Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5886
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPornnapa Thaddokmaien
dc.contributorพรนภา ทัดดอกไม้th
dc.contributor.advisorNattaphong Sakulleawen
dc.contributor.advisorณัฏฐพงษ์ สกุลเลี่ยวth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2023-10-31T04:09:05Z-
dc.date.available2023-10-31T04:09:05Z-
dc.date.created2565en_US
dc.date.issued2565en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5886-
dc.description.abstractThis thesis would like to portray the transformation of time in Thai Society, especially through the introduction of the mechanical clock standard-time between the 1920s-1950s. It argues that the 1920s was marked as the beginning of the official synchronization of nationnal time with global time, as a result of Siam's participation in the international Prime Meridian Conference in London, Great Britain, in 1918. Since then, the mechanical clock time started to have a great influence in Thai people's every aspect of life, generating from the varieties of the state's policies and apparatus. After the revolution in 1932, the revolutionary goverment continued to project the mechanical time as obviously seen in the implantation of the punctuality ethics in the citizen's mind; especially the declaration of the state Mandate no.11 by The Phibunsongkram government which required the people to sychronize their lives with the hand of mechanic clock, and instructed that their daily lives should be partioned into 3 modules, 8 hours each: work time, recreation time, and bedtime.en
dc.description.abstractวิทยานิพนธ์ชิ้นนี้ต้องการที่จะเเสดงให้เห็นถึงการเปลี่ยนแปลงความคิดทางเวลาในสังคมสยามไทย โดยเฉพาะนับตั้งเเต่มีการเริ่มปฏิบัติใช้เวลามาตรฐานนาฬิกากลในช่วงทศวรรษ 2460-2500 ทั้งนี้ ในช่วงทศวรรษ 2460 นับว่าเป็นจุดเริ่มต้นของการผสานเวลาของไทยเข้ากับเวลาโลกหรือเวลาสากล อันเป็นผลจากการที่รัฐบาลเข้าร่วมการประชุมนานาประเทศว่าด้วยอุทกศาสตร์ ณ กรุงลอนดอน ประเทศอังกฤษ ในช่วงปี พ.ศ.2462 จึงทำให้ตั้งเเต่นั้นมาเวลานาฬิกากลเริ่มมีอิทธิพลต่อการดำเนินชีวิตของผู้คนในสังคมไทย ดังจะเห็นได้จากการที่รัฐบาลเริ่มปลูกฝังความคิดทางเวลาแบบใหม่ หรือการให้ความสำคัญเกี่ยวกับการตรงต่อเวลา ลงในประกาศรัฐนิยมฉบับที่ 11 โดยเริ่มเข้ามาควบคุมจัดสรรเวลาในหนึ่งวันของประชาชนออกเป็น 3 ส่วน ส่วนละ 8 ชั่วโมง คือ เวลาทำงาน เวลาพักผ่อน เเละเวลานอน เป็นต้นth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectนาฬิกากลth
dc.subjectมาตรฐานเวลาth
dc.subjectการตรงต่อเวลาth
dc.subjectmechanic clocken
dc.subjectstandardtimeen
dc.subjectpunctuality ethicsen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationHistory and archaeologyen
dc.titleเวลาแบบใหม่ในสยาม: นาฬิกา ปฏิทิน และการก่อรูปรัฐสมัยใหม่th
dc.titleNew Times in  Siam: Clock Calendar and the Formation of a Modern Stateen
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorNattaphong Sakulleawen
dc.contributor.coadvisorณัฏฐพงษ์ สกุลเลี่ยวth
dc.contributor.emailadvisornattaphongs@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisornattaphongs@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Arts (M.A.)en
dc.description.degreenameศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Historyen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาประวัติศาสตร์th
Appears in Collections:คณะสังคมศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PornnapaThaddokmai.pdf1.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.