Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6125
Title: รูปแบบบรรจุภัณฑ์ผลไม้แปรรูปสำหรับการส่งออกสาธารณรัฐประชาชนจีน
Model of Packaging Design Processed Fruit for Export to China
Authors: Pobphorn Iamsai
พบพร เอี่ยมใส
Nirat Soodsang
นิรัช สุดสังข์
Naresuan University
Nirat Soodsang
นิรัช สุดสังข์
nirats@nu.ac.th
nirats@nu.ac.th
Keywords: การออกแบบบรรจุภัณฑ์
ผลไม้แปรรูป
ส่งออก
สาธารณรัฐประชาชนจีน
Packaging Design
Processed Fruit
Export
China
Issue Date: 2566
Publisher: Naresuan University
Abstract: This research has the objective to design processed fruit packaging for export to the People's Republic of China. and to evaluate the quality of packaging and the perception of consumers in the People's Republic of China towards packaging. From the sample group used in the research, there were 400 Chinese people in 4 metropolises, with a total of 3 design approaches for packaging, consisting of 3 Thai culture design guidelines, 3 Chinese cultural design guidelines, and 3 design guidelines. 3 types of international culture The research results found that Analysis of overall quality assessment of processed fruit packaging. It was found that there were 4 patterns with the highest total averages, consisting of Thai Cultural Concepts, Pattern 1 (using the Wat Arun tile graphics combined with green-tone Thai colors) with an overall average of (x̄ = 4.35). Standard deviation (S.D. = 0.60), Thai cultural concept model 2 (using graphic photographs of Wat Phra Kaew combined with black and brown tones) has an overall mean, mean (x̄ = 4.35), standard deviation. (S.D. = 0.62), Chinese cultural concept model 2 (using graphics of Chinese brush strokes combined with red tones) has an overall mean (x̄ = 4.35) and standard deviation (S.D. = 0.64). And the concept of international culture, type 2 (using graphics, photographs of agricultural field atmosphere with sky tones) has a total mean (x̄ = 4.35) and standard deviation (S.D. = 0.20). But if when analyzing the Assessing the quality of processed fruit packaging in terms of marketing factors that affect purchasing decisions. It was found that the Thai cultural concept, model 2, photo graphics of Wat Phra Kaew combined with black and brown tones) had an overall average value (x̄ = 4.55) standard deviation (S.D. = 0.22), International Culture Concept Model 1 (using UV Spot printed line graphics with white tones) has a total mean, mean (x̄ = 4.52), deviation. standard deviation (S.D. = 0.24) and international cultural concept model 2 (using graphic photographs of agricultural field atmosphere with sky tones) have a total mean, mean (x̄ = 4.48), standard deviation (S.D. = 0.26 )in order. And in addition to design analysis, the People's Republic of China has different export regulations for each type of product. Processed fruit products must apply for registration. Through the Department of Agriculture (Department of Agriculture) and submit an application in the system to obtain a product registration number from the General Administration of Customs of the People's Republic China (GACC), which the product registration number must appear on Packaging including outer packaging and the inner layer of the product including environmental packaging conditions
