Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5692
Title: | การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับสื่อประสมออนไลน์เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องระบบประสาทและอวัยวะรับความรู้สึกชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 Developing inverted classroom learning activities with online multimediato promote academic achievement Nervous system and sense organsGrade 6 |
Authors: | Wimonrat Rupkaew วิมลรัตน์ รูปแก้ว Chamnan Panawong ชำนาญ ปาณาวงษ์ Naresuan University Chamnan Panawong ชำนาญ ปาณาวงษ์ chamnanp@nu.ac.th chamnanp@nu.ac.th |
Keywords: | ห้องเรียนกลับด้าน, สื่อประสมออนไลน์, ระบบประสาทและอวัยวะรับความรู้สึก Flipped Classroom Online Media Nervous system and sense organs |
Issue Date: | 2565 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The objectives of this research were 1) to create and find the efficiency of classroom learning activities flipped classroom approach with online multimedia to promote academic achievement Nervous system and sensory organs of Mathayom 6 according to the performance criteria 80/80 2) to compare the achievements between the pretest and posttest of classroom learning activities flipped classroom approach with online multimedia. Nervous system and sensory organs 3) to study the satisfaction with learning management using flipped classroom approach with online multimedia Nervous system and sensory organs of Mathayom 6, the sample used in this research. They are Mathayomsuksa 6 students of Niyom Sin Anusorn School 1, a class of 41 people of the academic year 2022 obtained by simple random sampling. The research instruments included 1) inverted classroom learning activities with online multimedia 2) lesson plans using flipped classroom approach with online mixed media Nervous system and sensory organs, 3) learning achievement test, 4) student satisfaction questionnaire on learning with learning activities. Inverted classroom learning with online multimedia The data were analyzed using mean values(M). Standard deviation (S.D.) and t-test (dependent). The results of the research revealed that The following were the results: 1. The results of creating and finding the effectiveness of classroom learning activities flipped classroom approach with online multimedia. to promote academic achievement Nervous system and sensory organs of Mathayom 6. Has 5 teaching materials, 8 learning videos, 6 life stories, 1 documentary, 4 online games, 2 worksheets and 2 activity sheets. which has E1/E2 efficiency equal to 87.03/86.54 which is in accordance with the E1/E2 efficiency criterion equal to 80/80. 2. Inverted together with online mixed media Nervous system and sensory organs of Mathayom 6 with academic achievement scores after learning was higher than before learning at statistical significance at the .05 level. 3. Satisfaction with learning management using flipped classroom approach with online multimedia Nervous system and sensory organs of Mathayom 6, students was high in all instruction. (M=4.07, S.D.= 0.70). การวิจัยนี้ครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับสื่อประสมออนไลน์ เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องระบบประสาทและอวัยวะรับความรู้สึก ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ตามเกณฑ์ประสิทธิภาพ 80/80 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับสื่อประสมออนไลน์ เรื่องระบบประสาทและอวัยวะรับความรู้สึก ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับ สื่อประสมออนไลน์ เรื่องระบบประสาทและอวัยวะรับความรู้สึก ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนนิยมศิลป์อนุสรณ์ 1 ห้องเรียน จำนวน 41 คน ที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 ได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย (Simple random sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) กิจกรรมการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับสื่อประสมออนไลน์ 2) แผนการจัดการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับสื่อประสมออนไลน์ เรื่องระบบประสาทและอวัยวะรับความรู้สึก 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 4) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับสื่อประสมออนไลน์ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย (M) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบค่าที (t-test) dependent ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการสร้างและหาประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับสื่อประสมออนไลน์ เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องระบบประสาทและอวัยวะรับความรู้สึก ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ได้เอกสารประกอบการเรียนกรสอน 5 เรื่อง วิดีโอการเรียนรู้ 8 เรื่อง นิทานชีวิต 6 เรื่อง สารคดี 1 เรื่อง เกมออนไลน์ 4 เรื่อง ใบงาน 2 เรื่อง และใบกิจกรรม 2 เรื่อง ซึ่งมีประสิทธิภาพ E1/E2 เท่ากับ 87.03/86.54 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ประสิทธิภาพ E1/E2 เท่ากับ 80/80 ที่กำหนดไว้ 2. ผลการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับสื่อประสมออนไลน์ เรื่องระบบประสาทและอวัยวะรับความรู้สึก ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 มีคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. ผลการศึกษาความพึงพอใจที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบห้องเรียนกลับด้านร่วมกับสื่อประสมออนไลน์ เรื่องระบบประสาทและอวัยวะรับความรู้สึกชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ในภาพรวมทุกด้านอยู่ในระดับมาก (M=4.07, SD.= 0.70) |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5692 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
WimonratRupkaew.pdf | 2.79 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.