Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6024
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Pornyanee Srisawat | en |
dc.contributor | พรญาณี ศรีสวัสดิ์ | th |
dc.contributor.advisor | Brapaas Pengpoom | en |
dc.contributor.advisor | ประภาษ เพ็งพุ่ม | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2024-05-08T02:18:30Z | - |
dc.date.available | 2024-05-08T02:18:30Z | - |
dc.date.created | 2565 | en_US |
dc.date.issued | 2565 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/6024 | - |
dc.description.abstract | The objectives of this research were 1) to determine the effectiveness of cooperative learning activities using STAD techniques combined with skill exercises. To develop reading comprehension abilities for Prathomsuksa 3 students to be effective according to the 80/80 criterion. 2) To compare reading comprehension ability. 3) to study the satisfaction of grade 3 students towards the cooperative learning activities by STAD technique for grade 3 students. STAD combined with skill exercises The sample group used in the research were Prathom Suksa 3 students in the second semester of the academic year 2022 at Wat Mongkolsathit School. Bang Ta Ngai Subdistrict Banphot Phisai District Nakhon Sawan Province, 1 room, 27 people by using specific selection method. The research tools were: 1) 6 plans for cooperative learning activities using STAD techniques, 2 hours each, totaling 12 hours; 3) a pre- and post-learning reading comprehension test on the subject of reading comprehension, 30 items, 4) a satisfaction questionnaire of primary school students. The 3rd towards cooperative learning with STAD techniques combined with skill exercises. The statistics used for data analysis were mean, standard deviation (S.D.), dependent t-test. The results showed that 1) the efficiency of the cooperative learning activities using STAD techniques combined with skill exercises To develop reading comprehension abilities For grade 3 students, the efficiency (E1/E2) was 86.85/80.37, which was higher than the specified criterion. For Prathomsuksa 3 students, after cooperative learning with STAD techniques combined with higher skill exercises before school. 3) The satisfaction of Prathom Suksa 3 students towards the cooperative learning activities using STAD techniques and skill exercises at the .05 level of significance. Overall, satisfaction was at the highest level. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อหาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD ร่วมกับแบบฝึกทักษะ เพื่อพัฒนาความสามารถด้านการอ่านจับใจความสำคัญ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านการอ่านจับใจความสำคัญ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ก่อนและหลังการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD ร่วมกับแบบฝึกทักษะ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD ร่วมกับแบบฝึกทักษะ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โรงเรียนวัดมงคลสถิตย์ ตำบลบางตาหงาย อำเภอบรรพตพิสัย จังหวัดนครสวรรค์ จำนวน 1 ห้อง จำนวน 27 คน โดยใช้วิธีการเลือกแบบเฉพาะเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD จำนวน 6 แผน แผนละ 2 ชั่วโมง รวมเวลา 12 ชั่วโมง 2) แบบฝึกทักษะการอ่านจับใจความสำคัญของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่มีเนื้อหาเป็นบทอ่าน จำนวน 6 แบบฝึก 3) แบบทดสอบวัดความสามารถด้านการอ่านจับใจความสำคัญก่อนและหลังการเรียนรู้ เรื่อง การอ่านจับใจความสำคัญ จำนวน 30 ข้อ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจต่อของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD ร่วมกับแบบฝึกทักษะ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) การทดสอบ t-test dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) ประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD ร่วมกับแบบฝึกทักษะ เพื่อพัฒนาความสามารถด้านการอ่านจับใจความสำคัญ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 มีประสิทธิภาพ (E1/E2) เท่ากับ 86.85/80.37 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด 2) ความสามารถด้านการอ่านจับใจความสำคัญ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 หลังการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD ร่วมกับแบบฝึกทักษะสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD ร่วมกับแบบฝึกทักษะ โดยภาพรวมมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมากที่สุด | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | การเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD; แบบฝึกทักษะ; การอ่านจับใจความสำคัญ | th |
dc.subject | STAD Cooperative Learning; Skill Exercises; Reading Comprehension | en |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | การพัฒนาความสารมารถด้านการอ่านจับใจความสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โดยการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD ร่วมกับแบบฝึกทักษะ | th |
dc.title | The development of reading comprehension abilities for Prathomsuksa 3 students by cooperative learning with STAD techniques combined with skill exercises | en |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Brapaas Pengpoom | en |
dc.contributor.coadvisor | ประภาษ เพ็งพุ่ม | th |
dc.contributor.emailadvisor | brapaasp@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | brapaasp@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PornyaneeSrisawat.pdf | 8.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.