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อการออกแบบบรรจุภัณฑ์ผลไม้แปรรูปเพื่อส่งออกสาธารณรัฐประชาชนจีน และเพื่อประเมินคุณภาพของบรรจุภัณฑ์และการรับรู้ผู้บริโภคสาธารณรัฐประชาชนจีนที่มีต่อบรรจุภัณฑ์ จากกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ชาวจีนใน 4 มหานคร จำนวน 400 คน โดยมีการออกแบบบรรจุภัณฑ์ทั้งสิ้น 3 แนวทางการออกแบบ ประกอบด้วย แนวทางการออกแบบวัฒนธรรมไทย จำนวน 3 แบบ, แนวทางการออกแบบวัฒนธรรมจีน จำนวน 3 แบบ และแนวทางการออกแบบวัฒนธรรมสากล จำนวน 3 แบบ ผลการวิจัยพบว่า การวิเคราะห์การประเมินคุณภาพบรรจุภัณฑ์ผลไม้แปรรูปโดยรวม พบว่า มีค่าเฉลี่ยรวมสูงสุดจำนวน 4 รูปแบบ ประกอบด้วย แนวความคิดวัฒนธรรมไทยรูปแบบที่ 1 (การใช้กราฟิกลายกระเบื้องวัดอรุณรวมกับสีไทยโทนกลุ่มสีเขียว) มีค่าเฉลี่ยรวม ค่าเฉลี่ย (x̄ = 4.35) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D. = 0.60), แนวความคิดวัฒนธรรมไทยรูปแบบที่ 2 (การใช้กราฟิกภาพถ่ายวัดพระแก้วรวมกับสีโทนดำ น้ำตาล) มีค่าเฉลี่ยรวม ค่าเฉลี่ย (x̄ = 4.35) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D. = 0.62), แนวความคิดวัฒนธรรมจีนรูปแบบที่ 2 (การใช้กราฟิกลายเส้นพู่กันจีนรวมกับสีโทนแดง) มีค่าเฉลี่ยรวม ค่าเฉลี่ย (x̄ = 4.35) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D. = 0.64) และแนวความคิดวัฒนธรรมสากลรูปแบบที่ 2 (การใช้กราฟิกภาพถ่ายบรรยากาศทุ่งการเกษตรกับสีโทนท้องฟ้า) มีค่าเฉลี่ยรวม ค่าเฉลี่ย ( = 4.35) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D. = 0.20) แต่หากเมื่อการวิเคราะห์การประเมินคุณภาพบรรจุภัณฑ์ผลไม้แปรรูปด้านปัจจัยการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อ พบว่า แนวความคิดวัฒนธรรมไทยรูปแบบที่ 2 กราฟิกภาพถ่ายวัดพระแก้วรวมกับสีโทนดำ น้ำตาล) มีค่าเฉลี่ยรวม ค่าเฉลี่ย (x̄ = 4.55) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D. = 0.22), แนวความคิดวัฒนธรรมสากลรูปแบบที่ 1 (การใช้กราฟิกลายเส้นพิมพ์ UV Spot กับโทนสีขาว) มีค่าเฉลี่ยรวม ค่าเฉลี่ย (x̄ = 4.52) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D. = 0.24) และแนวความคิดวัฒนธรรมสากลรูปแบบที่ 2 (การใช้กราฟิกภาพถ่ายบรรยากาศทุ่งการเกษตรกับสีโทนท้องฟ้า) มีค่าเฉลี่ยรวม ค่าเฉลี่ย (x̄ = 4.48) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D. = 0.26)ตามลำดับ และนอกจากการวิเคราะห์ด้านการออกแบบแล้วสาธารณรัฐประชาชนจีนยังมีระเบียบการส่งออกของสินค้าแต่ละประเภทแตกต่างกันไป โดยสินค้าประเภทผลไม้แปรรูปจะต้องมีการขอขึ้นทะเบียน ผ่านกรมวิชาการเกษตร และยื่นคำขอในระบบเพื่อให้ได้เลขทะเบียนสินค้าจากศุลกากรแห่งสาธารณรัฐประชาชนจีน ซึ่งเลขทะเบียนสินค้าจะต้องปรากฎอยู่บนบรรจุภัณฑ์ทั้งบรรจุภัณฑ์ชั้นนอก และชั้นในของสินค้า ร่วมถึงเงื่อนไขบรรจุภัณฑ์ด้านสิ่งแวดล้อม ประกอบด้วย บรรจุภัณฑ์ร่วมกันทั้งสินต้องไม่เกิน 3 ชั้น และต้องมีการกำหนดขนาดของบรรจุภัณฑ์โดยการหาค่าสัมประสิทธิ์พื้นที่จำเป็นของบรรจุภัณฑ์ตามน้ำหนักของสินค่าต่อชิ้น
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6125
Appears in Collections:คณะสถาปัตยกรรมศาสต์ ศิลปะและการออกแบบ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PobphornIamsai.pdf14.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.