Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5849
Title: การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้แบบเน้นงานปฏิบัติ ร่วมกับการเรียนรู้แบบพอดีคำเพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการพูดสื่อสาร สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3
A DEVELOPMENT OF LEARNING ACTIVITY BY USING TASK-BASED LEARNING COMBINED WITH NANO LEARNINGTO ENHANCE SPEAKING ABILITYFOR PRATHOMSUKSA 3 STUDENTS
Authors: Pimonpud Srisuwan
พิมลพัตร์ ศรีสุวรรณ์
Kobsook Kongmanus
กอบสุข คงมนัส
Naresuan University
Kobsook Kongmanus
กอบสุข คงมนัส
kobsookk@nu.ac.th
kobsookk@nu.ac.th
Keywords: กิจกรรมการเรียนรู้, การเรียนรู้แบบเน้นงานปฏิบัติ, การเรียนรู้แบบพอดีคำ, ความสามารถด้านการพูดสื่อสาร
Learning activity Task-based learning Nano Learning Speaking ability
Issue Date: 2566
Publisher: Naresuan University
Abstract: The purposes of this research were 1) to construct and assess the efficiency of a learning activity by using task-based learning combined with nano learning to enhance the communicative speaking ability for prathomsuksa 3 students, using a criterion of 80/80, and 2) to implement the outcomes of this learning activity by comparing the speaking ability of students before and after the activity. The study followed a research and development. The sample group was 20 students of prathomsuksa 3 students at Banpangkanoon School under the Primary Educational Service Area Office Kamphaengphet 1 in the first semester of academic year 2023 by purposive sampling. The research tools included the learning activity by using task-based learning combined with nano learning to enhance speaking ability, lesson plan and a speaking ability test. The data were analyzed using mean scores, standard deviation (S.D.), effectiveness equal (E1/E2) and t-test dependents.           The results showed that (1) Learning activities consist of 3 steps as follows: 1) Pre-task Nano learning 2) Task cycle Nano learning and 3) Language focus Nano learning. The activity was of appropriate quality with the highest level of effectiveness at 82.26/80.56. (2) The implementation of the outcomes of the learning activity showed that: speaking ability in the posttest was higher than in the pretest with a statistical level of .05.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้แบบเน้นงานปฏิบัติร่วมกับการเรียนรู้แบบพอดีคำ เพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการพูดสื่อสาร สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ตามเกณฑ์ 80/80 2) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านการพูดสื่อสารก่อนและหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้ ดำเนินการวิจัยแบบการวิจัยและพัฒนา (Research and Development Research) กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนบ้านปางขนุน จังหวัดกำแพงเพชร จำนวน 20 คน ซึ่งได้มาโดยวิธีการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือวิจัย ได้แก่ กิจกรรมการเรียนรู้ แบบเน้นงานปฏิบัติร่วมกับการเรียนรู้แบบพอดีคำเพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการพูดสื่อสาร แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ และแบบทดสอบวัดความสามารถด้านการพูดสื่อสาร สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า E1/E2 และการทดสอบหาค่าที (t-test dependent) ผลการวิจัย พบว่า 1) กิจกรรมการเรียนรู้แบบเน้นงานปฏิบัติร่วมกับการเรียนรู้แบบพอดีคำ เพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการพูดสื่อสาร มี 3 ขั้นตอน ดังนี้  1) Pre-task Nano learning  2) Task cycle Nano learning และ 3) Language focus Nano learning และมีประสิทธิภาพเท่ากับ 82.26/80.56 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้ และ 2) นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 มีความสามารถด้านการพูดสื่อสารหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้แบบเน้นงานปฏิบัติร่วมกับการเรียนรู้แบบพอดีคำสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
URI: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5849
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PimonpudSrisuwan.pdf6.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.