Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6066
Title: Effects of Physical Education Learning Activities Using Folk Sports Games  that affects basic movement skills  of students in grade 5 at Buraparat Wittayakarn School
ผลของการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้เกมกีฬาพื้นบ้านที่มีต่อการพัฒนาทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐานของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ในโรงเรียนบุรพรัตน์วิทยาคาร 
Authors: Jindaratn Sarakhon
จินดารัตน์ สาระคน
Pufa Savagpun
ภูฟ้า เสวกพันธ์
Naresuan University
Pufa Savagpun
ภูฟ้า เสวกพันธ์
pufas@nu.ac.th
pufas@nu.ac.th
Keywords: กิจกรรมการเรียนรู้
เกมกีฬาพื้นบ้าน
ทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐาน
ประถมศึกษา
learning activities
traditional sports games
Basic movement skills
primary school
Issue Date:  23
Publisher: Naresuan University
Abstract: The aim of this research is to 1) study the basic movement skills of fifth-grade students at Buraparat Wittayakarn School, and 2) compare the basic movement skills before and after learning through traditional sports activities. The research sample consisted of 24 fifth-grade students in the second semester of the academic year 2022, selected using purposive sampling. The research tools used were a learning management plan through traditional sports activities and a basic movement skills test. The research findings revealed that 1) the fifth-grade students at Buraparat Wittayakarn School had basic movement skills such as striking, kicking, catching, throwing, and running. Before learning, most of the students' basic movement skills were at the level of improvement, while after learning, most of the basic movement skills were at an excellent level. And 2) the results of the comparison of basic movement skills, which included striking, kicking, catching, throwing, and running, before and after learning through traditional sports activities, showed that students' basic movement skills were higher after the learning activities compared to before.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) ศึกษาระดับทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐานของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนบุรพรัตน์วิทยาคาร และ 2) เปรียบเทียบทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐานก่อนและหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้เกมกีฬาพื้นบ้าน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 24 คน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้เกมกีฬาพื้นบ้าน และแบบทดสอบทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1) นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนบุรพรัตน์วิทยาคาร มีทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐาน ได้แก่ การตี การเขี่ย การรับ-ส่ง การขว้าง และการวิ่ง ก่อนเรียนมีคะแนนทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐานส่วนใหญ่อยู่ในระดับปรับปรุง หลังเรียนมีคะแนนทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐานส่วนใหญ่อยู่ในระดับดีมาก และ 2) ผลการเปรียบเทียบทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐาน ซึ่งประกอบไปด้วย การตี เขี่ย รับ-ส่งสิ่งของ การขว้าง และการวิ่ง นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนบุรพรัตน์วิทยาคาร ก่อนและหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้เกมกีฬาพื้นบ้าน พบว่า ผลการเปรียบเทียบทักษะการเคลื่อนไหวพื้นฐาน หลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้เกมกีฬาพื้นบ้านสูงกว่าก่อนเรียน
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6066
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
64031253.pdf2.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.