Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6166
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Kitthiporn Aksornniti | en |
dc.contributor | กิตธิพร อักษรนิติ | th |
dc.contributor.advisor | Angkana Onthanee | en |
dc.contributor.advisor | อังคณา อ่อนธานี | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2024-06-20T01:52:31Z | - |
dc.date.available | 2024-06-20T01:52:31Z | - |
dc.date.created | 2566 | en_US |
dc.date.issued | 2566 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6166 | - |
dc.description.abstract | The purposes of this research were: 1) to construct and assess the efficiency of learning activities by using cognitively guided instruction (CGI) to promote numerical literacy for grade 5 students, using criterion of 75/75 2) to study the result of learning activities by using cognitively guided instruction (CGI) to promote numerical literacy for grade 5 students. Steps of research and development were 2 follows: Step 1: to construct and assess the efficiency of learning activities by using cognitively guided instruction (CGI) to promote numerical literacy for grade 5 students, using a criterion of 75/75. The activity was certified by 3 experts and then tried out with 3 students of grade 5 at Bannamphimittraphap 214 School in the second semester of academic year 2023 under Uttaradit Primary Educational Service area office 1, to evaluate the appropriateness of the language, contents, and time. After revising the activity, it was tried out with 9 students of grade 5 to assess the efficiency of learning activities by using criterion of 75/75. Step 2: to study the result of learning activities by using cognitively guided instruction (CGI) to promote numerical literacy for grade 5 students. The sample group was 11 students of grade 5 at Banwangprakot (Prachanukoon) School in the second semester of academic year 2023. This research used Purposive Sampling and One-Group Pretest-Posttest Design. The research tools included 1) learning activities by using cognitively guided instruction (CGI) 2) the measurement of numerical literacy 3) field notes. The data were analyzed using mean scores, standard deviation, Nonparametric Statistics of Wilcoxon (Z – test) and effectiveness equal (E1/E2). The result of this research 1. The learning activities by using cognitively guided instruction (CGI) had 4 steps; 1) Problem presentation step 2) to analyze and resolve the problem 3) to report the result and problem solving 4) to discuss and problem solving. The result of this research had appropriate and high quality (X-bar = 4.65, S.D. = 0.31) and the lesson plan had appropriate and high quality (X-bar = 4.56, S.D. = 0.27). The effectiveness was 76.48/75.19. 2. The result of learning activities by using cognitively guided instruction (CGI) 2.1 The numerical literacy in the posttest with learning activities by using cognitively guided instruction (CGI) was higher than in the pretest with a statistical level of .05. 2.2 Students gained the numerical literacy. Students could understand problem, analyze problems, interpret and explain solutions. Students could choose mathematical methods to solve problems and could define variables and mathematical symbols. Students could check the results and reasonableness of the answer by interpreting it within the context or situation of real-life problems. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) สร้างและประเมินประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้ โดยใช้การสอนแนะให้รู้คิด (CGI) เพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้เชิงตัวเลข สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ตามเกณฑ์ 75/75 2) ศึกษาผลการใช้กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้การสอนแนะให้รู้คิด (CGI) เพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้เชิงตัวเลข สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ดำเนินการวิจัยโดยประยุกต์ใช้กระบวนการวิจัยและพัฒนา (Research and Development) มี 2 ขั้นตอน ดังนี้ ขั้นตอนที่ 1 การสร้างและประเมินประสิทธิภาพกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้การสอนแนะให้รู้คิด (CGI) เพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้เชิงตัวเลข สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ตามเกณฑ์ 75/75 โดยพิจารณาควาเหมาะสมของกิจกรรมจากผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 3 คน จากนั้นนำไปทดลองใช้กับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนบ้านน้ำพี้มิตรภาพที่ 214 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุตรดิตถ์ เขต 1 จำนวน 3 คน เพื่อตรวจสอบความเหมาะสมของภาษา เนื้อหา และเวลาที่ใช้ จากนั้นปรับปรุงแก้ไขแล้วนำไปทดลองใช้กับนักเรียน จำนวน 9 คน เพื่อประเมินประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้ตามเกณฑ์ 75/75 ขั้นตอนที่ 2 ศึกษาผลการใช้กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้การสอนแนะให้รู้คิด (CGI) เพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้เชิงตัวเลข สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนบ้านวังปรากฏ(ประชานุกูล) จำนวน 11 คน โดยใช้วิธีการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) ใช้แบบแผนการทดลอง One-Group Pretest-Posttest Design เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้การสอนแนะให้รู้คิด (CGI) 2) แบบทดสอบวัดความฉลาดรู้เชิงตัวเลข 3) แบบบันทึกภาคสนาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติ ค่าเฉลี่ย (Mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ค่าสถิติ Nonparametric Statistics ของ Wilcoxon (Z – test) และหาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้ (E1/E2) 2. ผลการใช้กิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้การสอนแนะให้รู้คิด (CGI) 2.1 ความฉลาดรู้เชิงตัวเลขของนักเรียนหลังเรียนด้วยการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ โดยใช้การสอนแนะให้รู้คิด (CGI) สูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2.2 นักเรียนเกิดความฉลาดรู้เชิงตัวเลข โดยนักเรียนสามารถเข้าใจในปัญหา สามารถวิเคราะห์ปัญหา แปลความ และอธิบายวิธีการแก้ปัญหา สามารถเลือกใช้วิธีการทางคณิตศาสตร์มาใช้ในการแก้ปัญหา สามารถวางแผนแนวทางในการแก้ปัญหา สามารถกำหนดตัวแปร ตัวเลข หรือสัญลักษณ์ทางคณิตศาสตร์ แทนสถานการณ์ปัญหา โดยเขียนเป็นประโยคสัญลักษณ์ สามารถดำเนินการแก้ปัญหาโดยใช้ความสามารถในการใช้ตัวเลข สามารถพิจารณาวิธีการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ อธิบายเหตุผลในการตัดสินใจเลือกวิธีการที่ใช้ในการแก้ปัญหา ตรวจสอบผลลัพธ์ และความสมเหตุสมผลของคำตอบ โดยตีความภายใต้บริบทหรือสถานการณ์ปัญหาในชีวิตจริง | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | กิจกรรมการเรียนรู้ | th |
dc.subject | การสอนแนะให้รู้คิด (CGI) | th |
dc.subject | ความฉลาดรู้เชิงตัวเลข | th |
dc.subject | Learning Activities | en |
dc.subject | Cognitively Guided Instruction (CGI) | en |
dc.subject | Numerical Literacy | en |
dc.subject.classification | Mathematics | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Mathematics | en |
dc.title | การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้การสอนแนะให้รู้คิด (CGI) เพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้เชิงตัวเลข สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 | th |
dc.title | THE DEVELOPMENT OF LEARNING ACTIVITIES BY COGNITIVELY GUIDED INSTRUCTION (CGI) TO PROMOTE NUMERICAL LITERACY FOR GRADE 5 STUDENTS | en |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Angkana Onthanee | en |
dc.contributor.coadvisor | อังคณา อ่อนธานี | th |
dc.contributor.emailadvisor | angkanao@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | angkanao@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
KitthipornAksornniti.pdf | 6.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.