Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5992
Title: | แอปพลิเคชันออกแบบระบบอัตลักษณ์แบรนด์ดิจิทัล กลุ่มผลิตภัณฑ์นวัตกรรมอาหาร Application for Designing Digital Brand Identity System in Food Innovation Group |
Authors: | Tinnawong Rakisarakul ทินวงษ์ รักอิสสระกุล Nirat Soodsang นิรัช สุดสังข์ Naresuan University Nirat Soodsang นิรัช สุดสังข์ nirats@nu.ac.th nirats@nu.ac.th |
Keywords: | แอปพลิเคชัน การออกแบบ อัตลักษณ์ แบรนดิจิทัล ผลิตภัณฑ์นวัตกรรมอาหาร Application Design Identity Digital Brand Food Innovation Product |
Issue Date: | 2566 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | This research aims to 1) develop a designing digital brand identity system, 2) design and evaluate the effectiveness of an application for designing digital brand identity system in food innovation group, and 3) assess the quality of the design. The tools used in this research include evaluation forms and the application for designing digital brand identity system in food innovation group. The research method involves collecting document data and research related to design systems, applications, and digital technology in digital brand identity and food innovation group. This includes designing the user interface and graphic interactions, developing the application for designing digital brand identity system in food innovation group, and testing with a sample group of 10 pairs of designers and digital entrepreneurs in the food innovation group. The application's effectiveness was evaluated by a group of 5 application experts, and the design quality was assessed by 5 design experts. Data was analyzed using mean (x̅) and standard deviation (S.D.). The research found that: The designing digital brand identity system consists of 8 stages: 1) Discovery, 2) Research, 3) Sketch, 4) Creation, 5) Presentation, 6) Idea Development, 7) Model Development, and 8) Delivery. The design of the application menu system includes 1) Exploration, contract making, and data study, 2) Designing product names, logos, taglines, colors, fonts, styles, and techniques, 3) Coordination of formats and communication channels, and scheduling, 4) User manual and performance effectiveness of the application for designing digital brand identity system in food innovation group: The overall criteria for assessment were rated at a high level (x̅=4.30, S.D. = 0.68). In terms of design, the assessment criteria were also rated high (x̅=4.26, S.D. =0.59), as well as in operational efficiency (x̅ =4.35, S.D.=0.80). Part 3, Quality of Design: The quality of design in digital brand identity system in food innovation group, as collaboratively created by designers and digital entrepreneurs, involved 10 works. The overall design included mixed logo elements combining images and text, monochromatic colors, natural textures, and Gothic fonts. The overall assessment criteria were rated at a high level (x̅=4.25, S.D.=0.42). การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาระบบออกแบบอัตลักษณ์แบรนด์ดิจิทัล 2) เพื่อออกแบบ และประเมินประสิทธิภาพแอปพลิเคชันออกแบบอัตลักษณ์แบรนด์ดิจิทัล กลุ่มผลิตภัณฑ์นวัตกรรมอาหาร 3) เพื่อประเมินคุณภาพการออกแบบ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบประเมิน และแอปพลิเคชันออกแบบ อัตลักษณ์แบรนด์ดิจิทัล กลุ่มผลิตภัณฑ์นวัตกรรมอาหาร วิธีการวิจัย คือ การรวบรวมข้อมูลเอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับระบบออกแบบ แอปพลิเคชันและเทคโนโลยีดิจิทัล อัตลักษณ์แบรนด์ดิจิทัล ผลิตภัณฑ์ นวัตกรรมอาหาร การออกแบบส่วนต่อประสานกราฟิกกับผู้ใช้งาน ออกแบบและพัฒนาแอปพลิเคชันออกแบบ อัตลักษณ์แบรนด์ดิจิทัล กลุ่มผลิตภัณฑ์นวัตกรรมอาหาร และทดสอบกับกลุ่มตัวอย่าง คือ นักออกแบบและผู้ประกอบการดิจิทัล กลุ่มผลิตภัณฑ์นวัตกรรมอาหาร จำนวน 10 คู่ การประเมินผลประสิทธิภาพแอปพลิเคชัน จากกลุ่มผู้เชี่ยวชาญด้านแอปพลิเคชัน จำนวน 5 ท่าน และประเมินคุณภาพการออกแบบจากกลุ่มผู้เชี่ยวชาญด้านการออกแบบ จำนวน 5 ท่าน และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติค่าเฉลี่ย (x̅) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ผลการวิจัยพบว่า ตอนที่ 1 ระบบออกแบบอัตลักษณ์แบรนด์ดิจิทัล ประกอบด้วย 8 ระยะ คือ 1) การสำรวจ 2) การค้นคว้า 3) การร่างแบบ 4) การผลิตแบบ 5) การเสนอแบบ 6) การพัฒนาความคิด 7) การพัฒนาแบบ และ 8) การส่งมอบ ตอนที่ 2 การออกแบบระบบเมนูการใช้งาน ประกอบด้วย 1) การสำรวจ การทำสัญญา และศึกษาข้อมูล 2) การออกแบบ ชื่อสินค้า ตราสัญลักษณ์ แท็กไลน์ สี ตัวอักษร รูปแบบ และเทคนิค 3) การติดต่อประสานงาน รูปแบบและช่องทางติดต่อ และกำหนดการ 4) คู่มือการใช้งาน ประสิทธิภาพแอปพลิเคชันออกแบบอัตลักษณ์ แบรนด์ดิจิทัล กลุ่มผลิตภัณฑ์นวัตกรรมอาหาร ภาพรวมเกณฑ์การประเมินอยู่ในระดับมาก (x̅=4.30, S.D.= 0.68) ด้านการออกแบบ เกณฑ์การประเมินอยู่ในระดับมาก (x̅=4.26, S.D.=0.59) ด้านประสิทธิภาพการใช้งาน เกณฑ์การประเมินอยู่ในระดับมาก (x̅=4.35, S.D.=0.80) ตอนที่ 3 คุณภาพการออกแบบ จากผลงานการออกแบบอัตลักษณ์แบรนด์ดิจิทัล กลุ่มผลิตภัณฑ์นวัตกรรมอาหารของนักออกแบบร่วมกับผู้ประกอบการดิจิทัล กลุ่มผลิตภัณฑ์นวัตกรรมอาหาร จำนวน 10 ผลงาน ภาพรวมผลงานการออกแบบอัตลักษณ์แบรนด์ องค์ประกอบของตราสัญลักษณ์แบบผสม ผสานทั้งภาพและตัวอักษร สีเอกรงค์ พื้นผิวธรรมชาติ และตัวอักษรแบบโกธิค ภาพรวมเกณฑ์การประเมินอยู่ในระดับมาก (x̅=4.25, S.D.=0.42) |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5992 |
Appears in Collections: | คณะสถาปัตยกรรมศาสต์ ศิลปะและการออกแบบ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TinnawongRakisarakul.pdf | 11.7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.