Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6056
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPhitada Wonklamen
dc.contributorภิธาดา วอนกล่ำth
dc.contributor.advisorJakkrit Jantakoonen
dc.contributor.advisorจักรกฤษณ์ จันทะคุณth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2024-05-28T02:00:03Z-
dc.date.available2024-05-28T02:00:03Z-
dc.date.created2566en_US
dc.date.issued2566en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6056-
dc.description.abstractThe objectives of this research article were to 1) to construct and verify the efficiency of micro learning to strengthen the ability of using the foreign words in Thai for students grade from criteria 80/80 2) to compare the ability of using foreign words in Thai for grade 6 students before and after studying with micro learning to strengthen the ability of using foreign words in Thai for grade 6 students between before and after learning and 3) to study the students' satisfaction towards micro learning. The research model is research and development. The sample group was 15 students from grade 6. Second semester, academic year 2021, Banpongpa School, Phitsanulok which were obtained by purposive sampling. The research tools were: 1) Micro learning to strengthen the ability of using foreign language words in Thai for grade 6 students 2) Test for measuring the ability of using foreign words in Thai and 3) A satisfaction questionnaire. Data were analyzed using percentage, mean, standard deviation, and Z-test. The results of the research were as follow: 1) The micro learning to enhance the ability of using foreign words in Thai for to developed grade 6 students, the appropriateness was at the highest level (M = 4.51 S.D.=0.46) and the efficiency was 83.67/82.10, which met the set criteria. 2) The students have the ability to use foreign words in Thai. After studying with micro learning to strengthen the ability of using foreign words in Thai for grade 6 students, it was higher than before at the statistical significance level of 0.05. and 3) The students are satisfied with micro learning to enhance their ability of using foreign words in Thai. For grade 6 students, it is at the highest level. (M = 4.72 S.D.=0.45)en
dc.description.abstractบทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างและประเมินประสิทธิภาพของไมโครเลิร์นนิง เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการใช้คำภาษาต่างประเทศในภาษาไทย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษา ปีที่ 6 ตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบความสามารถในการใช้คำภาษาต่างประเทศในภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ก่อนและหลังเรียนด้วยไมโครเลิร์นนิง เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการใช้คำภาษาต่างประเทศในภาษาไทย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนและ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนรู้ด้วย ไมโครเลิร์นนิง รูปแบบการวิจัยเป็นการวิจัยและพัฒนา กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นประถมศึกษา ปีที่ 6 จำนวน 15 คน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 โรงเรียนบ้านโป่งปะ จังหวัดพิษณุโลก ใช้วิธีคัดเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) ไมโครเลิร์นนิงเพื่อเสริมสร้างความสามารถในการใช้คำภาษาต่างประเทศ ในภาษาไทย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 2) แบบทดสอบวัดความสามารถในการใช้คำภาษาต่างประเทศในภาษาไทย และ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าซี ผลการวิจัยพบว่า 1) ไมโครเลิร์นนิงเพื่อเสริมสร้างความสามารถในการใช้คำภาษาต่างประเทศในภาษาไทย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด (M = 4.51, S.D. = 0.46) และมีประสิทธิภาพเท่ากับ 83.67/82.10 สูงกว่าเกณฑ์ 80/80 2) นักเรียนมีความสามารถในการใช้คำภาษาต่างประเทศในภาษาไทยหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และ 3) ความพึงพอใจต่อการเรียนด้วยไมโครเลิร์นนิง เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการใช้คำภาษาต่างประเทศในภาษาไทย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (M = 4.72, S.D.=0.45)th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectไมโครเลิร์นนิงth
dc.subjectความสามารถในการใช้คำภาษาต่างประเทศในภาษาไทยth
dc.subjectMicrolearningen
dc.subjectThe ability of using foreign languages in Thaien
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleการพัฒนาไมโครเลิร์นนิ่ง เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการใช้คำภาษาต่างประเทศในภาษาไทย สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษา ปีที่ 6th
dc.titleThe development of the micro learning to strengthen the ability of using foreign language words in Thai for grade 6 studentsen
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorJakkrit Jantakoonen
dc.contributor.coadvisorจักรกฤษณ์ จันทะคุณth
dc.contributor.emailadvisorjakkritj@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorjakkritj@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PhitadaWonklam.pdf3.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.