Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5922
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Kitsana Prachimma | en |
dc.contributor | กฤษณะ ประฉิมมะ | th |
dc.contributor.advisor | Aumporn Lincharoen | en |
dc.contributor.advisor | เอื้อมพร หลินเจริญ | th |
dc.contributor.other | Naresuan University | en |
dc.date.accessioned | 2023-12-08T04:00:49Z | - |
dc.date.available | 2023-12-08T04:00:49Z | - |
dc.date.created | 2566 | en_US |
dc.date.issued | 2566 | en_US |
dc.identifier.uri | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5922 | - |
dc.description.abstract | This study aimed to develop a science learning activities Package using problem-based learning to promote learning achievement on the quantity of electricity for Mathayomsuksa 3 students with the purposes 1) to create and find the efficiency of the science learning activities using problem-based learning to promote learning achievement on the quantity of electricity for Mathayomsuksa 3 students to meet the 75/75 criterion, 2) to compare achievements between pre-and post-learning by using science learning activities Package using problem-based learning to promote learning achievement on the quantity of electricity for Mathayomsuksa 3 students, and 3) to study the satisfaction of students towards science learning activities Package using problem-based learning to promote academic achievement for Mathayomsuksa 3 students based on the process of research and development. The experiment was performed with 15 Mathayomsuksa 3 students in the second semester of the academic year 2022 at Ban Wang Thap Sai School under Phichit Primary Educational Service Area Office 1 through purposive sampling. The research instrument included science learning activities using problem-based learning on the quantity of electricity for Mathayomsuksa 3 students, an achievement test, and a student satisfaction questionnaire. The statistics for data analysis included mean and standard deviation, the efficiency of science learning activities determined by the formula E1/E2, discrimination power, accuracy, and t-test dependent for comparing the learning achievements before and after learning. The findings were as follows: 1. science learning activities Package using problem-based learning on the quantity of electricity for Mathayomsuksa 3 students were appropriate based on the experts' opinions at a high level. The E1/E2 efficiency was 75.70/76.56, meeting the 75/75 criterion. 2. Students experiencing science learning activities using problem-based learning to promote learning achievement on the quantity of electricity for Mathayomsuksa 3 students had post-learning achievement higher than pre-learning. 3. Students Whos team with science learning activities Package using problem-based learning to promote learning achievement on the quantity of electricity for Mathayomsuksa 3 students had overall satisfaction at a high level. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมาย 1) เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ปริมาณทางไฟฟ้า สำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ให้ได้ตามเกณฑ์ 75/75 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียน โดยใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ปริมาณทางไฟฟ้า สำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน สำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ดำเนินการตามกระบวนการวิจัยและพัฒนา 3 ขั้นตอน ตามจุดมุ่งหมายของการวิจัย วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ประสิทธิภาพ E1/E2 และสถิติการทดสอบทีแบบสองกลุ่มไม่เป็นอิสระ ผลการวิจัย พบว่า 1)ชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน เรื่อง ปริมาณทางไฟฟ้า สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ทั้ง 5 ชุด มีความเหมาะสมตามความคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญอยู่ในระดับมาก และมีประสิทธิภาพ E1/E2 เท่ากับ 75.70/76.56 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ 75/75 ที่กำหนดไว้ 2) นักเรียนที่เรียนด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ปริมาณทางไฟฟ้า สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) นักเรียนที่เรียนด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องปริมาณทางไฟฟ้า สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 มีความพึงพอใจในภาพรวม อยู่ในระดับมาก | th |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | Naresuan University | en_US |
dc.rights | Naresuan University | en_US |
dc.subject | ชุดกิจกรรมการเรียนรู้,การเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน, ปริมาณทางไฟฟ้า | th |
dc.subject | Learning activity packages Problem-based Quantity of electricity | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.title | การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ โดยใช้ปัญหาเป็นฐานเพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ปริมาณทางไฟฟ้า สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 | th |
dc.title | THE DEVELOPMENT OF SCIENCE LEARNING ACTIVITIES USING PROBLEM-BASED LEARNING TO PROMOTE LEARNING ACHIEVEMENT ON THE QUANTITY OF ELECTRICITY FOR MATHAYOMSUKSA 3 STUDENTS | en |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Aumporn Lincharoen | en |
dc.contributor.coadvisor | เอื้อมพร หลินเจริญ | th |
dc.contributor.emailadvisor | aumpornli@nu.ac.th | en_US |
dc.contributor.emailcoadvisor | aumpornli@nu.ac.th | en_US |
dc.description.degreename | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Educational Administration and Development | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาบริหาร วิจัย และพัฒนานวัตกรรมทางการศึกษา | th |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
KitsanaPrachimma.pdf | 1.61 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.