicians from medical technology laboratories in the lower northern region hospitals. In conclusion, the research findings provided in-depth insights into the service marketing mix of medical materials, appliances and equipment of public hospitals and private hospitals in the lower northern region, focused on product, promotion, process, and physical evidence factors in the same way. The service market mix differed in terms of price, place, and personnel, as government hospitals choose the cheapest price but good quality. The price cannot be higher than the median price. For private hospitals, cash discounts are effective for small purchases. The location of the company does not influence the purchase decision for private hospitals. On the personnel side, it is important to government hospitals in terms of the credibility of sales representatives, including the frequency of visits to hospitals. The study also provided in-depth information on the decision-making process to purchase medical materials, appliances and equipment of public hospitals and private hospitals in the lower northern region, highlighting the importance of addressing problems encountered in purchasing decisions and considering data sources or channels for receiving information. Furthermore, the assessment of the company or distributor and the decision to buy from the original company or dealer were identified as factors that help make quick decisions and efficiently estimate delivery, product warranty, and after-sales service.en
dc.description.abstractการศึกษาเปรียบเทียบเชิงลึกการตัดสินใจซื้อวัสดุ อุปกรณ์ ครุภัณฑ์ทางการแพทย์ของโรงพยาบาลรัฐบาลกับโรงพยาบาลเอกชนในเขตภาคเหนือตอนล่าง เพื่อศึกษาเปรียบเทียบส่วนประสมทางการตลาดบริการของวัสดุ อุปกรณ์ ครุภัณฑ์ทางการแพทย์ และเพื่อศึกษาเชิงลึกกระบวนการตัดสินใจซื้อวัสดุ อุปกรณ์ ครุภัณฑ์ทางการแพทย์ ของโรงพยาบาลรัฐบาลกับโรงพยาบาลเอกชนในเขตภาคเหนือตอนล่าง กลุ่มตัวอย่าง คือบุคลากรของโรงพยาบาลรัฐบาลและเอกชนในเขตภาคเหนือตอนล่าง ใช้การสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง ผู้วิจัยได้คัดเลือกผู้ให้ข้อมูลหลัก โดยใช้วิธีการเลือกผู้ให้ข้อมูลตามวัตถุประสงค์ ด้วยการเลือกแบบเจาะจง กับบุคลากรของโรงพยาบาลรัฐบาลและเอกชนในเขตภาคเหนือตอนล่าง โดยแบ่งเป็นบัคลากรจากโรงพยาบาลรัฐบาล 5 คน และโรงพยาบาลเอกชน 5 คน  ซึ่งมีทั้งหมด 5 จังหวัด รวมได้ทั้งหมด 10 คน ที่เป็นผู้มีบทบาทหน้าที่เป็นนักเทคนิคการแพทย์ในห้องปฏิบัติการเทคนิคการแพทย์ในโรงพยาบาลเขตภาคเหนือตอนล่าง สรุปผลการวิจัยพบว่า ข้อมูลเชิงลึกส่วนประสมทางการตลาดบริการของวัสดุ อุปกรณ์ ครุภัณฑ์ทางการแพทย์ของโรงพยาบาลรัฐกับโรงพยาบาลเอกชนในเขตภาคเหนือตอนล่าง ให้ความสำคัญกับปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ด้านการส่งเสริมทางการตลาด ด้านกระบวนการ และด้านลักษณะทางกายภาพ เป็นไปในแนวทางเดียวกัน ส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีความแตกต่างกัน ได้แก่ ด้านราคา ด้านสถานที่ และด้านบุคคล เนื่องจากโรงพยาบาลรัฐบาลจะเลือกของที่ถูกที่สุดแต่คุณภาพดี ราคาจะต้องไม่สูงกว่าราคากลาง ส่วนของโรงพยาบาลเอกชนการมีส่วนลดกรณีชำระสินค้าเป็นเงินสดได้ผลดีสำหรับการซื้อสินค้าจำนวนน้อย สถานที่ตั้งของบริษัทไม่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสำหรับโรงพยาบาลเอกชน ในด้านบุคคลมีความสำคัญกับโรงพยาบาลรัฐบาล ในแง่ของความน่าเชื่อถือของตัวแทนขาย รวมถึงความถี่ในการเข้ามาบริการในโรงพยาบาล ในส่วนของข้อมูลเชิงลึกกระบวนการตัดสินใจซื้อวัสดุ อุปกรณ์ ครุภัณฑ์ทางการแพทย์ของโรงพยาบาลรัฐบาลกับโรงพยาบาลเอกชนในเขตภาคเหนือตอนล่าง ให้ความสำคัญกับปัญหาที่พบในการตัดสินใจเลือกซื้อ แหล่งข้อมูลหรือช่องทางที่รับข้อมูล การประเมินบริษัทหรือผู้แทนจำหน่าย และการตัดสินใจเลือกซื้อจากบริษัทหรือผู้แทนจำหน่ายเดิม ซึ่งช่วยให้เกิดการตัดสินใจที่รวดเร็ว และประเมินการจัดส่ง การรับประกันสินค้า และบริการหลังการขายได้อย่างมีประสิทธิภาพth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการศึกษาเปรียบเทียบเชิงลึกth
dc.subjectวัสดุ อุปกรณ์ ครุภัณฑ์ทางการแพทย์th
dc.subjectโรงพยาบาลรัฐบาลกับเอกชนth
dc.subjectพฤติกรรมผู้บริโภคth
dc.subjectกระบวนการตัดสินใจซื้อth
dc.subjectIn-depth comparative studyen
dc.subjectMedical materials appliances and equipmenten
dc.subjectGovernment and private hospitalsen
dc.subjectConsumer behavioren
dc.subjectPurchase decision processen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.subject.classificationProfessional, scientific and technical activitiesen
dc.subject.classificationMarketing and advertisingen
dc.titleAn in-depth comparative study in buyers' decision to purchase medical materials, appliances and equipments of public hospitals and private hospitals in the lower northern regionen
dc.titleการศึกษาเปรียบเทียบเชิงลึกการตัดสินใจซื้อวัสดุอุปกรณ์ครุภัณฑ์ทางการแพทย์ของโรงพยาบาลรัฐบาลกับโรงพยาบาลเอกชนในเขตภาคเหนือตอนล่างth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorNalinee Mohprasiten
dc.contributor.coadvisorนลินี เหมาะประสิทธิ์th
dc.contributor.emailadvisornalineem@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisornalineem@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Business Administration (M.B.A.)en
dc.description.degreenameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Business Administrationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาบริหารธุรกิจth
Appears in Collections:คณะบริหารธุรกิจ เศรษฐศาสตร์และการสื่อสาร

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
64060529.pdf4.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.