Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5948
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Amita Kaewta | en |
dc.contributor | อมิตา แก้วตา | th |
dc.contributor.advisor | Henry yuh Anchunda | en |
dc.contributor.advisor | Henry Yuh Anchunda | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2024-01-30T02:30:43Z | - |
dc.date.available | 2024-01-30T02:30:43Z | - |
dc.date.created | 2566 | en_US |
dc.date.issued | 2566 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5948 | - |
dc.description.abstract | This study aims to 1) compare the students' English-speaking ability before and after the hypothetical role-playing activity test, 2) assess their English-speaking ability after the hypothetical role-playing activity test using the CEFR standard language competency level of A2, and 3) evaluate the student's satisfaction of the learning management process using hypothetical role-playing activities. For the sample group, 42 seventh-grade students (second semester, academic year 2022) from Khanuwittaya School, Kamphaeng Phet Province, were selected through random sampling. This pre-experimental research design study utilized the One-Group-Pretest-Posttest Design model. Data collection instruments included five role-play lessons, pre-post-tests to assess English speaking ability, and questionnaires to assess students' satisfaction with the role-playing activities. The study was conducted for five weeks. Data were analyzed using independent t-tests, mean, and standard deviation (S.D.). Research results showed that the English-speaking skills of the experimental group significantly improved after the hypothetical role-play activities designed for this study, with a 0.05 significant level. The English-speaking ability of the students after the CEFR posttest in all aspects was B1+, which was higher than the required CEFR level for junior high school, A2. The students rated the role-playing activities with a high satisfaction level, with a mean score of 4.01 and a standard deviation (S.D.) of 0.71. This study found that hypothetical role-playing activity effectively enhanced the participants' English-speaking ability, helped the students achieve the expected English language proficiency level following the CEFR standard, and was well-received by the students. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1)เพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนก่อนและหลังการทดลองกิจกรรมการแสดงบทบาทสมมติ 2) เพื่อศึกษาความสามารถด้านการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนหลังการทดลองกิจกรรมการแสดงบทบาทสมมติกับระดับความสามารถทางภาษาตามกรอบมาตรฐาน CEFR ที่ระดับ A2 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจต่อกระบวนการจัดการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมการแสดงบทบาทสมมติ กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จำนวน 42 คน โรงเรียนขาณุวิทยา จังหวัดกำแพงเพชร ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 เลือกโดยสุ่มแบบกลุ่ม(Group random sampling )การวิจัยครั้งนี้เป็นลักษณะงานวิจัยเชิงทดลองเบื้องต้น (Pre- Experimental Research)โดยใช้รูปแบบตามแผนการทดลองกลุ่มเดียวทดสอบก่อนและหลังเรียน (One-Group-Pretest-Posttest Design) เครื่องมือที่ใช้ในการทดลองและเก็บข้อมูลคือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมบทบาทสมติจานวน 5 บทเรียน 2) แบบทดสอบวัดความสามารถในการพูดพูดภาษาอังกฤษก่อนเรียนและหลังเรียน และ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อบทบาทสมมติ ระยะเวลาในการทดลองจานวน 5 สัปดาห์ สถิติในการวิจัยได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยt- test และ ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยปรากฏว่า 1) ทักษะการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารหลังเรียนโดยใช้กิจกรรมบทบาทสมมติสูงขึ้นกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2)ความสามารถด้านการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนหลังการทดลองกิจกรรมการแสดงบทบาทสมมติกับระดับความสามารถทางภาษาตามกรอบมาตรฐาน CEFR ที่ระดับ A2 หลังการทดลอง ภาพรวมทุกด้าน อยู่ในระดับความสามารถทางภาษาตามกรอบ CEFR ที่ระดับ B1+ ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ความสามารถทางภาษาตามกรอบมาตรฐาน CEFR ของระดับมัธยมศึกษาตอนต้นหรือการศึกษาภาคบังคับที่กำหนดไว้ที่ระดับ A2 และ 3) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อบทบาทสมมติรวมทุกด้านโดยเฉลี่ยอยู่ในระดับพึงพอใจมาก (Mean = 4.01, S.D. = 0.71) การศึกษาครั้งนี้พบว่า กิจกรรมการเล่นบทบาทสมมติมีประสิทธิภาพในการเสริมสร้างความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษของผู้เข้าร่วม ช่วยให้นักเรียนบรรลุระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษที่คาดหวังตามมาตรฐาน CEFR และได้รับการตอบรับอย่างดีจากนักเรียน | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | บทบาทสมสมติ, ทักษะการพูด, ความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษ | th |
dc.subject | Role-play speaking skills English-speaking ability | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | การส่งเสริมทักษะการพูดภาษาอังกฤษโดยใช้กิจกรรมdkiแสดงบทบาทสมมติของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนขาณุวิทยา จังหวัดพิษณุโลก | th |
dc.title | An Enhancement of seventh-grade students’ English speaking skill through role- play: Khanuwittaya School, Kamphaengphet | en |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Henry yuh Anchunda | en |
dc.contributor.coadvisor | Henry Yuh Anchunda | th |
dc.contributor.emailadvisor | henryy@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | henryy@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Education | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AmitaKaewta.pdf | 2.79 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.