Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5850
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSaithan Manyuttithamen
dc.contributorสายธาร มั่นยุติธรรมth
dc.contributor.advisorJakkrit Jantakoonen
dc.contributor.advisorจักรกฤษณ์ จันทะคุณth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2023-10-31T04:07:00Z-
dc.date.available2023-10-31T04:07:00Z-
dc.date.created2566en_US
dc.date.issued2566en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5850-
dc.description.abstractThe objectives of this research were 1) to construct and evaluate the quality of the competency based integrated unit on “Bueng Boraphet Conservation” to enhance environmental literacy for Mathayomsuksa 4 students and 2) to implement of the the competency based integrated unit on “Bueng Boraphet Conservation”. The sample consisted of 21 Mathayomsuksa 4, studying in the second semester of the 2022 at Buengboraphet Wittaya School, Nakhon Sawan Province. selected by simple random sampling. The research instruments included the competency based integrated unit on “Bueng Boraphet Conservation”, environmental knowledge test, environmental attitude test, and environmental behavior questionnaire. Data were analyzed using mean, standard deviation, percentage, and t – test. The research results revealed that: 1. competency based integrated unit on “Bueng Boraphet Conservation” to enhance environmental literacy for Mathayomsuksa 4 students developed ; there were 10 components : 1) mind map 2) learning outcome 3) core competency 4) specific competency 5) competency based learning objective 6) learning evidence  7) content 8) situation for competency assessment 9) learning activities 10) measurement and evaluation. The results of appropriateness of learning activities were at a highest level (M = 4.70, S.D. = 0.51) and the result of the pilot study of the competency based integrated unit was found that the competency based integrated unit was Possible to implement in practice.  2. Mathayomsuksa 4 students had environmental literacy after learning with the competency based integrated unit on “Bueng Boraphet Conservation”   to enhance environmental literacy for Mathayomsuksa 4 students, it was higher than before learning and statistically significant at the .05 level.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) สร้างและประเมินคุณภาพของหน่วยการเรียนรู้บูรณาการฐานสมรรถนะ เรื่อง อนุรักษ์บึงบอระเพ็ด เพื่อส่งเสริมการรู้สิ่งแวดล้อม สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 และ2) ทดลองใช้หน่วยการเรียนรู้บูรณาการฐานสมรรถนะ เรื่อง อนุรักษ์บึงบอระเพ็ด กลุ่มเป้าหมาย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โรงเรียนบึงบอระเพ็ดวิทยา จังหวัดนครสวรรค์ โดยคัดเลือกแบบการสุ่มอย่างง่าย จำนวน 21 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) หน่วยการเรียนรู้บูรณาการฐานสมรรถนะ เรื่อง อนุรักษ์บึงบอระเพ็ด 2) แบบทดสอบวัดความรู้ด้านสิ่งแวดล้อม 3) แบบวัดเจตคติด้านสิ่งแวดล้อม และ 4) แบบสอบถามพฤติกรรมด้านสิ่งแวดล้อม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ร้อยละ และการทดสอบที ผลการวิจัยพบว่า 1. หน่วยการเรียนรู้บูรณาการฐานสมรรถนะ เรื่อง อนุรักษ์บึงบอระเพ็ดเพื่อส่งเสริมการรู้สิ่งแวดล้อม สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่พัฒนาขึ้น มี 10 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) ผังมโนทัศน์ 2) ผลลัพธ์การเรียนรู้ 3) สมรรถนะหลัก 4) สมรรถนะเฉพาะ 5) จุดประสงค์การเรียนรู้เชิงสมรรถนะ 6) หลักฐานการเรียนรู้ 7) สาระการเรียนรู้ 8) สถานการณ์ที่ใช้ประเมินสมรรถนะ 9) กิจกรรมการเรียนรู้ และ10) การวัดและประเมินผล มีผลการประเมินความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย = 4.70, ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน= 0.51) และผลการศึกษานำร่องหน่วยการเรียนรู้บูรณาการฐานสมรรถนะ พบว่า หน่วยการเรียนรู้ บูรณาการฐานสมรรถนะมีความเป็นไปได้ในการนำไปปฏิบัติจริง  2. นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 มีการรู้สิ่งแวดล้อมหลังเรียนด้วยหน่วยการเรียนรู้บูรณาการฐานสมรรถนะเรื่อง อนุรักษ์บึงบอระเพ็ด สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectหน่วยการเรียนรู้บูรณาการฐานสมรรถนะth
dc.subjectการรู้สิ่งแวดล้อมth
dc.subjectcompetency cased integrated uniten
dc.subjectenvironmental literacyen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleการพัฒนาหน่วยการเรียนรู้บูรณาการฐานสมรรถนะะ เรื่อง อนุรักษ์บึงบอระเพ็ดเพื่อส่งเสริมการรู้สิ่งแวดล้อม สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4th
dc.titleThe Development of Competency based Integrated unit on “Bueng Boraphet Conservation” to Enhance Environmental Literacy for Mathayomsuksa 4 Studentsen
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorJakkrit Jantakoonen
dc.contributor.coadvisorจักรกฤษณ์ จันทะคุณth
dc.contributor.emailadvisorjakkritj@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorjakkritj@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educationen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SaithanManyuttitham.pdf4.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.