Please use this identifier to cite or link to this item:
http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5672
Title: | ความต้องการและแนวทางการพัฒนามาตรฐานตำแหน่งครูด้านการจัดการเรียนรู้ตามหลักเกณฑ์ PA สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 2 NEEDS AND DEVELOPMENT GUIDELINES OF TEACHERS’ STANDARD POSITION IN LEARNING MANAGEMENT CRITERION OF THE PERFORMANCE AGREEMENT UNDER PHICHIT PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 2 |
Authors: | Suwadee Thamoon สุวดี ถามูล Sathiraporn Chaowachai สถิรพร เชาวน์ชัย Naresuan University Sathiraporn Chaowachai สถิรพร เชาวน์ชัย sathirapornc@nu.ac.th sathirapornc@nu.ac.th |
Keywords: | ทักษะการจัดการเรียนรู้ ข้อตกลงในการพัฒนางาน มาตรฐานตำแหน่งครู learning management performance agreement teacher’s standard position |
Issue Date: | 2565 |
Publisher: | Naresuan University |
Abstract: | The objective of this research was study needs and development guidelines of teacher’s standard position in learning management criterion of the performance agreement under Phichit Primary Educational Service Area Office 2. The research methodologies include two steps. Firstly, study the needs to development of teacher’s standard position in learning management criterion of the performance agreement under Phichit Primary Educational Service Area Office 2 from 162 samples consisting of teachers which are random sampling. The instrument is a 5-rating scale questionnaire, and the data are analyzed using basic statistics including mean and standard deviation. Secondly, study the guidelines for development of teacher’s standard position in learning management criterion of the performance agreement under Phichit Primary Educational Service Area Office 2 are collected from 3 experts which are selected by purposive random sampling in the in-depth interviewing. The instrument is interviewing form, and the data are analyzed as content analysis. The research results are as follows:
1. The results of the needs for the development of teachers’ standard position in learning management criteria under PA is revealed that the instructional design is found at the highest mean, and the training and developing learners’ desired characteristic is found at the lowest mean.
2. The results of the guidelines for development of teacher’s standard position in learning management criterion of the performance agreement under Phichit Primary Educational Service Area Office 2 is found that Phichit Primary Educational Service Area Office 2 should provide practical courses and seminars to develop teachers in the performance agreement understanding and make the manuals or the examples for dissemination through social media that teachers can reach. Besides, school directors must promote and support their teachers in courses training, and they should participate in Professional Learning Community (PLC) to share the guidelines of performance agreement and develop themselves to enter higher academic standing. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความต้องการและแนวทางการพัฒนามาตรฐานตำแหน่งครูด้านการจัดการเรียนรู้ตามหลักเกณฑ์ PA สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 2 โดยวิธีดำเนินการวิจัยแบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาความต้องการพัฒนามาตรฐานตำแหน่งครูด้านการจัดการเรียนรู้ตามหลักเกณฑ์ PA สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 2 โดยใช้แบบสอบถามกับครู จำนวน 162 คน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 2 มีลักษณะเป็นมาตรประมาณค่า 5 ระดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ขั้นตอนที่ 2 การศึกษาแนวทางการพัฒนามาตรฐานตำแหน่งครูด้านการจัดการเรียนรู้ตามหลักเกณฑ์ PA สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 2 ข้อมูลได้มาจากการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 3 คน โดยใช้แบบสัมภาษณ์แนวทางการพัฒนามาตรฐานตำแหน่งครูด้านการจัดการเรียนรู้ตามหลักเกณฑ์ PA สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 2 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัย พบว่า 1. ผลการศึกษาความต้องการพัฒนามาตรฐานตำแหน่งครูด้านการจัดการเรียนรู้ตามหลักเกณฑ์ PA สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 2 ทั้ง 8 ด้าน พบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านการออกแบบการจัดการเรียนรู้ และด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด คือ ด้านการอบรมและพัฒนาคุณลักษณะที่ดีของผู้เรียน 2. ผลการศึกษาแนวทางการพัฒนามาตรฐานตำแหน่งครูด้านการจัดการเรียนรู้ตามหลักเกณฑ์ PA สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 2 พบว่า สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 2 ควรจัดอบรม สัมมนา ประชุมเชิงปฏิบัติการในการพัฒนาครูผู้สอนให้มีความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับการจัดทำข้อตกลงในการพัฒนา พร้อมทั้งจัดทำคู่มือหรือตัวอย่างเผยแพร่ทางสื่อออนไลน์ เพื่อให้ครูสามารถเข้ามาศึกษาเพิ่มเติมได้อยู่เสมอ ซึ่งผู้บริหารต้องส่งเสริมสนับสนุนในการเข้าร่วมการอบรม และครูผู้สอน ควรสร้างชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ (PLC) ภายในโรงเรียน เพื่อจัดทำข้อตกลงในการพัฒนางานและพัฒนาตนเองเพื่อเข้าสู่วิทยฐานะที่สูงขึ้น |
URI: | http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5672 |
Appears in Collections: | คณะศึกษาศาสตร์ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SuwadeeThamoon.pdf | 1.57 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.