Please use this identifier to cite or link to this item: http://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5657
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorChayakorn Thippamarten
dc.contributorชยากร ทิพมาศth
dc.contributor.advisorThirasak Uppamaiathichaien
dc.contributor.advisorธีรศักดิ์ อุปไมยอธิชัยth
dc.contributor.otherNaresuan Universityen
dc.date.accessioned2023-08-15T07:24:33Z-
dc.date.available2023-08-15T07:24:33Z-
dc.date.created2565en_US
dc.date.issued2565en_US
dc.identifier.urihttp://nuir.lib.nu.ac.th/dspace/handle/123456789/5657-
dc.description.abstractThis study aimed to study guidelines for using information technology in school administration and examine operational feasibility of guidelines for using information technology in school administration under the office of Phichit Primary Educational Service Area 1. The first step was to study guidelines for using information technology in school administration. The informants were 5 experts. The in-depth interview was used for collecting information. The data were statistically analyzed using content analysis. The second step was to study operational feasibility. The samples were 85 school administrators who work in schools under the office of Phichit Primary Education Service Area 1 by Purposive Sampling method. There were 85 school administrators. The research instrument was a questionnaire. The statistics used for data analysis were mean and standard deviation. Results showed that: 1. Guidelines for using information technology in school administration under the office of Phichit Primary Education Service Area 1 were 23 approaches as following; 8 approaches of Academic Administration, 5 approaches of Budgeting Administration, 5 approaches of Human Resources Administration, and 5 approaches of General Administration. 2. Operational feasibility of guideline for using information technology in school administration under the office of Phichit Primary Education Service Area 1 had overall scores in the high level. When considering each aspect, the highest score was Academic Administration, and the lowest score was Budgeting Administration.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาแนวทางการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1 โดยวิธีดำเนินการวิจัยแบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาแนวทางการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1 กลุ่มผู้ให้ข้อมูลได้แก่ ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 5 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสัมภาษณ์แนวทางการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา ขั้นตอนที่ 2 การศึกษาความเป็นไปได้ในการปฏิบัติ กลุ่มผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1 จำนวน 85 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เก็บรวบรวมด้วยแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย พบว่า 1. แนวทางการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1 พบว่า มีทั้งหมด 23 แนวทาง แบ่งออกเป็น ด้านการบริหารงานวิชาการ 8 แนวทาง ด้านการบริหารงานงบประมาณ 5 แนวทาง ด้านการบริหารงานบุคคล 5 แนวทาง และด้านการบริหารงานทั่วไป 5 แนวทาง       2. ความเป็นไปได้ในการปฏิบัติของแนวทางการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1 พบว่าในภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านที่มีความเป็นไปได้ในการปฏิบัติสูงสุด คือ ด้านการบริหารงานวิชาการ และด้านที่มีความเป็นไปได้ในการปฏิบัติต่ำสุด คือ ด้านการบริหารงานงบประมาณth
dc.language.isothen_US
dc.publisherNaresuan Universityen_US
dc.rightsNaresuan Universityen_US
dc.subjectการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศth
dc.subjectการบริหารสถานศึกษาth
dc.subjectGuideline for Using Information Technologyen
dc.subjectSchool Administrationen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleแนวทางการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพิจิตร เขต 1th
dc.titleTHE GUIDELINES FOR USING INFORMATION TECHNOLOGY IN SCHOOL ADMINISTRATION UNDER THE OFFICE OF PHICHIT PRIMARY EDUCATION SERVICE AREA 1en
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorThirasak Uppamaiathichaien
dc.contributor.coadvisorธีรศักดิ์ อุปไมยอธิชัยth
dc.contributor.emailadvisorthirasaku@nu.ac.then_US
dc.contributor.emailcoadvisorthirasaku@nu.ac.then_US
dc.description.degreenameMaster of Education (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineDepartment of Educational Administration and Developmenten
dc.description.degreedisciplineภาควิชาบริหาร วิจัย และพัฒนานวัตกรรมทางการศึกษาth
Appears in Collections:คณะศึกษาศาสตร์

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ChayakornThippamart.pdf1.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in NU Digital Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.