Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6169
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorThamrong Chanriten
dc.contributorธำรงค์ จั่นฤทธิ์th
dc.contributor.advisorSathiraporn Chaowachaien
dc.contributor.advisorสถิรพร เชาวน์ชัยth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-07-10T02:01:48Z-
dc.date.available2024-07-10T02:01:48Z-
dc.date.created2566en_US
dc.date.issued2566en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6169-
dc.description.abstractThis research aimed to develop a participatory management model for to create safety in schools under the Office of the Secondary Educational Service Area. The research methodology consisted of 3 steps: Step 1: Studying the components and guidelines for participatory management to create safety in schools under the Office of the Secondary Educational Service Area by synthesizing documents, studying 3 best practice schools, and interviewing 5 experts. Step 2: Creating a participatory management model to create safety in schools under the Office of the Secondary Educational Service Area and examining the draft of the participatory management model to create safety in schools under the Office of the Secondary Educational Service Area through focus group discussions with 9 experts. Step 3: Evaluating the participatory management model to create safety in schools under the Office of the Secondary Educational Service Area. The sample group consisted of school directors, deputy school directors responsible for safety in school, and school safety supervisors from schools under the Office of the Secondary Educational Service Area in the inspection area 17, totaling 207 people, selected by stratified random sampling. The research results found that the participatory management model to create safety in schools under the Office of the Secondary Educational Service Area had 4 components: Component 1: Participatory management factors to create safety in schools; Component 2: Participatory management participants to create safety in schools; Component 3: Scope of safety work in schools; Component 4: Participatory management processes to create safety in schools, and the developed model of participatory management to create safety in schools under the Office of the Secondary Educational Service Area had the overall feasibility and usefulness of the model were at the highest level.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อสร้างความปลอดภัยในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา วิธีดำเนินการวิจัยมี 3 ขั้นตอนได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาองค์ประกอบและแนวทางการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อสร้างความปลอดภัยในสถานศึกษาโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา โดยการสังเคราะห์เอกสาร ศึกษาโรงเรียนที่มีรูปแบบปฏิบัติที่เป็นเลิศ (Best Practice) 3 โรงเรียน และสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 5 คน ขั้นตอนที่ 2 การสร้างรูปแบบการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อสร้างความปลอดภัยในสถานศึกษาโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา และการตรวจสอบร่างรูปแบบการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อสร้างความปลอดภัยในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา ด้วยการสนทนากลุ่มผู้ทรงคุณวุฒิ (focus group discussion) จำนวน 9 คน ขั้นตอนที่ 3 การประเมินรูปแบบการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อสร้างความปลอดภัยในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา โดยกลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้อำนวยการสถานศึกษา รองผู้อำนวยการสถานศึกษาที่รับผิดชอบงานความปลอดภัยในสถานศึกษา หัวหน้างานความปลอดภัยในสถานศึกษา จากโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา ประจำเขตตรวจราชการที่ 17 จำนวน 207  คน ได้มาโดยการสุ่มแบบแบ่งชั้น (Stratified Random Sampling) ผลการวิจัย พบว่า รูปแบบการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อสร้างความปลอดภัยในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษามี 4 องค์ประกอบ ได้แก่ องค์ประกอบที่ 1 ปัจจัยการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อสร้างความปลอดภัยในสถานศึกษา องค์ประกอบที่ 2 ผู้มีส่วนร่วมด้านการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อสร้างความปลอดภัยในสถานศึกษา องค์ประกอบที่ 3 ขอบข่ายงานความปลอดภัยในสถานศึกษา องค์ประกอบที่ 4 กระบวนการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อสร้างความปลอดภัยในสถานศึกษา และรูปแบบการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อสร้างความปลอดภัยในสถานศึกษาโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาที่พัฒนาขึ้น มีความเป็นไปได้ และมีความเป็นประโยชน์ของรูปแบบ ฯ ในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุดth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectรูปแบบth
dc.subjectการบริหารแบบมีส่วนร่วมth
dc.subjectความปลอดภัยในสถานศึกษาth
dc.subjectModelen
dc.subjectParticipatory Management modelen
dc.subjectSafety in Schoolsen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleรูปแบบการบริหารแบบมีส่วนร่วมเพื่อสร้างความปลอดภัยในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาth
dc.titleParticipatory Management Model to Create Safety in Schools under the Office of the Secondary Educational Service Area  en
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorSathiraporn Chaowachaien
dc.contributor.coadvisorสถิรพร เชาวน์ชัยth
dc.contributor.emailadvisorsathirapornc@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorsathirapornc@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameDoctor of Education (Ed.D.)en
dc.description.degreenameการศึกษาดุษฎีบัณฑิต (กศ.ด.)th
dc.description.degreelevelDoctoral Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาเอกth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educational Administration and Developmenten
dc.description.degreedisciplineภาควิชาบริหาร วิจัย และพัฒนานวัตกรรมทางการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ThamrongChanrit.pdf3.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.