Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6246
Title: Factors affecting the decision making for purchasing fixed price product Case study at Muang District Phitsanulok Province.
ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าราคาเดียวในห้างสรรพสินค้า เขตอำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก
Authors: PARICHART PHUMPHOTHONG
ปาริชาติ พุ่มโพธิ์ทอง
Phakjira Nugbanleng
ภัคจิรา นักบรรเลง
Naresuan University
Phakjira Nugbanleng
ภัคจิรา นักบรรเลง
pakchiran@nu.ac.th
pakchiran@nu.ac.th
Keywords: สินค้าราคาเดียว , ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด และการตัดสินใจซื้อ
service marketing mix factors fixed price products purchase decisions
Issue Date:  24
Publisher: Naresuan University
Abstract: This study aims to study the factors affecting the purchasing decision making for fixed price product from department stores at Muang district, Phitsanulok province. The objective are to compare demographic factors with the decision to buy a fixed price product in a department stores in Muang district, Phitsanulok province and to study service marketing mix factors affecting the purchasing decision making of fixed price products in department stores in Muang district Phitsanulok province. This study is a quantitative study by uses questionnaires as a tool for data collection for 400 respondents and analyze the data with SPSS program. The statistics used are frequency, percentage, average, standard deviation, multiple regression statistics, T-test and F-Test.           The results show that most of the respondents were female. Aged between 20-29 years with bachelor's degree. Most of the respondents are student. The average monthly income of 5,000 -10,000 baht. The service marketing mix factors affecting the purchasing decision making of fixed price products in department stores in Muang district Phitsanulok province consists of 6 factors, which are price, product, personnel, process, physical evidence and distribution channels. In addition, the factors of the purchasing decision process affecting the purchasing decision making of fixed price products in department stores in Muang district Phitsanulok province consists of 4 factors, which are the purchase decision , evaluation of alternatives, post purchase feeling and problem or need recognition. The results of the hypothesis testing are 3 issues which are 1) different demographic factors affecting the purchasing decision making of fixed price products in department stores in Muang district Phitsanulok province differently. Regarding gender, it was found that different genders had the same purchase decision in the department stores and other demographic factors such as age, education, occupation and average monthly income found that different demographic factors affecting the purchasing decision making of fixed price products in department stores in Muang district Phitsanulok province 2) Service marketing mix factors affecting the purchasing decision making of fixed price products in department stores in Muang district Phitsanulok province and 3) Decision making factors affect to the purchasing decision making of fixed price products in department stores in Muang district Phitsanulok province.
การศึกษาเรื่องปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าราคาเดียวในห้างสรรพสินค้า มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเปรียบเทียบปัจจัยทางประชากรศาสตร์กับการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าเดียวในห้างสรรพสินค้า เขตอำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก และเพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดกับการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าราคาเดียวในห้างสรรพสินค้าเขตอำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาเชิงปริมาณ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล จากกลุ่มตัวอย่าง  400ชุด และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยโปรแกรมสำเร็จรูป ค่าสถิติที่ใช้ ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติสมการถดถอยพหุคูณ T-test F-Test  ผลการวิจัยพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง20-29 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพนักศึกษา มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน10,000- 5,000 บาท ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าราคาเดียวในห้างสรรพสินค้าเขตอำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลกได้แก่ 7 ด้าน ประกอบไปด้วย ด้านราคา ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการให้บริการ ด้านลักษณะกายภาพร้าน ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย  นอกจากนี้ ปัจจัยด้านกระบวนการตัดสินใจซื้อที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าราคาเดียวในห้างสรรพสินค้า เขตอำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก ประกอบไปด้วย 5 ปัจจัย อันได้แก่  ด้านการตัดสินใจซื้อสินค้า ด้านการประเมินทางเลือก ด้านพฤติกรรมหลังการซื้อ ด้านการค้นหาข้อมูลและด้านการตระหนักถึงปัญหาหรือความต้องการ ผลการทดสอบสมมติฐาน 3 ประเด็น อันได้แก่ 1) ปัจจัยทางประชากรศาสตร์ต่างกัน มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าราคาเดียวต่างกัน ด้านเพศ พบว่า เพศที่ต่างกันมีการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าราคาเดียวในห้างสรรพสินค้า เขตอำเภอเมือง  จังหวัดพิษณุโลกที่ไม่แตกต่างกัน และ ปัจจัยทางประชากรศาสตร์ด้านอื่นๆ ได้แก่ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน พบว่า ปัจจัยด้านอายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่ต่างกัน มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าราคาเดียวในห้างสรรพสินค้า เขตอำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก  2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการมีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าราคาเดียวในห้างสรรพสินค้า เขตอำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก  พบว่าปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการทั้ง 7 ด้านมีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าราคาเดียวในห้างสรรพสินค้า เขตอำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก 3) ปัจจัยกระบวนการตัดสินใจมีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าราคาเดียวในห้างสรรพสินค้า เขตอำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก พบว่าปัจจัยกระบวนการตัดสินใจทั้ง 5 ด้านมีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าราคาเดียวในห้างสรรพสินค้า เขตอำเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6246
Appears in Collections:คณะบริหารธุรกิจ เศรษฐศาสตร์และการสื่อสาร

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61061468.pdf3.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.