Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5678
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorChaladda Boonmaken
dc.contributorชลัดดา บุญมากth
dc.contributor.advisorSathiraporn Chaowachaien
dc.contributor.advisorสถิรพร เชาวน์ชัยth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2023-08-15T07:24:37Z-
dc.date.available2023-08-15T07:24:37Z-
dc.date.created2565en_US
dc.date.issued2565en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5678-
dc.description.abstractThe purposes of this research were to study innovation behavior and  guidelines  innovation behavior  of primary school teachers under Nakhon Sawan Primary Educational Service Area Office 3. The research method was divided into 2 steps: The first is study of the level of innovative behavior of school teachers under Nakhon Sawan  Primary Educational Service Area Office 3. The sample group consisted of 291 teachers. The samples were proportionated by district. Data were collected by a questionnaire. It is a 5-level estimation scale with data analysis using mean and standard deviation. The second step was to study the guidelines for  innovation  behaviors of school teachers under the Nakhon Sawan Primary Educational Service Area Office 3. The informants were 3 experts selected by purposive sampling. Collected data by interview form. And analyzed the data by content analysis. The research results were as follows. 1. The results of the study were as follows :  The overall results of the study of innovative behavior of primary school ‘s teachers under Nakhon Sawan Primary Educational Service Area Office 3 were at a high level. The highest average was adaptation and practical  next in order was seeking for the opportunity.The lowest average was the idea is accepted 2.The results of the study of guidelines for  innovation  behaviors of school teachers under the Nakhon Sawan Primary Educational Service Area Office 3 found that Nakhon Sawan Primary Educational Service Area Office 3  creates a network to exchange knowledge between schools. Educational Service Area should set up training or activities. Teachers have the opportunity to develop themselves in terms of knowledge and ability. Educational institute administrators encourage teachers to have the opportunity to present their ideas. Raise awareness and create incentives for teachers and personnel to acquire new knowledge who will be able to use that knowledge to develop the organization.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมสร้างสรรค์นวัตกรรมของครูและศึกษาแนวทางการส่งเสริมพฤติกรรมสร้างสรรค์นวัตกรรมของครูโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครสวรรค์ เขต 3 โดยมีวิธีดำเนินการวิจัย แบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอนได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาระดับพฤติกรรมสร้างสรรค์นวัตกรรมของครูโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครสวรรค์เขต 3 กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ครูผู้สอนจำนวน 291 คน ได้มาโดยวิธีสุ่มแบบแบ่งชั้น โดยกำหนดสัดส่วนตาม รายอำเภอ เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถาม มีลักษณะเป็นมาตรประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ขั้นตอนที่ 2 การศึกษาแนวทางการส่งเสริมพฤติกรรมสร้างสรรค์นวัตกรรมของครูโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครสวรรค์เขต 3 กลุ่มผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ ผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 3 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสัมภาษณ์ และวิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา  ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการศึกษาพฤติกรรมสร้างสรรค์นวัตกรรมของครูโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครสวรรค์เขต 3 พบว่า ภาพรวมและรายด้านทุกด้านอยู่ในระดับมากโดยด้านการประยุกต์ใช้และนำไปปฏิบัติจริงมีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด  รองลงมาเป็นด้านการแสวงหาโอกาส และด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำที่สุดคือความคิดถูกยอมรับ 2. ผลการศึกษาแนวทางทางการส่งเสริมพฤติกรรมสร้างสรรค์นวัตกรรมของครูโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครสวรรค์เขต 3 พบว่า สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาสร้างเครือข่ายในการแลกเปลี่ยนเรียนรู้ระหว่างโรงเรียน จัดอบรมหรือจัดกิจกรรมที่จะสามารถส่งเสริม ให้ครูได้มีโอกาสพัฒนาตนเองด้านความรู้ความสามารถ ผู้บริหารสถานศึกษาส่งเสริมสนับสนุนครูให้ได้มีโอกาสที่จะนำเสนอความคิด สร้างความตระหนักและสร้างแรงจูงใจในการแสวงหาความรู้ใหม่ให้กับครูและบุคลากรที่จะสามารถนำความรู้นั้นมาใช้พัฒนาองค์กรได้ th
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectนวัตกรรมth
dc.subjectพฤติกรรมสร้างสรรค์th
dc.subjectInnovation.en
dc.subjectInnovation Behavior.en
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleการศึกษาพฤติกรรมสร้างสรรค์นวัตกรรมและแนวทางการส่งเสริมพฤติกรรมสร้างสรรค์นวัตกรรมของครูโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครสวรรค์ เขต 3th
dc.titleA STUDY INNOVATION BEHAVIOR AND GUIDELINES FOR INNOVATION BEHAVIOR OF TEACHERS UNDER THE OFFICE OF NAKHON SAWAN PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 3en
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorSathiraporn Chaowachaien
dc.contributor.coadvisorสถิรพร เชาวน์ชัยth
dc.contributor.emailadvisorsathirapornc@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorsathirapornc@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educational Administration and Developmenten
dc.description.degreedisciplineภาควิชาบริหาร วิจัย และพัฒนานวัตกรรมทางการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ChaladdaBoonmak.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.